Industry Wire

Geplaatst door Bever

Moedermaatschappij Bever ondertekent Europees Outdoor Klimaatakkoord

Pijnacker, 23 november 2021 – Yonderland, de moedermaatschappij van buitenwinkel Bever, is een van de vijf outdoorretailers die een nieuw Europees Outdoor Klimaatakkoord heeft ondertekend. Door het ondertekenen van het Outdoor Retailer Climate Commitment (ORCC) heeft Bever zich gecommitteerd aan het aanzienlijk verlagen van hun CO2-footprint en een duurzamere productontwikkeling. De vijf Europese outdoorretailers hopen met het initiatief andere retailers te inspireren om verdere klimaatverandering tegen te gaan.

Outdoor Retailer Climate Commitment

Het ORCC is een open netwerk van Europese outdoorretailers die actief een bijdrage willen leveren aan het bereiken van de doelstellingen van het VN-Klimaatakkoord. Naast Yonderland (voorheen A.S.Adventure Group) hebben ook Bergfreunde GmbH, Bergzeit GmbH, Sportler AG en Internetstores Holding GmbH zich als eerste retailers bij het initiatief aangesloten. Ieder lid heeft een contract ondertekend waarmee het zich committeert aan:

  • Het meten van de CCF (Corporate Carbon Footprint) op basis van de richtlijnen van het Greenhouse Gas Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard.
  • Het vaststellen van wetenschappelijke doelen waarmee de uitstoot van het bedrijf aanzienlijk wordt verminderd.
  • Het nemen van maatregelen om de gestelde klimaatdoelen te halen (bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energie, duurzame verpakkingsmaterialen, woon-werkverkeer medewerkers).
  • Het jaarlijks uitbrengen van een voortgangsrapport dat openbaar wordt gemaakt.
  • Het onderling actief ideeën en best practices uitwisselen, met als doel een klimaatplatform te creëren voor de outdoorretailindustrie.

Voortrekkersrol op het gebied van klimaatbescherming

“Ons bestaansrecht en het economische welzijn van de outdoorindustrie zijn afhankelijk van ons vermogen om de klimaatverandering aan te pakken en de opwarming van de aarde tegen te gaan”, legt Matthias Gebhard, CEO van Bergfreunde GmbH en mede-initiatiefnemer van het ORCC, uit. “Als netwerk willen we een signaal afgeven aan de hele outdoorindustrie dat ze klimaatbescherming serieuzer moet nemen dan tot nu toe het geval is en snel en resoluut actie moet ondernemen om onze industrie duurzamer te maken. Wij nodigen dan ook iedereen uit om zich bij ons netwerk aan te sluiten.”

Bewustzijn vergroten

De ondertekening van het ORCC is alweer de derde duurzame actie die Bever in een korte periode bekendmaakt. Naast de introductie van een eigen duurzame kledingcollectie en Our Planet-keurmerk is ook het ondertekenen van het ORCC onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de bekende buitenwinkelketen.

Albert Scholte, CEO Bever: “De outdoorindustrie is al heel actief als het gaat om klimaatbescherming. Veel fabrikanten en retailers zijn pioniers in het verduurzamen van hun producten en het opzetten van bijvoorbeeld recycleprogramma’s, maar het is helaas niet voldoende. Ook onze industrie moet en kan meer bijdragen aan het bereiken van de klimaatbeschermingsdoelstellingen van Parijs. Als Bever willen we onder ander in 2030 Bever Co2 neutraal zijn. Ik ben blij dat we door het onderteken van het ORCC onze bijdrage aan een duurzamere wereld nog kunnen vergroten, zodat ook volgende generaties van buiten kunnen genieten.”

Bever

Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2021 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze 800 buitenexperts, waardoor je altijd de juiste keuze maakt. Voor meer informatie: https://www.bever.nl/liefde-voor-buiten.html

Yonderland (formerly A.S.Adventure Group)

Yonderland is an international outdoor retailer (formerly known as A.S.Adventure Group) with stores in the Netherlands (Bever), UK and Ireland (Cotswold Outdoor, Snow & Rock and Runners Need) as well as Belgium, France and Luxembourg (A.S.Adventure, Juttu). Yonderland is an outdoor product specialist offering consumers a wide range of products and services for adventure travel and outdoor activities. The group provides high-quality equipment and apparel for hiking, mountaineering, camping, cycling, mountain biking, snow, water sports and running. The range includes technical clothing, footwear, climbing equipment, measuring equipment, tents, backpacks, sleeping equipment, skis, and some water sports equipment.

Bergfreunde GmbH

Bergfreunde GmbH is a specialist online retailer for mountain sports, climbing and outdoor equipment. The range includes 35,000 items from over 750 brands for the ambitious climber, expedition mountaineer and sports- and nature-loving urbanite. This pure player trades exclusively via its online shop, which is individualised and localised for a total of twelve European markets, including the Netherlands and France. The outdoor online retailer employs a total of 370 people at its head office in Kirchentellinsfurt and logistics hub in Ergenzingen near Tübingen with a turnover of €155 mio. in 2020. Its managing directors are Matthias Gebhard and Ronny Höhn.

In 2019, the company became carbon neutral, retroactive to the year it was founded in 2006. The company joined the Science Based Targets Initiative in 2020, committing to supporting the United Nations’ 1.5-degree target with measurable actions. At the end of 2020, Bergfreunde was named ‘Outdoor Retailer of the Year’ by the German sporting goods magazine SAZ, and in 2021 the company won the Digital Leadership Award from the trade magazines CIO and Computerwoche.

Bergzeit GmbH

Bergzeit GmbH, based in the south of Munich, are experts in their field: they provide equipment, advice and inspiration, ensuring customers get the best possible experience in the mountains. This digital expert aims to enable ‘More Bergzeit’ via its shop, magazine and experience – a ‘Bergzeit’ full of sustainable, lasting experiences. As one of the leading online suppliers of mountain sports equipment in Europe, Bergzeit offers a range of over 40,000 items from over 500 brands. In addition, the brand has two stores in Bavaria in the Alpine foothills. This 360-degree platform is complemented by an extensive online magazine and Bergzeit Erlebnis, a range of guided tours and courses.

Bergzeit employs 330 enthusiastic outdoor lovers, and the company is committed to acting in a human, authentic, competent, sustainable and goal-oriented manner. Bergzeit GmbH has been part of Südtiroler Sportler AG since 2012.

Sportler AG

“We’ve been making the world a sportier place since 1977”, says Sportler. With its 28 stores in the Alpine region and online shops in the five core ‘experience worlds’ of Alpine, Bike, Running, Fitness and Snow, family-run company Sportler is striving to be the best in the Alps. This means a connection to the mountains, its homeland, and nature, and pledges sustainable action to protect this habitat.

Internetstores Holding GmbH

Internetstores Holding GmbH purpose is to get more people on bikes and enable all to explore the great outdoors. With its multichannel strategy, the European bike and outdoor expert operates 40 online shops in 15 countries. Well-known platforms such as Campz,

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht