Geplaatst door Rhinestudio

Nieuw platform voor duurzame kleding met een verhaal

Hét platform voor duurzame fashion met een verhaal. Gebouwd op de drie pilaren van impact, purpose en gebruiksvriendelijkheid biedt het onlangs gelanceerde Rhinestudio een plek met de nieuwste vooruitstrevende merken. Zo stelt het platform mensen in staat stijlvolle en exclusieve kleding te kleding te kopen met als doel om mensen op de lange termijn bewuster te maken in hun consumptiegedrag.

Het idee
Sinds eind januari staat het nieuwe platform dan toch echt live. Cyril (26) en Thijs (26) hebben achter de schermen maanden gewerkt aan het nieuwe concept en het resultaat mag er zijn. Anderhalf jaar geleden begonnen de vrienden en huisgenoten uit Amsterdam met hun eigen bedrijf. Toen nog vooral gericht op het verven van sokken om te matchen bij exclusieve sneakers. “We realiseerden ons dat het een trend was en daarnaast stonden we op den duur niet meer volledig achter onze manier van werken en de producten”, aldus Cyril, terugkijkend op deze eerste periode.

Zo ontstond het idee voor het nieuwe platform. Na een samenwerking met een inspirerend merk kregen Cyril en Thijs bewondering voor de missie en visie van dit merk en gingen ze steeds meer op zoek naar gelijksoortige merken. “We merkten dat veel jonge mensen, onder wie veel leeftijdsgenoten, zich wel degelijk bewust zijn van de overwegend slechte invloed van de kledingindustrie op de wereld en het milieu,” zegt Thijs over de nieuwe gedachtegang. “Maar toen wij mensen hiernaar vroegen bleek dat, hoewel veel mensen bereid zijn verantwoordelijk te consumeren, de uitdaging met name zit in het feit dat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Daar willen wij wat aan doen.” Hun platform is een verzameling van duurzame merken met verschillende missies, waar consumenten zich op hun eigen manier mee kunnen identificeren. “We zien dat mensen steeds meer de behoefte hebben om te weten wat er achter een merk schuilt. Ze willen zich identificeren met het merk. Mensen gaan niet meer zozeer voor de beste prijs, ze hebben andere eisen”, zegt Cyril over de verschillende verhalen achter de merken.

Zelf noemt Rhinestudio de drie pilaren die voor hen centraal staan bij het vinden van de perfecte ervaring op hun platform: impact, purpose en convenience. Cyril voegt toe: “Kijkende naar het huidige landschap in de markt, zien we meerdere platform proposities. Waar wij tegenaan liepen is dat veel van deze partijen duurzaamheid als ‘unique selling point’ zien en het om die reden bijna uitbuiten. Wij zien dat anders. Wij zien duurzame producten als de norm en willen ons onderscheiden op basis van het verhaal, de purpose, achter deze producten en merken. Daarnaast hebben we ook gezien dat veel van deze platforms voornamelijk gericht zijn op vrouwen. Dit zorgt ervoor dat het voor de man lastig is om op dit gebied een stijlvolle webshop te vinden.” Rhinestudio lost deze problemen op. “Begrijp ons niet verkeerd, wij zijn er ook voor vrouwen en veel van onze producten zijn unisex. Zoals Cyril zei willen wij juist een extra dimensie geven aan dit soort platforms met onze primaire focus op gemak, stijl en inspirerende verhalen met zorgvuldig gekozen merken”, sluit Thijs af.

Doel
Een platform dat draait om storytelling en strak gedefinieerde doelen kan vanzelfsprekend niet zonder een eigen doel. Cyril omschrijft het als volgt: “In principe zijn de productie en consumptie van kleding niet bevorderend voor het milieu. Ieder nieuw geproduceerd product voegt in essentie toe aan de druk op het milieu. Wij zien het als ons doel om mensen op de lange termijn bewuster te maken in hun consumptiegedrag.” Hierin onderscheidt Rhinestudio drie kernfactoren: de consument, de planeet en de merken op het platform. Thijs omschrijft het als volgt: “Om te beginnen de consument, zij staan natuurlijk altijd centraal. We geven hen via ons platform een diepere kijk op een merk en daarnaast bieden wij een levenslange reparatie service in samenwerking met een lokale kledingmaker hier in Amsterdam. De tweede factor is onze planeet. Om bewustzijn voor de planeet te creëren, hebben we besloten om jaarlijks 1% van onze omzet te doneren aan Fashion for Good. Dit is een innovatieve organisatie die mensen inspireert en lesgeeft over de impact van fashion op de planeet. Tot slot, de derde factor: de merken. Wij geloven echt dat wij een platform zijn dat mensen met elkaar kan verbinden om van elkaar te leren. Er zit een grote mate van bereidheid tot samenwerking bij de mensen achter de merken. Uiteindelijk zullen we het toch samen moeten doen.” Cyril sluit af: “In een ideale wereld is de impact van fashion op het milieu natuurlijk nul of zelfs positief, en we begrijpen dat we dit niet in één keer kunnen omdraaien. Onze kracht ligt in de combinatie van onze ambitie en onze kijk op de realiteit, het is tenslotte een marathon en geen sprint”.

Stijl
Als wordt gevraagd naar de stijl en producten die ze verkopen, zijn ze duidelijk. Thijs benoemt het als volgt: “Onze producten zijn van zorgvuldig gekozen merken met een urban en vooruitstrevend karakter, gefocust op streetwear. Daarnaast staat kwaliteit hoog in het vaandel. Je kunt bij ons terecht voor bijzondere opdrukken, maar je kunt bij ons ook gewoon je basics aanschaffen. Achter elk merk zit namelijk een inspirerend verhaal.”

Over Rhinestudio
Sustainable streetwear with a story: that is what we stand for. At Rhinestudio, we focus on up-and-coming and local brands that strive to make an impact. We want to give these brands a podium to help them challenge the status quo of the fashion industry and achieve their mission.

We want Rhinestudio to be a one-stop-shop for finding and buying sustainable streetwear with a story. No more exploring the dark corners of Instagram. Up-and-coming streetwear brands with a purpose all gathered on one convenient platform.

Impact is created where purpose meets convenience.