Geplaatst door Nedap

Nederlandse Nedap wint Red Dot Design Award met ‘MidRanger’

Nedap heeft met haar ‘MidRanger’ een Red Dot Design Award in de wacht gesleept; De meest prestigieuze internationale onderscheiding op het gebied van industrieel ontwerp. Met de MidRanger, in 2016 geïntroduceerd door de marktgroep Nedap Library Solutions, kunnen RFID-labels van bibliotheekboeken en andere media eenvoudig en op afstand worden gescand. De award en het juryrapport worden op 3 juli uitgereikt op het Red Dot Gala in het Duitse Essen.

Eenvoudig, robuust en beeldschoon

Nedaps MidRanger heeft een dun en vloeiend ontwerp, waardoor boeken en andere media door bibliotheekmedewerkers en -bezoekers eenvoudig kunnen worden gescand. Erik Veurman, hoofd Industrieel Ontwerp van Nedap Library Solutions: “Ons team had de ambitie om een eenvoudig, robuust en beeldschoon product te ontwikkelen. De MidRanger is daarvan het resultaat. Het is echt een eye catcher geworden, waarbij functionaliteit en esthetiek hand in hand gaan.” De MidRanger – te gebruiken als desktopoplossing of geïntegreerd in een tafel of toonbank – kan een complete stapel boeken in één keer scannen en uitlenen of innemen. De stevige materialen en vorm van het product zorgen dat het duizenden gebruikers per dag kan weerstaan.

Nieuwe productlijn

De MidRanger is onderdeel van een nieuwe productlijn die gericht is op het verbeteren van de service en beveiliging van bibliotheken, waaronder een innovatieve detectiepoort en een SelfServer die speciaal ontwikkeld is om het in- en uitneemproces van kleinere bibliotheken eenvoudiger te maken. Ook deze producten hebben de designkenmerken van de MidRanger. Veurman: “Bibliotheken hebben te maken met teruglopende budgetten, maar willen hun klanten wel optimaal bedienen. Wij hebben daarom een aantal producten ontwikkeld die voor procesoptimalisatie zorgen. Voor bezoekers van bibliotheken betekent dit concreet dat zij minder lang in de rij hoeven staan en kunnen rekenen op meer persoonlijke service.”

Over Nedap Library Solutions

Nedap ontwerpt en produceert slimme producten die bibliotheken toekomstbestendig maken. Dankzij een partnernetwerk in meer dan 25 landen kom je de innovaties van Nedap wereldwijd tegen: van Nederland tot Vietnam en van het Midden-Oosten tot de VS. De basis van deze innovaties is RFID-technologie, waarmee je zaken – zoals boeken – van een afstand identificeert.

Over de Red Dot Awards

De Red Dot Award is één van ‘s werelds grootste designcompetities en wordt georganiseerd door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen. In 1955 kwam een jury voor het eerst bij elkaar om eigentijdse designs te beoordelen. In 1990 heeft Red Dot CEO professor dr. Peter Zec de huidige naam en het merk Red Dot ontwikkeld. Sindsdien wordt de gewilde Red Dot award gezien als een internationale erkenning van uitmuntende designkwaliteit. Om de diversiteit binnen de verschillende gebieden van design te onderstrepen is de Red Dot Design Award onderverdeeld in drie disciplines: Product design, Communication Design en Concept Design. Meer informatie is te vinden op www.red-dot.org