Industry Wire

Geplaatst door DelanoPR voor QUBI

Nederlandse uitvinding voor beter verstaan wint iF Design Award

Nederlandse uitvinding voor beter verstaan wint iF Design Award

Internationale erkenning voor hoorhulp QUBI

Vrijdagavond 10 maart jl. werden de iF Design Awards uitgereikt. ExSilent viel hierbij in de prijzen in de categorie medicine/health/care. De jury roemde de innovatieve oplossing voor beter verstaan vanwege de combinatie van innovatie, relevantie, functionaliteit en esthetiek. De iF Awards zijn sinds 1953 wereldwijd erkende prijzen en een internationale erkenning voor de net op de markt gebrachte QUBI. “Het is een grote eer om internationale erkenning te krijgen”, vindt Erik Altena, directeur van ExSilent. “Het is ons doel om mensen beter te laten verstaan op die momenten waarop ze er behoefte aan hebben. Tijdens het ontwerpproces van de QUBI hebben we gefocust op een optimale klantervaring, die samenkomt in het geluid, het design en de gebruiksvriendelijkheid.”

Hoorverlies vs stigma van hoorapparaat
Hoorwijzer.nl legt op de website uit dat mensen met een uitstekend gehoor geluiden kunnen horen vanaf 0 decibel gehoorverlies. Hoe dichter het gehoorverlies in de buurt van de 30 decibel komt, des te meer moeite het kan kosten om anderen te verstaan. In Nederland zijn circa 1,6 miljoen mensen met een gehoorverlies. Hier zitten ook de mensen bij die slechthorend zijn en dus in aanmerking komen voor een gehoorapparaat. Maar een deel van de Nederlanders verstaat nog prima en komt dus (nog) niet in aanmerking voor een hoorapparaat. Zij merken echter dat ze in verschillende omstandigheden niet meer alles goed verstaan. QUBI is voor dat potentieel ontwikkeld. Van de beroepsbevolking tussen de 49 en 59 jaar heeft bijna een derde last van een verminderd gehoor. Door QUBI te dragen tijdens vergaderingen, etentjes of andere belangrijke momenten kun je je gesprekspartners beter verstaan. QUBI kan onzichtbaar worden gedragen en lijkt niet op een hoortoestel. Diverse onderdelen zijn gepatenteerd. Voor de QUBi is een praktische SmartCase ontwikkeld. De SmartCase is enerzijds een opbergdoosje voor QUBI, soft-tips en batterijtjes, en anderzijds kunnen door het ingenieuze batterijladesysteem met een enkele vingerbeweging de batterijtjes in en uit de QUBI geplaatst worden. Daardoor gaan de batterijtjes langer mee. Het systeem voorkomt ook dat QUBI uit het doosje valt.

Samenwerking met LUMC, AMC en Nationale Hoorstichting
ExSilent, het bedrijf achter QUBI, is opgericht in 2005 en werkt samen met strategische partners in de hoortoestellenindustrie en de academische wereld (LUMC en AMC.) Het doel van ExSilent is om laagdrempelige en kwalitatief hoogwaardige oplossingen te bieden voor mensen die gehoorondersteuning zoeken. Door de jaren heen heeft ExSilent diverse innovatieve technologieën ontwikkeld en gepatenteerd. QUBI is een derdegeneratieproduct, dat vrijwel onzichtbaar in het oor gedragen wordt. Van de voorgangers van QUBI zijn er tienduizenden verkocht. De earable wordt gepositioneerd voor mensen die nog geen hoortoestel willen dragen of hier nog niet voor in aanmerking komen. Een vrijwel onzichtbaar te dragen earable is nieuw op deze markt. Voor de marktaanpak is gekozen voor een brede benadering, waarbij de consument zelf kan kiezen op welke manier hij kennis wil maken met gehoorondersteuning. Er is de mogelijkheid om direct tot aanschaf over te gaan, maar het is ook mogelijk om een QUBI-tester aan te vragen en deze vrijblijvend te passen. QUBI is alleen online te koop. Om te onderzoeken of QUBI wat kan betekenen voor iemand staat er op www.myqubi.nl een oorcheck. Via de QUBI-oorcheck weet je in een paar minuten hoe goed je hoort. En of de QUBI geschikt voor je is. De Oorcheck is ontwikkeld door de Nationale Hoorstichting, het LUMC en het AMC.
QUBI – eerste earable ter wereld die op de Nederlandse markt wordt gebracht om beter te verstaan tijdens die momenten dat mensen daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld bij een vergadering of een etentje. De QUBI-earable won de iF Design Awards 2017 vanwege de innovatie, functionaliteit, relevantie en esthetiek. Meer informatie: www.myqubi.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht