Geplaatst door BOM

OM en 13 andere partijen investeren in nieuw EVCF II-fonds voor ‘smart industry’

Eindhoven, 19 april 2018 – Vandaag gaat het nieuwste investeringsfonds van ECFG (Eindhoven Corporate Finance Group BV) van start: EVCF II. In deze eerste closing van dit Eindhoven Venture Capital Fund II hebben veertien investeerders € 12 miljoen bijeengebracht. Het fondskapitaal kan komende 12 maanden nog worden uitgebreid tot € 30 miljoen. Met dit geld zal het nieuwe fonds de komende vijf jaar zestien investeringen doen in MKB-bedrijven in Zuidoost-Brabant in de smart industry-sector. Naast regionale investeerders participeren VDL Groep, o.a. family office OtterBrabant Beheer en BOM Brabant Ventures.

Eindhoven Venture Capital Fund II BV (EVCF II) is een nieuw investeringsfonds dat (jonge) hightech-‘maakbedrijven’ gaat helpen om snel door te groeien. Deze bedrijven zijn de start-upfase ontgroeid, en hebben zich inmiddels bewezen. Maar voor verdere expansie is nieuwe financiering en zakelijke bijstand noodzakelijk. EVCF II neemt een minderheidsbelang (eventueel in combinatie met leningen) in dergelijke bedrijven en stelt daarnaast actief kennis en ervaring ter beschikking.

Het investeringskapitaal voor EVCF II voor de eerste closing is bijeengebracht door in totaal veertien investeerders. Naast BOM Brabant Ventures zijn dit diverse regionale ondernemers(-families), de VDL Groep en o.a. family office OtterBrabant Beheer. Met het doelvermogen van € 30 miljoen beoogt het fonds de komende vijf jaar in totaal zestien investeringen te doen. EVCF II is overigens de opvolger van het EVCF-fonds dat na een looptijd van bijna tien jaar aan het uitfaseren is.

BOM Brabant Ventures
BOM Brabant Ventures richt zich op de financiering van ondernemingen in zowel de vroege als de scale-up fase met groeipotentie en groeiambitie in de regio Brabant. “Deze bedrijven zijn belangrijk voor de werkgelegenheid en innovatiekracht van Brabant”, zegt Miriam Dragstra, directeur bij BOM Brabant Ventures. “Behalve de investeringen die BOM rechtstreeks in deze ondernemingen doet, investeert BOM ook in andere fondsen om ondernemingen te helpen in hun groeiversnelling. De investering in EVCF II is inniddels de dertiende fondsinvestering van BOM Brabant Ventures.”

“Wij doen deze investering omdat we groot vertrouwen hebben in de fondsmanager ECFG. ECFG is zeer goed ingevoerd in de regio Eindhoven en kent het Brabantse eco-systeem voor slimme maakbedrijven bijzonder goed. Deze bedrijven zijn van groot belang voor de regio Eindhoven en hebben grote impact op werkgelegenheid en innovatiekracht”, aldus Dragstra.

Hans Bloemen, algemeen directeur van ECFG: “Het doel van ECFG is om bedrijven in het technologische ecosysteem van de regio te laten groeien. Het is krachtig om dat met technologische partners te kunnen doen als VDL Groep vanuit de industrie, met family offices zoals OtterBrabant Beheer en samen met een in Brabant actieve, ervaren investeerder als BOM Brabant Ventures. Het is onze overtuiging om op deze manier een bedrijf ‘schouder-aan-schouder’ te laten groeien samen met de ondernemer(s). Het gaat niet alleen om geld, maar ook om kennis en ervaring. Zo zorgen we samen voor echte meerwaarde.”

Over ECFG
Eindhoven Corporate Finance Group (ECFG) is een onafhankelijke, zelfstandige en private fondsmanager die adviseert, begeleidt en investeert in MKB-ondernemingen die actief zijn in het business-to-business segment. De activiteiten zijn primair gericht op het strategisch en financieel ondersteunen van innovatieve en kansrijke ondernemers in Zuid-Oost Brabant (Brainport Eindhoven). Door de brede ondernemende investeerdersachterban en relevant netwerk wordt daarnaast extra toegevoegde waarde aangeboden. Sinds de start van ECFG in 2008 heeft zij ruim 400 ondernemers en ondernemingen begeleid bij business development, financiering en strategie en daarnaast meer dan 30 participaties gerealiseerd. Het team van ECFG bestaat uit negen personen. ECFG is gevestigd in het centrum van Eindhoven.

www.ecfg.nl

Dit is de BOM!
De BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bouwt samen met ondernemers aan een sterke, duurzame, toekomstbestendige Brabantse economie. We delen kennis, vormen netwerken en verstrekken kapitaal aan vernieuwende Brabantse ondernemingen en duurzame energieprojecten. Daarnaast stimuleren we innovatieve, buitenlandse ondernemingen om zich in Brabant te vestigen en helpen we Brabantse bedrijven met hun uitbreiding in het buitenland. Onze ambities: meer economische groei, meer werkgelegenheid, oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en een hoofdrol voor Brabant op het wereldtoneel.

BOM Brabant Ventures
Met het label Brabant Ventures richt de BOM zich met kennis en kapitaal op de versnelde, toekomstbestendige groei van ambitieuze Brabantse start- en scale ups in de topsectoren High-Tech Systemen en Software, Agrifood, Life Sciences & Health, Maintenance, Supply Chain en Biobased Economy.

www.bom.nl