Geplaatst door Mendix

Onderzoek: Low-code software-ontwikkeling geëvolueerd van crisis- naar kerntechnologie

Zakelijk leiders verwachten dat low-code in 2024 merendeel van traditionele software-ontwikkeling heeft vervangen

• Mendix ‘State of Low-Code’ onderzoek laat zien dat adoptie van low-code in verschillende sectoren is gestegen van 77 procent in 2021 naar 94 procent in 2022
  • 69% zegt dat low-code geëvolueerd is van crisistechnologie naar kerntechnologie
  • Eén op negen bedrijven zou pandemie niet hebben overleefd als ze geen technologische veranderingen, zoals het gebruik van low-code hadden doorgevoerd
  • 40 procent van organisaties gebruikt low-code voor bedrijfskritische oplossingen

Mendix, een Siemens-onderneming en wereldwijd leider in moderne enterprise applicatie-ontwikkeling, maakt de resultaten bekend van het State of Low-Code 2022 onderzoek. Dit wijst uit dat de meeste organisaties verwachten dat ze in 2024 meer gebruik zullen maken van low-code dan traditioneel coderen. In lijn hiermee verwacht Gartner dat in 2025 70 procent van de zakelijke applicaties wordt gebouwd met low-code of no-code technologie. In 2020 was dit nog slechts 25 procent.

Het onderzoek laat verder zien dat low-code bij 69 procent van de ondervraagde organisaties tijdens de pandemie is geëvolueerd van een crisistechnologie naar kerntechnologie. Bijna al deze bedrijven (94 procent) gebruiken nu low-code tegen 77 procent in 2021. In Nederland is dat zelfs 100 procent.

Voor het onderzoek dat in opdracht van Mendix is uitgevoerd door Reputation Leaders, werd managers werkzaam in de financiële dienstverlening, verzekeringswezen, de publieke sector, de maakindustrie en retail, gevraagd naar hun ervaringen, observaties en meningen. Het onderzoek is in juni 2022 uitgevoerd in Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Amerika.

“De manier waarop we ons bedrijf besturen is de laatste twee jaar fundamenteel veranderd. Het is essentieel om werkzaamheden te digitaliseren en op verschillende manieren en via diverse kanalen te communiceren met klanten en medewerkers,” zegt Tim Srock, CEO van Mendix. “De toenemende complexiteit van technologie en het versnelde tempo waarop bedrijven opereren vragen om het gebruik van low-code. Hiermee kan op een snelle en flexibele manier zakelijke waarde gecreëerd worden.”

Trends: 70 procent ziet low-code als fundamenteel

Bedrijven gebruiken low-code als de basis voor digitale transformatie. Aangezien investeringen in deze technologie als strategisch worden beschouwd, worden deze vaak gedreven door het hogere management waaronder CEO’s, CIO’s en chief digital officers. Zo’n 70 procent van de respondenten ziet low-code als een fundamenteel deel van hun organisatie.

Eén op de negen bedrijven gaf aan dat als er tijdens de pandemie geen sprong was gemaakt op technologisch gebied, ze het niet hadden overleefd. Zo zouden ze klanten zijn verloren, reputatieschade hebben opgelopen, hun prijzen moeten verhogen of personeel moeten ontslaan.

Bij alle bedrijven die tijdens de pandemie low-code gebruikten, veranderen de prioriteiten continu naarmate de macro-economische omstandigheden en de verwachtingen van de klant verschuiven. In 2021 is men gebruik gaan maken van low-code voor betere samenwerking, kostenreductie en snelheid.

40 procent van organisaties gebruikt low-code voor bedrijfskritische toepassingen

Nu, in 2022, versnelt low-code de ontwikkeling van klantportals, productiviteits-apps en zakelijke software. Low-code helpt om flexibeler te zijn, de acceptatie van technologie te vergemakkelijken en zorgt ervoor dat beveiliging direct bij de ontwikkeling van applicaties wordt geïntegreerd. Vier op de tien respondenten geeft aan low-code te gebruiken voor bedrijfskritische toepassingen.

“De meerderheid van de bedrijven, ongeacht de branche, gebruikt low-code om betere digitale ervaringen te bieden, back-end automatisering te verbeteren en de algehele flexibiliteit te vergroten”, zegt Ron Wellman, head Industry Clouds bij Mendix. “Ze hebben een low-code platform nodig dat snelle verandering, samenwerking tussen de business en IT, vernieuwing van verouderde applicaties en veranderende verwachtingen van klanten en medewerkers ondersteunt. Om sneller waarde te leveren aan onze klanten, hebben we samen met partners en ISV’s branchespecifieke ecosystemen gecreëerd voor belangrijke verticale markten. Deze worden toegevoegd aan de Mendix marketplace samen met aanvullende aanpasbare sjablonen, connectoren en oplossingen, zoals voor het afhandelen van verzekeringsclaims, onboarding van klanten in het bankwezen en het managen van wisseldiensten in de retail.”

Onderzoeksresultaten in verschillende sectoren

Low-code verschuift van ondersteunende naar leidende rol op fabrieksvloer

Tijdens de pandemie gebruikten fabrikanten in de maakindustrie low-code voor de connectie tussen randapparatuur en om de logistiek en kwaliteitsbeoordeling te ondersteunen. Het onderzoek geeft aan dat low-code nu ook wordt ingezet bij IT (50 procent), productie-engineering (43 procent), productontwerp en kwaliteitscontrole. Low-code wordt verder gebruikt om de samenwerking tussen verschillende domeinen, disciplines en geografische gebieden te verbeteren en om verbinding te maken en toegang te krijgen tot transport en leveranciers (64 procent). Een primair doel is om low-code te gebruiken om de kloof tussen IT en OT te overbruggen.

Sommige organisaties in de maakindustrie gebruiken low-code om legacy-systemen rond kwaliteits- of productieprocessen te vervangen, en velen gebruiken het om problemen in de toeleveringsketen te verminderen. Het is niet verrassend dat bijna een derde van de respondenten zegt gefrustreerd te zijn over de legacy-systemen van hun bedrijf. Daarom wil 39 procent bevestigd zien dat low-code ermee kan worden geïntegreerd. De meerderheid (63 procent) heeft low-code gebruikt om problemen op het gebied van transport, logistiek en toeleveringsketen te verminderen.

Belangrijkste voordelen low-code in maakindustrie

Realtime inzicht in processen (39 procent) en data (38 procent) worden door de respondenten genoemd als de twee belangrijkste voordelen van low-code.

Data-integratie helpt om deze voordelen te faciliteren. Het maakt ook het delen van data buiten engineering mogelijk; verbeterde contractbiedingen; en het creëren van mobiele en workflow-applicaties. Als twee belangrijkste uitdagingen voor de maakindustrie noemt 32 procent zowel het moderniseren van verouderde IT als productiemonitoring.

Op dit moment zijn de drie belangrijkste gebruiksscenario’s voor productie peer-to-peer-apps voor delen, connectiviteit met apparaten op de werkvloer en connectiviteit met bestaande commerciële software. In de toekomst willen respondenten meer specifieke app-sjablonen voor de maakindustrie. Ze willen daarnaast ook verouderde systemen toegankelijk maken en low-code met geïntegreerde AI-mogelijkheden integreren met IoT voor slimme productie.

– Financiële dienstverleners en verzekeraars gebruiken low-code voor automatiseren offerteproces en vereenvoudigen van operatie

Fintechs en insurtechs verstoorden de gevestigde orde al voor de pandemie. In 2020 hadden de traditionele partijen echt geen andere keuze meer dan digitaler te worden om hun klanten tevreden te houden. Low-code speelde een cruciale rol bij het maken van deze stap. Nu wordt low-code gebruikt aan de back-end om de interne efficiëntie te verbeteren en aan de front-end om betere klantervaringen te leveren.

Respondenten in deze sector geven als de drie belangrijkste voordelen van low-code aan: het automatiseren van offertes (60 procent), standaardisering en vereenvoudiging van het aankoopproces (55 procent) en een betere klantenservice (50 procent). Verder zegt tweederde dat data-integratie de interne efficiëntie en klantervaring heeft verbeterd.

In 2022 gebruiken organisaties in de financiële sector, banken en verzekeringsbedrijven low-code om veilige en kosteneffectieve applicaties te bouwen en om software-ontwikkeling verder te versnellen.

– Publieke sector geeft prioriteit aan procesefficiëntie en cybersecurity

Ondanks een steeds digitaler wordende samenleving leunt de publieke sector nog steeds zwaar op spreadsheets. Decentrale en centrale overheden gebruiken enorme spreadsheets om informatie te beheren, ook al zijn ze moeilijk te onderhouden, hebben ze geen versiebeheer en zijn ze verouderd.

Tijdens de pandemie gebruikten overheidsorganisaties low-code voornamelijk om innovatieve oplossingen te creëren die de beperkingen door de lock-down aanpakten. Ongeveer een kwart van de overheidsorganisaties gebruikt al low-code en ongeveer de helft begint of is halverwege de adoptie ervan.

Voordelen low-code in publieke sector

De helft van de respondenten in de publieke sector noemt als belangrijkste voordelen van low-code: verbeterde, gecentraliseerde, gestandaardiseerde authenticatie van ID-bewijzen van burgers, verbeterde toegang tot diensten en efficiëntere planning en beheer van budget en middelen.

Ongeveer drie op de tien overheidsinstellingen zegt dat low-code hen helpt om te gaan met de groeiende hoeveelheid data en dat het beter is te integreren met data en processen dan traditionele softwareontwikkeling. Cybersecurity is top of mind, 30 procent verwacht dat low-code beveiligingsproblemen zal verminderen.

– Retailers willen klantervaring, datagebruik en efficiëntie verbeteren

Retailers waren tijdens de pandemie gedwongen hun digitale aanwezigheid aanzienlijk te vergroten en nieuwe leveringsmodellen zoals afhalen te omarmen. Klanten verwachten vandaag de dag een consistente ervaring over alle kanalen.

Voordelen low-code in retail

Retailers gebruiken low-code om hierop in te spelen. Hierbij geeft meer dan vier op de tien retailers de volgende drie voordelen aan van low-code: een betere samenwerking tussen organisaties, klantenservice en synchronisatie van klantdata. Meer dan een derde (36 procent) ) zegt dat low-code hen al heeft geholpen bij het implementeren van hybride retail, bij 32 procent heeft low-code een belangrijke rol gehad in de toename van digitaal winkelen.

Wel vindt 53 procent dat er een betere integratie met leveranciers nodig is. Hoewel retailers klantenservice als topprioriteit beschouwen, moeten ze ook data delen met leveranciers. Hierdoor kunnen ze nauwkeurig, realtime voorraadbeheer mogelijk maken om frustratie bij klanten te verminderen en de marges op peil te houden.

“Organisaties onderscheiden zich door wendbaar te zijn en snel nieuwe digitale oplossingen te bouwen die uniek zijn voor hun merk en voldoen aan de marktvraag. Ongeacht in welke fase voor modernisering ze zich bevinden”, zegt Erika Arena, Retail Industry Principal bij Mendix. “Retailers gebruiken low-code om processen te digitaliseren en de samenwerking binnen hun partner ecosysteem en interne en externe leveranciers te vergroten voor meer zichtbaarheid en bruikbare inzichten. Dit is essentieel voor het bieden van uitzonderlijke klantenservice en ervaringen, vooral nu retailers zich richten op het personaliseren van winkelervaringen. Met een modern platform voor applicatieontwikkeling kunnen zij uniforme ervaringen creëren door oplossingen in de hele onderneming uit te breiden en te verbinden.”