Industry Wire

Geplaatst door PayPal

Minder dan 2 op de 10 vrouwen in e-commerce zijn zeker van de voordelen van Kunstmatige Intelligentie voor hun bedrijf

Amsterdam, 29 november 2019 – Nederlandse vrouwen die werkzaam zijn bij een bedrijf dat zich bezighoudt met e-commerce, maken in hun carrière minder gebruik van Kunstmatige Intelligentie dan mannen. Slechts 18% van de vrouwen die zelf ondernemen of werkzaam bij een groot bedrijf geeft aan zeker te weten wat de voordelen voor hun bedrijf zijn van Kunstmatige Intelligentie. Dit wijst onderzoek uit, uitgevoerd door PanelWizard voor PayPal Benelux onder een representatieve steekproef van ruim 500 hoogopgeleide Nederlanders die werkzaam zijn in een bedrijf dat zich bezighoudt met e-commerce.*

Kunstmatige Intelligentie is de laatste jaren enorm toegenomen aan populariteit in het bedrijfsleven. Het wordt op allerlei manieren ingezet – van chatrobots tot gepersonaliseerd kledingadvies – om het werkproces te versnellen en hogere klanttevredenheid te realiseren. Toch laten bevindingen uit eerder onderzoek1 zien dat Nederland, in vergelijking met andere Europese landen, vrij laat is in het vormen van een visie op Kunstmatige Intelligentie en bovendien terughoudend is in het gebruik ervan.

Vrouwelijke professionals terughoudend met Kunstmatige Intelligentie

In lijn hiermee laat het onderzoek van PanelWizard zien dat nog niet iedereen, en met name de werkende vrouw, meegaat met deze technologische trend. Zo gebruikt 17% van de vrouwen Kunstmatige Intelligentie zelfs minder dan één keer per maand, terwijl maar 2% van de mannen het minder dan eens per maand gebruikt. Daarnaast is er ook een verschil tussen mannen en vrouwen wanneer ze aangeven Kunstmatige Intelligentie meerdere dagen per week toe te passen: 11% van de mannen doet dit, tegenover slechts 6% van de vrouwen. Waar komt deze scheve verhouding in het toepassen van Kunstmatige Intelligentie dan vandaan?

Vrouwen zien Kunstmatige Intelligentie meer als een onvermijdelijk onderdeel van hun dienstverlening dan als een technologie met toegevoegde waarde. Dit wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door verschillende nadelen van Kunstmatige Intelligentie die vrouwen in het onderzoek noemden: Kunstmatige Intelligentie zou het menselijke en persoonlijke contact in hun werk wegnemen, ze zouden minder zicht hebben op welke werkzaamheden er worden uitgevoerd en er zou zelfs minder werk zijn voor zichzelf en collega’s. Daarnaast geven zij aan het idee te hebben dat het gebruik van KI zou zorgen voor minder uitdagend werk (22%), terwijl mannen dit gevaar minder zien (15%).

Opmerkelijk is dat mannen vaker denken dat Kunstmatige Intelligentie zal zorgen voor een hogere klanttevredenheid (18%), hogere conversie (13%), kostenbesparing (43%) en minder kans op het maken van fouten (33%) terwijl vrouwen hier minder zeker van zijn (resp. 11%, 4%, 31% en 23%). 11% van de ondervraagde vrouwen zegt zelfs geen enkel voordeel te zien.

Vrouwen die geen Kunstmatige Intelligentie toepassen in hun professionele leven zeggen meermaals dat ze het (nog) niet nodig hebben. Een deel zegt niet te weten waarom ze het niet (vaker) gebruiken. Slechts 9% geeft aan graag meer Kunstmatige Intelligentie te willen gebruiken in haar werk, terwijl dit percentage onder mannen het dubbele is (18%).

Enthousiasmeren voor Kunstmatige Intelligentie

Het gebruik van Kunstmatige Intelligentie in onder andere digital commerce groeit wereldwijd en er wordt verwacht dat de implementatie ervan alleen maar zal toenemen in de toekomst. Daarom is Kunstmatige Intelligentie het thema van de tweede editie van het PayPal Women in eCommerce Event dat vandaag plaatsvindt in het Sir Adam hotel te Amsterdam. Het evenement wil vrouwen, zowel ondernemers als zakenvrouwen, die werkzaam zijn binnen e-commerce met elkaar verbinden en wil inspireren in de mogelijkheden van technologie.

Joachim Goyvaerts, hoofd van PayPal Benelux en Ierland zegt: “De e-commerce sector groeit en ontwikkelt zich gigantisch snel. PayPal wil online ondernemers en professionals handvaten bieden om mee te kunnen blijven groeien. Daarbij is diversiteit een belangrijk onderdeel van PayPal’s cultuur. Daarom organiseren we het Women in eCommerce Event om vrouwelijke ondernemers te inspireren en om kennis uit te wisselen. Het onderwerp Kunstmatige Intelligentie – volgens het onderzoek een onbenut potentieel – is hierbij heel relevant.”

Op het evenement presenteert Mary-Jo Diepeveen, Technical Trainer for Data and Artificial Intelligence bij Microsoft, haar visie op Kunstmatige Intelligentie en gaat in op de voordelen voor bedrijven om te groeien en innoveren. Daarnaast spreekt Thalita van Ogtrop, oprichtster van The Next Closet, over haar ervaringen in de online industrie. Vorig jaar sprak onder andere investeerder Janneke Niessen, bekend van diversiteits-booster InspiringFifty en haar onderzoek naar de financiering van vrouwelijke start-ups, op de eerste editie van het evenement.

 

 

###

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht