Nieuw initiatief ‘Stay Grounded’ roept de Nederlandse creatieve industrie op niet te vliegen naar Cannes

Het nieuwe initiatief ‘Stay Grounded’ wordt vandaag gelanceerd door, en voor de creatieve industrie. Verschillende Nederlandse bureaus roepen hiermee de industrie op om het jaarlijkse bezoek aan het Cannes Lions Festival voortaan per trein te brengen, in plaats van met het vliegtuig. De initiatiefnemers geven het startschot door zelf allemaal het vliegtuig te laten staan, en nodigen branchegenoten uit hetzelfde te doen. Stay Grounded hoopt zo tijdens het Cannes Lions Festival 2023 minimaal één vliegtuig aan de grond te houden.
Actions speak louder than words
Hoewel steeds meer bureaus en creatieven zich bezighouden met het behalen van klimaatdoelen en hun voetafdruk willen verkleinen, vliegen er jaarlijks nog steeds veel creatieven van Nederland naar Cannes voor hét awardfestival. Initiatiefnemer Mattijs van Andel (Clear Music): “Zelfs op deze korte afstanden is vliegen nog de meest gekozen vorm van reizen. De trein, het duurzame alternatief met slechts een paar uur meer reistijd van deur tot deur, staat simpelweg te weinig op de radar. Stay Grounded brengt hier verandering in: in plaats van slechts roepen dat het anders moet, maakt dit initiatief het de industrie graag makkelijk door gelegenheid te bieden voor concrete actie.”
Skipping the Skies
De lancering van het initiatief heeft een solide startpunt, ook dankzij de versterking van VIA Nederland en de Embassy of Dutch Creativity. Deze en andere partijen en initiatiefambassadeurs delen hun motivatie in een reeks interviews, gepubliceerd op de social kanalen van Stay Grounded [@staygroundednl]. Met behulp van de ‘Pledge’, een simpele te ondertekenen belofte, kunnen bezoekers van het festival zich aansluiten bij Stay Grounded. Deelnemers besluiten hiermee niet te vliegen naar het Cannes Lions Festival.
Jacques Vereecken (AdGreen), vertelt over het initiatief: “We zijn het vak waar briljante ideeën worden bedacht. Die brainpower is nu meer dan ooit nodig om andere problemen op te lossen. Het hele vak is ermee bezig, een B-corps certificaat lijkt het hoogst haalbare, maar wat doe je werkelijk? Waar maak je het verschil? Stay Grounded geeft je de kans om te laten zien dat het je serieus is.”
Creativiteit als veranderaar
Dit jaar wordt er naar verwachting weer evenveel gevlogen als voor de coronapandemie. Met een toename van 3,1 miljoen vluchten ten opzichte van 2021 neemt Schiphol een zesde plaats in als het gaat om het aantal vluchten in Europa – en dat terwijl de klimaatcrisis urgenter is dan ooit. Het initiatief wil daarom een brede discussie op gang brengen over duurzaamheid en klimaatactie binnen de creatieve industrie. Welke acties kan een creatief bureau ondernemen om een positieve impact te hebben? Initiatiefnemer Tessa Dekeukeleire (Jonge Honden) vindt dat het tijd is dat de creatieve industrie verantwoordelijkheid neemt. “Ons vak is bijzonder en creativiteit is een machtig wapen. We vergeten soms hoeveel invloed we hebben met de dingen die we maken. Ik merk dat we ons steeds vaker afvragen of het werk dat we maken een bepaalde impact heeft op onze maatschappij. Waarom geldt dit dan niet voor de keuzes die we maken voor onszelf? Duurzaamheid is meer dan een thema, dus het is zaak dat we nadenken over hoe we met ons werk echte verandering teweeg kunnen brengen.”
Stay Grounded
Stay Grounded is een initiatief van onder meer Clear Music, Jonge Honden, WE ARE RA*W, WeFilm en AdGreen. De campagne richt zich op de gehele creatieve industrie en is te zien op de online kanalen. Op de website staygrounded.nl kunnen mensen zich aansluiten en volgen hoeveel impact het initiatief maakt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.