Geplaatst door Computrable

Microsoft en Google halen Apple in qua imago

Vorig jaar zat de concurrentie Apple al op de hielen, voor 2017 geldt voor Microsoft en Google ‘d’r op en d’r over’. Dit jaar heeft Microsoft namelijk het beste imago in de Nederlandse ICT-markt, nog steeds op de voet gevolgd door Google, de nummer twee. Dit blijkt uit onderzoek van Enigma Research, in opdracht van ICT-vaktitel Computable. In het jaar dat Apple voorbij werd gestreefd, is het ook direct op een imago-achterstand gezet. Een opvallende stijger in de lijst, van plek tien naar vijf, is Amazon.

Het imago-onderzoek van Computable is onderdeel van de jaargids Computable 100. Enigma Research onderzoekt hierin het imago van ICT-bedrijven in Nederland. Hier wordt gepeild hoe de markt deze bedrijven ziet als zakenpartner, op het vlak van innovatie, hoe er tegen het kennisniveau van medewerkers wordt aangekeken en wie de populairste werkgevers zijn om voor te gaan werken.

De afgelopen twee jaren kropen Microsoft en Google qua imago steeds dichter naar Apple toe. 2017 is het jaar geworden dat het tweetal Apple qua imago voorbijstreeft. En Microsoft en Google doen dat voortvarend, want Apple heeft op de nummer één Microsoft bijna vijftien procent achterstand en op de nummer twee Google precies tien procent. ASML consolideert zijn vierde plek ten opzichte van vorig jaar, met een respectabele achterstand op de top drie en een duidelijke voorsprong op nummer vijf Amazon.

Amazon
Het is wel datzelfde Amazon dat in het imago-onderzoek van Computable en Enigma Research een enorme sprong voorwaarts wist te maken. Waar het bedrijf traditiegetrouw rond positie negen of tien eindigt, bereikte het in 2017 de vijfde positie. Amazon dankt deze positie aan goede beoordelingen op het gebied van innovatie en het imago dat het bedrijf als werkgever heeft. Als zakenpartner moet het bedrijf genoegen nemen met plek tien.

De top tien dit jaar wordt in 2017 aangevuld met respectievelijk IBM, Cisco, Accenture, Hewlett Packard Enterprise (HPE) en Capgemini. Waar SAP vorig jaar een sprong voorwaarts maakte van positie vijftien naar plek vijf, doet het bedrijf in 2017 bijna het omgekeerde. In de imago top honderd zakt het namelijk van plek vijf naar positie veertien. Opvallende stijgers dit jaar in het bovenste kwart van de lijst zijn Red Hat, NXP Semiconductors en Salesforce, dat met stip als hoogte op de lijst binnenkomt op plek 23.

Zakenpartner en innovatie
De algehele imagolijst komt tot stand via vier deelonderzoeken. Eén daarvan is het imago als zakenpartner. Microsoft wint meestal in deze categorie en doet dit in 2017 weer. Toch krijgt het hierin serieuze concurrentie van Google, want dit bedrijf stijgt van plek vijf naar de tweede positie. Apple is en blijft derde, Cisco stijgt twee plaatsen naar plek vier en HPE zakt een plekje naar positie vijf. Andere opvallende stijgers in de top tien zijn IBM, HP Inc. en Amazon.

Op het vlak van innovatie is Apple van de troon gestoten door Google. Microsoft en ASML blijven op deze deellijst respectievelijk derde en vierde. Amazon, IBM, HPE en Intel weten ook in de top tien allemaal vooruitgang te boeken en dit lijkt vooral ten koste te gaan van SAP. Deze softwareleverancier zakt namelijk van plek vijf naar positie elf. Verder is het opvallend dat Salesforce op deze lijst op plek veertien binnenkomt. Een opvallende stijger is NXP Semiconductors, dat twaalf plekken stijgt naar positie twaalf.

Werkgever en kennisniveau
De imagolijst voor die van werkgever is de saaiste lijst dit jaar. De complete top vier is hetzelfde als vorig jaar, respectievelijk Google, Apple, Microsoft en ASML. Het vuurwerk in deze lijst komt pas vanaf plek vijf, een positie die Amazon inneemt nadat het vorig jaar nog elfde was geworden. IBM pakt vervolgens twee plekken, Accenture levert er één in, Cisco pakt er vervolgens weer twee en Capgemini en Afas Software leveren respectievelijk twee en één plekken in.

Apple moet dit jaar qua kennisniveau dit jaar flink inleveren op imago. Waar het vorig jaar nog de lijst aanvoerde, moet het in 2017 genoegen nemen met een vierde plaats. Het moet zijn geduchte concurrenten Google en Microsoft voor zich dulden. Beide bedrijven stegen één plek naar respectievelijk positie twee en drie. Dat betekent een nieuwe nummer één dit jaar, en die is verrassend. Want medewerkers van ASML beschikken volgens deelnemers aan het onderzoek van Computable en Enigma Research over het hoogste kennisniveau in de Nederlandse ICT-markt.

Alle resultaten uit het imago-onderzoek van Computable en Enigma Research zijn hier te vinden: https://www.computable.nl/computable-100-imago.

Een gratis exemplaar van de jaargids Computable 100 kan aangevraagd worden via lezers@computable.nl.