Omnia Retail lanceert eerste Nederlandse SaaS scale up traineeship

Als eerste Software-as-a-Service (SaaS) scale up in Nederland biedt Omnia Retail een professioneel traineeship aan. Het Omnia traineeship stoomt jaarlijks 8 afgestudeerde masterstudenten klaar voor functies binnen go-to-market en product teams. Door middel van een uniek rotatie model binnen 4 verschillende teams wordt de basis gelegd voor een succesvolle SaaS carrière. In de huidige verhitte arbeidsmarkt liggen de sterke SaaS kandidaten niet voor het oprapen. Om te kunnen voorzien in de personeelsbehoefte om haar groeiplannen te verwezenlijken, zet Omnia Retail vol in op dit inhouse ontwikkeld traineeship.
Omnia Retail biedt middels het traineeship recent afgestudeerde masterstudenten de kans om een carrière op te bouwen binnen SaaS. Specifieke kennis of ervaring zijn niet leidend in de werving, het aanname-proces is volledig gericht op motivatie, potentie en een match met de Omnia cultuur. Gebleken is dat collega’s die goed passen bij het Omnia DNA succesvoller en gelukkiger zijn. Een match met de Omnia cultuur is dan ook een randvoorwaarde bij de werving van nieuwe trainees. Kennis en ervaring worden vanaf dag één on-the-job bijgebracht.
“Omnia Retail is een verticale SaaS organisatie, wij richten ons volledig op enterprise retailers en brands. Pricing en e-commerce kennis zijn essentieel om succesvol te zijn in onze klantgerichte functies. We stellen hoge eisen aan onze (toekomstige) medewerkers en hebben gemerkt dat kandidaten die aansluiten op onze specifieke verwachtingen erg schaars zijn” zegt Vanessa Verlaan, COO en verantwoordelijk voor het traineeship. “Toen onze recruitment strategie niet tot de gewenste resultaten leidde, besloten we onze focus te richten op ons huidige team. We kwamen we tot het inzicht dat onze meest succesvolle medewerkers hun kennis binnen Omnia hadden opgedaan en intern waren opgeleid. Dit inzicht stond aan de basis om een professioneel traineeship programma te bouwen”.
Trainees dragen vanaf dag één actief bij aan het verwezenlijken van Omnia’s ambities, geheel in lijn met de Omnia cultuur die is gebouwd op vertrouwen en verantwoordelijkheid. Elke trainee start in het Customer Support team waar zij direct diepe product kennis op doet en vanaf de start dagelijks in contact staat met Omnia’s klanten. “Ik geloof dat onze markt en ons product het best begrepen worden vanuit het perspectief van onze klanten.” licht Sander Roose (CEO en founder) toe. “We hebben de afgelopen jaren gezien dat collega’s die zijn gestart in het Customer Support team zeer succesvolle vervolgstappen hebben gemaakt binnen Sales, Customer Success en Product & Consultancy.” Nadat de basis binnen Customer Support is gelegd vervolgen de Omnia trainees hun traject via een rotatieschema. De lat ligt hoog: in een periode van 4 maanden per team werken de trainees toe naar ambitieuze targets binnen Sales, Customer Success en Product & Consultancy. Saskia Mueller, trainee bij Omnia Retail: “Ik word dagelijks uitgedaagd om het maximale uit mezelf te halen en leer elke dag van de feedback van collega’s. Ik krijg enorm veel vrijheid en verantwoordelijkheid binnen de teams waarin ik werk, waardoor ik in korte tijd meer heb geleerd dan ik vooraf had gedacht.”
Een belangrijk aspect van het traineeship is, naast het vergaren van on-the-job product en domeinkennis, de sterke nadruk op persoonlijke ontwikkeling. In lijn met kernwaarde ‘Never Stop Learning’ biedt Omnia haar trainees intensieve training en coaching aan. Een combinatie van 1:1 coaching, groepstraining, online cursussen, peer feedback en in-house workshops zorgen ervoor dat actief aan communicatieve, analytische en commerciële competenties wordt gewerkt. Op deze wijze leggen trainees bij Omnia de basis voor hun verdere professionele SaaS carrière.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.