Geplaatst door Innovation in Motion

Nederlandse smarthome startup blijkt groot succes in de VS

Innovation in Motion haalt met ‘slimme gordijnen’ een derde omzet uit VS

Innovation in Motion, een startup die smarthome-producten ontwikkelt, blijkt een groot succes in de Verenigde Staten. Het eerste product van de Amsterdamse startup is Slide, een systeem dat automatisch je gordijnen laat openen. Maar liefst een derde van de orders voor dit Internet of Things-product komt uit Amerika, maar ook in Duitsland, Japan en Engeland is de Slide populair.

Slide is het eerste betaalbare smarthome-product waarmee je je (bestaande) gordijnen automatisch open en dicht kan laten gaan, onder meer via een mobiele app. Huidige automatische gordijnsystemen moeten voor elk formaat gordijnrails op maat gemaakt worden en zijn daarom duur(der). Slide lost dat probleem op, met een universeel systeem dat op (bijna) alle bestaande gordijnen past. Slide werkt ook met de populaire spraakassistenten Amazon Alexa en Google Home, die later dit jaar naar Nederland komen.

Automatische gordijnen zorgen voor comfort en veiligheid

Thijs Olthof, een van de oprichters van Innovation in Motion, vindt het mooi om te zien dat Slide internationaal aanslaat. Het bedrijf haalt de meerderheid van haar omzet uit het buitenland. Olthof: “Daarbij valt ons het cultuurverschil met Amerika op. Nederlanders kiezen voor de Slide uit comfort, bijvoorbeeld om wakker te worden met daglicht. Amerikanen doen dat juist uit veiligheidsoverwegingen. Door de gordijnen op semi-willekeurige tijden automatisch open of dicht te laten gaan, hebben inbrekers namelijk niet door dat de bewoners bijvoorbeeld op vakantie zijn.”

Schaalbare oplossing

Zoals Nest de thermostaat vernieuwde, zo wil Innovation in Motion andere traditionele markten moderniseren met hun smarthome-oplossingen. Niet alleen consumenten zien overigens het nut in van Slide, maar ook de hotelbranche en zorgverleners tonen interesse in de smarthome-oplossing. Olthof: “We richten ons niet alleen op de consumentenmarkt, maar gaan ons ook focussen op deze B2B-markten. Door woningen slimmer te maken met producten als Slide, kunnen ouderen namelijk langer thuis blijven wonen. Dit komt ten goede aan de stijgende kosten in de zorg. Het is fijn om te zien dat je op deze manier ook een maatschappelijk nut kunt dienen.”

Lancering nieuwe investeringsronde

Innovation in Motion lanceert nu een nieuwe investeringsronde op Leapfunder. Na de oprichting in 2016 haalde de Nederlandse startup een angel investering op van 20.000 euro en realiseerde in 2017 een omzet van 350.000 euro. De vervolgfinanciering via Leapfunder wordt gebruikt voor de verdere uitbouw van het bedrijf. Slide is het eerste product in een lijn van nieuwe smarthome-producten van Innovation in Motion dat huizen slimmer maakt.

Zie voor meer informatie: https://innovationinmotion.nl/invest/