Geplaatst door EQOM

Nieuwe erotiekgroep EQOM lijft groot Duits bedrijf Amorelie in

Veendam, 1 oktober 2021 – De pas opgerichte EQOM Group, het erotiekconcern waartoe ook EDC Retail (bekend van EasyToys) behoort, heeft een van de grootste merken in Europa ingelijfd. Het consortium heeft Amorelie, een van de grootste spelers in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, overgenomen. Kortgeleden nam EQOM Group al het oer-Hollandse erotiekbedrijf Christine le Duc en het Noorse Kondomeriet over. De nieuwste overname is onderdeel van de doelstelling om in 2025 een omzet te bewerkstelligen van 500 miljoen euro en wereldwijd marktleider te worden.

Amorelie is opgericht in 2013. Toen de Europese mediagigant ProSiebenSat.1 Media in 2015 een meerderheidsbelang nam, kreeg de groei een flinke impuls. Uiteindelijk werd het mediabedrijf voor bijna 100 procent eigenaar. In de loop der jaren groeide Amorelie uit tot een van de grootste online aanbieders van erotische producten in Duitsland. Het e-commercebedrijf waar zo’n 150 mensen werken, is daarnaast een grote speler in de omliggende landen Oostenrijk en Zwitserland en is ten slotte ook actief in Frankrijk en België. Amorelie verwacht over dit jaar een omzet van ruim 62 miljoen euro. Met de overname stijgt de geprognotiseerde omzet van EQOM Group over 2021 naar 220 miljoen euro.

‘Groot en sterk merk’

Eric Idema, CEO van EDC Retail en CEO van EQOM Group, is er erg content mee het Duitse bedrijf aan boord te hebben. Hij kijkt ernaar uit met Amorelie samen te werken. “Het is een groot en sterk merk in Duitstalige landen en een van de grootste merken in de EU. Het bedrijf heeft een geweldige uitstraling en staat bekend om haar vrouwvriendelijke benadering van erotische producten richting een brede doelgroep. Producten die ze voeren zijn kleurrijk en stijlvol. Ook de manier waarop het onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt heeft voor ons duidelijke meerwaarde.”

Voor Amorelie biedt de overname groeikansen in andere Europese landen waar het nog niet actief is. CEO Claire Midwood: “We zijn meer dan verheugd om onderdeel te worden van de EQOM Group en samen met Eric Idema en zijn team te bouwen aan onze toekomst.” Ze vervolgt: “We hebben een gedeelde visie over het belang en de kansen in de ‘sexual wellness’-industrie en zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking de groep in staat zal stellen meer klanten te bereiken, in nieuwe landen, met nieuwe innovatieve producten.” Amorelie blijft ondanks de overname wel onder eigen vlag en management zijn activiteiten voortzetten.

Wereldwijd marktleiderschap

EQOM Group is tot stand gekomen dankzij een financiële injectie van een grote investeringsmaatschappij. EDC Retail en de Europese erotiekgroothandel Eropartner Distribution maakten sinds januari al deel uit van het consortium. Onlangs werden daar dus Christine le Duc en het Noorse Kondomeriet aan toegevoegd. Het is de opzet dat de komende jaren de sterkste, internationale erotiekmerken toetreden tot dit samenwerkingsverband, zodat uiteindelijk wereldwijd marktleiderschap wordt bereikt op het gebied van sexual wellness. “Door samenwerking kunnen we de nog altijd heersende taboes voor eens voor en altijd doorbreken zodat straks iedereen tussen de Noordkaap en Key West een sekspeeltje van ons in het nachtkastje heeft liggen”, aldus Idema.

Over EQOM Group

De EQOM Group is een consortium van grote erotiekbedrijven, dat producten levert aan zowel consumenten als winkels. Doel is om wereldwijd marktleider te worden op gebied van sexual wellness. De EQOM Group is in 2020 ontstaan nadat erotiekgigant EDC Retail, Europees marktleider en onder andere bekend van dochteronderneming EasyToys.nl, was samengegaan met groothandel Eropartner Distribution, dat veel artikelen levert aan Duitsland en Scandinavië. De ruim 100 miljoen euro omzet die in 2020 werd behaald, moet in 2025 zijn gegroeid tot 500 miljoen euro. Dan moet het bedrijf niet alleen Europees marktleider maar ook een wereldspeler zijn. Eric Idema, CEO van EDC Retail, is tevens CEO van EQOM.