Geplaatst door Symbid

Nieuw financieringsvehikel brengt medische innovaties naar de markt

Amsterdam/Rotterdam – 12/04/2018 – De Healthtech Venture Builder NLC en durfkapitaal crowdfunder Symbid hebben samen een innovatieve Health Impact Bond ontwikkeld. Hiermee krijgen investeerders de keuze hun lening te converteren naar aandelen in NLC of naar aandelen in één of meerdere van de portfolio bedrijven van NLC. Om het portfolio van NLC verder te laten groeien en daarmee meer medische innovaties naar de markt te brengen werd een financieringsronde gestart. De financieringsoplossing die NLC en Symbid hiervoor ontwikkelden werd binnen afzienbare tijd met € 1,26 miljoen ruimschoots overschreven.

NLC, dat in 2014 werd opgericht, zorgt ervoor dat meer medische innovaties de markt bereiken.

Door complexiteit in de markt bereikt 95% van de medische innovaties namelijk nooit de patiënt. Dit terwijl deze innovaties in veel gevallen het verschil kunnen maken bij ziektes met een grote impact. NLC brengt kennis, mensen, technologie en financiering bijeen om samen met uitvinders, kennisinstellingen en grote bedrijven nieuwe bedrijven te bouwen die medische innovaties naar de markt brengen. De financieringsoplossing die NLC en Symbid ontwikkelden voorziet in de vraag van NLC om de snelle groei van haar portfolio te kunnen financieren.

Om investeerders zelf te laten kiezen in welke bedrijven binnen de veelzijdige NLC portfolio van innovatieve healthtech bedrijven ze willen investeren, ontwikkelden NLC en Symbid samen een ‘self directed convertible bond’. De inleg van investeerders is in eerste instantie een lening in NLC, die op een later moment kan worden geconverteerd naar aandelen. Daarbij krijgen investeerders een keuze: investeren in NLC, waarmee ze een indirect belang krijgen in de volledige portfolio, of converteren naar aandelen in een of meerdere portfolio bedrijven van NLC naar keuze. “Door het zelf dirigerende karakter van deze obligatie krijgen investeerders keuzevrijheid ten aanzien van portfoliosamenstelling, wat een unieke propositie is”, zegt Korstiaan Zandvliet, oprichter van Symbid. Bert Arjan Millenaar, CEO NLC, vult aan: “NLC heeft met deze Health Impact Bond een fantastisch instrument waarmee we onze investeerders, veelal ervaren ondernemers in de zorg, een keuze geven om zelf hun expertise in te zetten ten aanzien van individuele proposities in onze portfolio. Naast kapitaal voegen deze investeerders ook kennis en expertise toe, hetgeen uiteindelijk leidt tot meer en betere innovaties voor patiënten.”

De Health Impact Bond kende een grote belangstelling en was binnen afzienbare tijd overschreven. Er is in totaal €1.26 miljoen aan financiering opgehaald.