Industry Wire

Nieuwe Viadesk app maakt realtime werken op mobiele apparaten mogelijk

Amsterdam, 30 juli 2013 – Het Nederlandse online collaboration platform Viadesk lanceert een nieuwe app om processen binnen overheid en bedrijfsleven te versnellen en te vereenvoudigen. Met de app kunnen gebruikers realtime informatie delen via smartphone en tablet, waardoor op afstand non-stop kan worden gewerkt. De app is beschikbaar in de App Store en Google Play Store.

De vernieuwde Viadesk app komt tegemoet aan de behoefte van medewerkers om gebruik te kunnen maken van hun eigen mobiele apparaten. Wereldwijd onderzoek van analist Ovum wijst uit dat circa 70 procent van de werknemers die over een tablet of smartphone beschikt, deze ook gebruikt voor het werk. BYOD (Bring Your Own Device) begint daarmee gemeengoed te worden. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlandse werknemers hun eigen apparaten ook veelvuldig onderweg gebruiken. Zes op de tien internetgebruikers ging in 2012 online terwijl zij onderweg waren. Daarbij maken werkenden anderhalf keer zo vaak gebruik van mobiel internet als niet-werkenden.

Facebook voor het werk

De Viadesk app is ontwikkeld om het mobiele werken te optimaliseren en daardoor processen binnen overheid en bedrijfsleven te vergemakkelijken. Zo kan het gezamenlijk werken aan documenten, het geven van akkoord en het delen van informatie met collega’s onderweg gedaan worden, met niets meer dan enkele tikken op het touchscreen van smartphone of tablet. De app synchroniseert automatisch met de online omgeving van Viadesk, waardoor de beschikbare informatie altijd up-to-date is. Die informatie kan overigens ook offline geraadpleegd worden; handig als men tijdelijk geen internettoegang heeft. Medewerkers kunnen dus direct bijdragen aan taken, brainstormsessies of discussies – of ze nu op het station staan of in de wachtkamer van de tandarts zitten. De gebruiksvriendelijkheid van de app, met een interface gelijkend aan die van Facebook, maakt bovendien dat medewerkers vrijwel zonder ondersteuning aan de slag kunnen en weinig moeite hoeven doen om de app effectief te gebruiken.

Mujibor de Graaf, directeur bij Viadesk, merkt dat de behoefte aan een dergelijke app de afgelopen jaren enorm is toegenomen. ,,Viadesk is al sinds 1999 in de lucht. In die 14 jaar hebben we de economie en de bedrijfsprocessen sterk zien veranderen. Er moet meer werk verzet worden met minder mensen, tijd kost geld, en tegen die achtergrond is Het Nieuwe Werken ingevoerd. Personeel en leidinggevenden voelen de druk om altijd bereikbaar te zijn, maar dat is weinig efficiënt als men niet direct over de juiste gegevens kan beschikken. Dat alle informatie die men nodig heeft  middels een app voorhanden is op de eigen smartphone of tablet, scheelt tijd en maakt het werkende leven een stuk makkelijker.”

Pull-to-refresh

Technisch gezien maakt de app het mogelijk om bestanden vanaf een tablet of smartphone direct te downloaden van Viadesk en te uploaden naar Viadesk. Wie bijvoorbeeld per e-mail een document ontvangt, kan dat lezen en bewerken via een tekstverwerkingsapp waarna het gewijzigde bestand vanuit een dergelijke app op het social intranet van Viadesk geplaatst kan worden. De inhoud van de nieuwsfeed en mappen kan vervolgens eenvoudig vernieuwd worden met ‘pull-to-refresh’.

Papierloos en ‘Patriot Act Proof’

De koppeling tussen de app en het social intranet biedt medewerkers binnen overheid en bedrijfsleven een volledig papierloze workflow, onafhankelijk van de locatie waar men aan de slag is. Zo ontstaat langzamerhand niet alleen een papierloos kantoor – een werkomgeving waarin het gebruik van papier is geëlimineerd of zoveel mogelijk verminderd – maar hoeven medewerkers ook thuis of elders niet meer te printen. Dat levert naast tijd en geld ook extra veiligheid op. Toegang tot de app kan bijvoorbeeld pas verschaft worden na inloggen of SMS-authenticatie. Daarnaast wordt Viadesk gehost in Nederland. In tegenstelling tot een platform als Yammer zijn bedrijfsgegevens daardoor beschermd tegen de Patriot Act, die de Amerikaanse overheid toestaat privacygevoelige informatie te controleren.

Over Viadesk

Viadesk werd in 1999 opgericht en groeide sindsdien uit tot een volwaardig online collaboration platform en sociaal intranet, bereikbaar via PC, mobiel en tablet. Via het platform werken collega’s eenvoudig en veilig met elkaar samen door op een centrale plek documenten te delen, te discussiëren, te netwerken en aan projecten te werken. Viadesk dient zo’n 110.000 gebruikers in de profit- als non-profit sector. Klanten zijn onder andere ABN Amro, Schiphol Group, Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), KNMP, Ministerie van Veiligheid en Justitie en VNG. De Viadesk app werd onlangs uitgeroepen tot een van de beste zakelijke iOS-apps voor samenwerking en projectplanning door de experts van de iPhoneclub. Kijk voor meer informatie op www.viadesk.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht