Geplaatst door CIIIC

Nederlandse mediasector ambieert leidende positie in immersive content en en ondersteunt Groeifonds aanvraag van EUR 275 miljoen

Nederlandse mediasector ambieert leidende positie in immersive content en ondersteunt Groeifonds aanvraag van EUR 275 miljoen

De manier waarop kijkers content consumeren is sterk veranderd, het traditionele tv-aanbod is aangevuld met on-demand, mobiel en gaming platformen. De Nederlandse mediasector wil deze veranderingen verder stimuleren met behulp van technologieën zoals virtual en augmented reality en gaming. En zo zorgen voor nog rijkere verhalen en immersieve ervaringen voor kijkers, via bijvoorbeeld de mixed reality headsets die nu door partijen als  Apple worden ontwikkeld. Om dit mogelijk te maken heeft de mediasector zich aangesloten bij de Creative Industry Immersive Impact Coalition (CIIIC) die een subsidievoorstel van EUR 275 miljoen heeft ingediend bij het Nationaal Groeifonds.

De Nederlandse mediasector gelooft dat het land een leidende rol kan spelen in de ontwikkeling en productie van immersive content, wat resulteert in een betere kijkervaring en positieve economische impact. Het vereist echter aanzienlijke inspanningen en investeringen in kennis en vaardigheden van medewerkers. Daarnaast is het belangrijk om meer te weten te komen over de effecten van immersive content op gebruikers. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen en de aanwezigheid van buitenlandse spelers in de Nederlandse markt, is het cruciaal dat de Nederlandse overheid en de creatieve sector snel de juiste stappen zetten.

Vanuit een gezamenlijke innovatieagenda hebben vooraanstaande Nederlandse mediabedrijven, waaronder Banijay Benelux, ITV Studios Netherlands, Fremantle Nederland, Talpa (allemaal lid van de Vereniging van Nederlandse Content Producenten), MediaMonks, EMG en NEP, samengewerkt aan dit voorstel. Hun gezamenlijke ervaring op het gebied van de creatie, productie en distributie van content, en toegang tot een uitgebreid internationaal netwerk heeft grote toegevoegde waarde voor het slagen van het CIIIC-programma.

Arno Otto, voorzitter van de innovatieagenda vanuit de media-industrie, zegt hierover: “Hoe klein ook, ons land staat internationaal bekend om de ontwikkeling en productie van grensverleggende, kwalitatieve en vernieuwende content. Nieuwe door techontwikkeling gedreven concepten voor veel rijkere belevingen bij het informeren of vertellen van verhalen aan kijkers, worden straks in het IX Lab in Hilversum en andere Nederlandse steden ontwikkeld. Maar er moet nog veel gebeuren, willen we als Nederland een leidende rol kunnen blijven spelen. Als mediasector zien we CIIIC dan ook als een belangrijk programma om de Nederlandse creatieve- media- en gaming sector samen te brengen en de Nederlandse contentontwikkeling naar een nog hoger niveau te tillen.”