Geplaatst door twitter

Merken worden vaker op het matje geroepen door consumenten

Bedrijven die niet duurzaam genoeg zijn, worden steeds vaker op het matje geroepen door consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Twitter. Het aantal Tweets geschreven door consumenten over de duurzaamheidsstrategie van bedrijven steeg de afgelopen drie jaar met 825 procent*. Dit zorgt voor een levendige discussie op het social netwerk. Het aantal Tweets van merken over hun eigen duurzaamheidsbeleid steeg met 51 procent.

Twitter signaleerde deze culturele trend in haar recente onderzoek naar welke culturele thema’s gebruikers bezighoudt. Deze inzichten zijn gebundeld op een immersieve website die zes thema’s toont en duiding geeft door middel van cijfers, hashtags en Tweets. “Dit inzicht in de onderwerpen die steeds belangrijker worden voor de consument is ongelooflijk waardevol in de creatieve ontwikkeling en zelfs productontwikkeling, de marketingfasen en om deel te nemen aan het gesprek met de consument”, aldus Sarah Personette, Global VP of Client Solutions.

De grote zes
In samenwerking met CrowdDNA signaleert Twitter zes grote thema’s die de dagelijkse gesprekken van gebruikers domineren. Binnen deze thema’s definieert Twitter drie trends die in het oog springen en waarover het aantal Tweets in de afgelopen jaren significant toenam. Over elk thema kun je een trendpack downloaden en hierin vind je de populairste hashtags over de trends en spraakmakende statistieken.

Verbinden door middel van videocontent
Een andere trend die steeds sterker terugkomt op Twitter, is verbinden door middel van video. Merken en Twitter-gebruikers verpakken hun boodschap ook steeds vaker in video’s die ze vervolgens op Twitter publiceren. Zo steeg het aantal Tweets met verbindende video’s met 111 procent en het aantal Tweets over video creators met 262 procent. Merken kunnen dit inzicht benutten door onderzoek te doen naar hoe hun doelgroep video content consumeert en met welke content creators ze kunnen samenwerken om hun relevantie te vergroten.

Toekomstige impact
Een trend waar merken in Nederland nog niet zo mee bezig zijn, is welbevinden, terwijl #doeslief en #dikkedonderdagknuffel populaire hashtags zijn. Twitter-gebruikers besteden steeds meer aandacht aan hun mentale gezondheid en dat uiten ze door middel van goodwill hashtags zoals #MondayMotivation en #SelfcareSunday. Merken kunnen hierop inhaken door ook op Twitter liefde te verspreiden.

Hoe maak je als marketeer gebruik van deze inzichten?
Twitter deelt deze inzichten om marketeers te helpen om in te spelen op de veranderende culturele trends die de zeitgeist momenteel bepalen. Deze inzichten kunnen de basis vormen voor krachtige en inspirerende campagnes.

Twitter analyseerde de afgelopen drie jaren miljarden Tweets om te ontdekken welke hashtags het meest gebruikt zijn. De Tweets werden bestudeerd om de data te clusteren in zes culturele thema’s die een belangrijk onderdeel vormen van het dagelijkse gesprek van Twitter-gebruikers. Zo vonden de onderzoekers middels machine learning en handmatig coderen zes thema’s die een culturele verschuiving aantonen: welbevinden, dagelijkse verwondering, creator culture, mijn identiteit, een planeet en tech leven. Jonge consumenten verwachten steeds vaker van merken dat zij inhaken op culturele momenten en meegaan met de huidige tijdsgeest. Door gebruik te maken van deze inzichten kunnen merken echt impact maken op deze doelgroep.

*De percentages zijn gebaseerd op Amerikaanse data, Tweets uit het tweede kwartaal van 2019 zijn vergeleken met Tweets uit het eerste kwartaal van 2016.

Deze informatie wordt u toegezonden door Glasnost in opdracht van Twitter. Voor vragen kunt u terecht bij Beau Moesman via 06 11 21 57 23.

Over Twitter
Twitter, Inc. (NYSE: TWTR) is wat er momenteel gebeurd in de wereld. Van belangrijk nieuws en entertainment van sport tot politiek, van grote events tot dagelijkse interesses. Als het gebeurt, gebeurt het eerst op Twitter. Twitter is waar het hele verhaal zich uiteen zet met live commentaar en waar live events tot leven komen zoals nergens anders. Twitter is beschikbaar in meer dan 40 talen over de gehele wereld. Toegang tot het platform is Twitter.com, mogelijk op diverse mobiele devices en via SMS. Voor meer informatie, bezoek about.twitter.com of volg @twitter. Voor meer informatie over het downloaden van de Twitter en Periscope apps, bezoek twitter.com/download en periscope.tv