Geplaatst door Nic&Mic

Nic&Mic ziet omzet vertienvoudigen door viral met 83 miljoen views

De Brabantse broers Nicholas en Michael Ninaber van Eijben (Nic&Mic), wereldwijd de grootste distributeur van Ocean Sole, kregen deze maand wereldwijde aandacht met een viral die werd gepost op de populaire 60-Second Docs Facebookpagina. Ocean Sole maakt kleurrijke dierenkunst van aangespoelde teenslippers in Kenia. In de video is te zien hoe Francis Mutua, een van de creatieve ambachtslieden bij Ocean Sole, vol trots vertelt over de liefde voor zijn werk. In twee weken heeft de video inmiddels 83 miljoen views en 1,3 miljoen shares opgeleverd.

De kracht van viral
Met virals verdwijnt de opwinding vaak snel wanneer er weer een nieuwe video online gaat, daarom is het belangrijk als bedrijf te kapitaliseren op het juiste moment. De video van Ocean Sole zorgde voor een flinke boost van de naamsbekendheid en daarmee ook de vraag naar de producten. Om de user engagement te verhogen reageerde Ocean Sole persoonlijk op de vele berichtjes en comments. Nic&Mic, wereldwijd de grootste afnemer en distributeur van de Ocean Sole-producten, zag zo in twee weken de verkopen via de webshop vertienvoudigen.

“De video is viral gegaan omdat hij simpel was: geen promotie en een authentiek verhaal. Soms promoten merken alleen maar het product zelf, maar waar de consument echt nieuwsgierig naar is, is het verhaal dat daarachter schuilgaat. De aandacht die we krijgen dankzij deze video is overweldigend, van grote merken die willen samenwerken tot kleine ondernemers uit de regio”, aldus Nicholas Ninaber van Eijben, mede-eigenaar van Nic&Mic.

Nog nooit een retour
De persoonlijke aandacht in elk dierenbeeld, staat ook bij de ondernemers hoog in het vaandel. Nicholas: “Als iemand bij ons bestelt, stuur ik ze een WhatsApp-bericht met drie uitvoeringen van het gekozen product. Dan kunnen mensen zelf kiezen welke ze het mooist vinden. Zodra iemand dan merkt dat het een persoonlijk berichtje is en geen bot, komen daar de leukste gesprekken uit. Die manier van bouwen aan de relatie met de klant is voor ons heel belangrijk, al was het even bikkelen de afgelopen twee weken met die extra orders. Maar we zijn er trots op dat we in vier jaar tijd nog nooit iets retour hebben gekregen.”

Sole Mates
In de video is te zien hoe een life-size giraffe wordt gemaakt door Francis. Deze grote dierenbeelden zijn populair bij bedrijven, die met de aanschaf ‘Sole Mate’ worden. Tegenwoordig is het hip & happening om als onderneming maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Bijvoorbeeld door certificaten en keurmerken te behalen of door te investeren in duurzame initiatieven en zo op kleine of grote schaal een steentje bij te dragen. Het zijn van een ‘Sole Mate’ houdt voornamelijk in dat je dezelfde waardes aanhoudt als Ocean Sole, eerlijk werk en schone oceanen.