Industry Wire

Geplaatst door PayPal

Nederlandse consument kijkt online tv-series voornamelijk op mobiel

Amsterdam, 6 november 2018 – Er is geen beter voorbeeld van de “digitale wereld” dan de voortdurende transformatie van de muziek-, film- en tv-industrieën. Videostreaming is momenteel verantwoordelijk voor meer dan de helft van het wereldwijde internetverkeer.[1] Nu digitale media een belangrijk onderdeel van de economie worden, publiceren PayPal en SuperData de resultaten van hun Digital Goods Economy Survey.[2]

“Voor bedrijven die online media verkopen via PayPal, en ook voor hun klanten, is digitaal de norm. Daarom wilden we dieper ingaan op wat de digitale vraag stimuleert,” aldus Jan-Willem Roest, general manager van PayPal Benelux en Ierland. “De belangrijkste drijfveer voor de groeiende populariteit van digitaal entertainment is het gemak: volgens het onderzoek koopt 35 procent van de Nederlandse consumenten films of tv-series online in plaats van in de winkel, zodat ze het huis niet hoeven te verlaten of meteen kunnen beginnen met kijken.”

TV-programma’s zijn populair, eBooks minder
Volgens het onderzoek zijn Nederlanders geen uitzondering op de Europese markt. 72 procent van de Europeanen geeft voorkeur aan streamingsdiensten boven het kopen en downloaden van de film of tv-series, voor Nederland is dat 65 procent. Daarnaast koopt bijna de helft van de Nederlandse consumenten muziekabonnementen, zoals Spotify, en vier op de tien koopt online filmabonnementen (46 procent). eBooks zijn in Nederland nog iets minder populair; Nederlandse consumenten kopen het minst online eBooks (16 procent versus 28 procent wereldwijd, in de ondervraagde landen).

Mobiel entertainment
Nederlanders gebruiken vooral hun smartphones (54 procent) om tv-series online te bekijken en kijken meestal één tot drie keer per week – één tot twee uur per keer. De reden om films en tv-series te streamen in plaats van ze te kopen of te downloaden is dat er op die manier keus is uit een groot aanbod en dat mensen zo hele seizoenen tegelijk kunnen kijken. Daarnaast kijken Nederlanders meer documentaires (40 procent) dan de Europese consument (35 procent) volgens het onderzoek

Muziek
De helft van de Nederlandse consumenten luistert dagelijks naar muziek. Daarvan zijn de meesten 18 tot 35 jaar oud. Per keer luisteren Nederlandse consumenten gemiddeld 30 minuten tot een uur (28 procent) en 18 procent luistert zelfs per keer vier uur of meer (vs. 12 procent wereldwijd).

Nederlanders kopen muziek vooral met hun smartphones (83 procent). Deze groep bestaat voornamelijk uit vrouwen (87 procent) tussen de 18 en 35 jaar oud zijn (89 procent). Zelfs wanneer er een alternatief apparaat beschikbaar is, geeft de meerderheid de voorkeur aan het kopen via mobiel (58 procent). Dit benadrukt de opkomende en belangrijke rol van smartphones bij de aankoop en consumptie van digitale goederen.

Mannen geven meer uit
De meeste Nederlandse consumenten geven in drie maanden tijd zo’n 10 tot 29 euro uit aan muziekstreamingdiensten, maar ook aan films en tv-seriesstreamingdiensten. Nederlandse mannen geven echter meer uit aan streamingsdiensten, namelijk 30 tot 49 euro.

Mobiele apparaten veranderen de manier waarop mensen wereldwijd entertainment zoeken en kopen. “We hebben gemerkt dat de betaalmethode hierbij van belang is, voornamelijk bij mobiele aankopen,” vult Jan-Willem Roest aan. “Bij betaling van digitale content kiezen bijna zeven op de tien Nederlandse consumenten een betaalmethode op basis van “gebruiksgemak”. PayPal kan dit bieden.”

*** EINDE ***

Methode
Deze studie is uitgevoerd in 24 markten en omvatte ongeveer 25.000 consumenten wereldwijd (n=1.000 per land). Het onderzoek bestond uit wereldwijd veldwerk en een online kwantitatieve vragenlijst, en is in 2018 uitgevoerd door SuperData Research in samenwerking met PayPal. Het onderzoek werd uitgevoerd in Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hong Kong, Hongarije, India, Israël, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk.

Over PayPal
Gedreven door de fundamentele overtuiging dat toegang tot financiële diensten kansen creëert, heeft PayPal (NASDAQ: PYPL) zich toegewijd aan het democratiseren van financiële diensten en mensen en bedrijven in staat te stellen om deel te nemen aan de wereldeconomie. Ons toegankelijke digitale betalingsplatform geeft PayPal’s 254 miljoen actieve rekeninghouders het vertrouwen om op een nieuwe en krachtige manier verbinding te maken en transacties uit te voeren, ongeacht of ze online zijn, op een mobiel apparaat, in een app of in persoon. Door een combinatie van technologische innovatie en strategische collaboraties, creëert PayPal betere manieren om geld te beheren en te verplaatsen, en biedt het keuzemogelijkheden en flexibiliteit bij het verzenden van betalingen, betalen of betaald worden. Het PayPal-platform, inclusief Brain tree’s, Venmo en Xoom, is beschikbaar in meer dan 200 markten over de hele wereld. Hierdoor kunnen consumenten en ondernemers geld ontvangen in meer dan 100 verschillende valuta’s, geld opnemen in 56 valuta’s en een verscheidenheid aan saldo in tot wel 25 verschillende valuta’s op hun rekening houden. Ga naar https://www.paypal.com/about.voor meer informatie over PayPal. Voor financiële informatie van PayPal gaat u naar https://investor.paypal-corp.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht