Omslagpunt van offline naar online communicatie in zicht volgens nationaal Episerver bedrijvenonderzoek
Haarlem, 12 mei 2016 – Nederlandse bedrijven verwachten binnen twee jaar meer geld uit te geven aan online dan offline communicatie. Nu gaat 62% van de communicatiebudgetten naar offline communicatie versus 38% voor digitale communicatie. In 2018 wordt meer dan de helft (53%) van het communicatiebudget toegekend aan online-activiteiten. Dat blijkt uit het nationaal onderzoek van Episerver naar online en offline communicatiebestedingen onder bedrijven met minimaal 50 medewerkers. Dit telefonisch interviewonderzoek is recent uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Conclusr.
Wat verder opvalt, is dat gerealiseerde omzet uit online activiteiten achter blijft op gedane investeringen. Waar doelstellingen rondom het informeren en verhogen van het aantal online bezoekers veelal wel gehaald worden, blijft het genereren van directe online omzet achter met een rapportcijfer 6,1 op een schaal van 1 tot 10.
Communicatie voor de bezoeker op maat is nog een flinke uitdaging, zo blijkt uit dit nationale Episerver onderzoek. 39% van de ondervraagden is niet tevreden over de afstemming van relevante content op de juiste doelgroep. Slechts 4% van de respondenten heeft een eCommerce oplossing in gebruik. De online omzetverwachtingen zijn daarentegen hooggespannen. Op dit moment realiseert het bedrijfsleven 22% van de omzet uit online-activiteiten. Naar verwachting groeit dat percentage naar 30% online omzet in 2018.
Informeren van de bezoeker is nog altijd de voornaamste doelstelling om online aanwezig te zijn. Nieuwe leads genereren is bij één op de vijf bedrijven een primaire reden om online actief te zijn. Verder werkt men aan de naamsbekendheid van bedrijf of product door middel van online inspanningen. Organisaties zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop bezoekers worden ingelicht. Ook zijn bedrijven positief over de toename van het aantal website bezoeken.
“Genereren van substantiële omzet door online inspanningen is een grote uitdaging volgens ons nationale onderzoek. Blijkbaar is de interactie die hiervoor nodig is eenvoudiger in de fysieke wereld te organiseren dan online. Het lijkt erop, dat kennis, tijd, ervaring en technologie ontbreekt om online inspanningen verder te verbeteren. Maar liefst 34% van de bedrijven heeft hun website meer dan twee jaar geleden grondig aangepakt. Snelle veranderingen in het online consumentengedrag vragen om veel intensiever onderhoud, “ vertelt Jeroen Staehle, Marketing Manager Continental Europe van Episerver.
Alle onderzoeksresultaten zijn hier beschikbaar.
Over het Episerver onderzoek
Dit nationale Episerver onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Conclusr heeft plaatsgevonden in de vorm van telefonische interviews met 200 communicatiefunctionarissen van bedrijven met meer dan 50 werknemers. Deze organisaties komen uit commerciële sectoren zoals de groothandel, detailhandel, grootwinkelbedrijf, transport en logistiek, zakelijke en financiële dienstverlening. Het onderzoek is afgerond in maart 2016.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.