Industry Wire

Geplaatst door GS1

Nieuw GS1 magazine speelt in op toenemend belang betrouwbare data

De eerste editie van het online GS1 magazine is uit. In het eerste nummer spreekt Kees Jacobs van Capgemini over de industrie die volgens hem nog erg slecht is in het managen en delen van productinformatie. Lieke Luttmer van Intergamma benadrukt eveneens de cruciale rol van die data: “Het is onze licence to operate. Als je de data niet op orde hebt, ben je weg.” De onderwerpen in deze editie van het GS1 magazine zijn transparantie, het belang van goede productinformatie en betrouwbare identificatie.

Met het toenemend belang voor (product)data is GS1 magazine hét magazine voor iedereen die meer wil weten over wat data en standaardisatie kunnen betekenen voor bedrijven. De lezer krijgt niet alleen prikkelende verhalen gepresenteerd, maar ook een kijkje in de keukens van bedrijven in hoe zij werken aan een efficiënte en betrouwbare keten.

Productdata is een enorm issue

Uit de verhalen in het maqazine blijkt dat technologie een belangrijke rol speelt, maar de belangrijkste driver is het consumentengedrag. In een vlammend betoog is Kees Jacobs van Capgemini kritisch over de productdatakwaliteit in de industrie. “Het is een enorm issue. De effectieve adoptie van internationale GS1 standaarden laat nog veel te wensen over.”

“Je verwacht dat alle relevante informatie over het product transparant beschikbaar is en uiteraard ook klopt en dat dit eigenlijk heel makkelijk te managen is. Maar gek genoeg is dat niet zo. De industrie kan die transparantie nu niet leveren en dat moet veranderen. Om het doel van accurate data, transparantie en vertrouwen te bereiken, moet de technologie van nu worden ingezet.’

Verhalen vanuit de praktijk

Als onafhankelijke not-for-profit organisatie ontwikkelt GS1 Nederland internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. Lezers krijgen daarom allerlei verhalen vanuit de praktijk voorgeschoteld. We krijgen we in de eerste editie een kijkje in de keuken bij:

  • Intergamma: “Online is veel meer dan het runnen van een webwinkel. Klanten oriënteren zich nu eerst uitgebreid online. Zonder goede data komen klanten ook niet meer naar je winkel.
  • Heineken: “Data is voor ons van levensbelang. Als wij onze data niet op orde hebben en het staat daardoor verkeerd in de systemen van retailers kunnen zij onze producten niet verkopen.”
  • America Today: “Als we elk individueel kledingstuk voorzien van een RFID-tag is snel inzichtelijk welke artikelen zich waar bevinden, wat natuurlijk enorm veel voordeel heeft voor onmichannelactiviteiten.”
  • En Emdamed, leverancier van allerlei producten voor de gezondheidszorg, richt zich op GS1 standaarden, omdat zij van mening zijn dat GS1 zorgt voor de juiste verbinding tussen producent, leverancier en medisch specialist. Ze zouden graag zien dat de overheid de totale keten verplicht zich bij de GS1 standaarden aan te sluiten.

Met GS1 samenwerken aan succesvol zakendoen

Ook komen twee GS1 directeuren aan het woord. Directeur GS1 Pieter Maarleveld van GS1 Nederland wijdt zijn column aan de focus op het codesysteem en het uitwisselen van goede data. Zijn Belgische evenknie Jan Somers spreekt vervolgens over dat we daarin ook tempo moeten maken met een wereldwijde standaard voor het uitwisselen van productdata.

Lees de eerste editie van het GS1 magazine

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht