Industry Wire

Onderzoek Mobiquity: bijna zestig procent van de werknemers ziet af van gebruik van mobiele bedrijfsapps

Amsterdam, 13 november 2013 – 58 procent van de werknemers van middelgrote tot grote bedrijven ziet af van het gebruik van de mobiele bedrijfsapps die men eigenlijk moet gebruiken voor het werk. In plaats daarvan gaat 64 procent tegen de stroom in door zelfgekozen apps uit publieke app stores te downloaden voor zakelijk gebruik. Hiermee brengen ze de beveiliging van het bedrijf in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Mobiquity, leverancier van complexe bedrijfskritische enterprise class-applicaties.

Uit het onderzoek komt een belangrijke uitdaging voor bedrijven naar voren: dat B2E-apps (Business to Employee) vaak niet het sterke ontwerp en het gebruiksgemak bieden, die je wel vindt in klant- en consumentgerichte apps. Volgens het onderzoek is 43 procent van de smartphonegebruikers en 41 procent van de tabletgebruikers niet onder de indruk van de mobiele bedrijfsapps die zij voor hun werk moeten gebruiken. Heel vaak werken zij in plaats daarvan met de desktopversie. 26 procent van de smartphonegebruikers en bijna twintig procent van de tabletgebruikers zegt dat men vasthoudt aan de mobiele bedrijfsapp, maar dat de productiviteit daaronder lijdt.

“Het is geen wonder dat de tevredenheid over mobiele bedrijfsapps tekortschiet. Bedrijven zitten nog steeds vast aan oude procedures, terwijl hun medewerkers een paar stappen verder zijn”, zegt Scott Snyder, Chief Strategy Officer van Mobiquity. “Om meer draagvlak te creëren voor dergelijke apps – en de risico’s die verbonden zijn aan roekeloos app-gebruik te verminderen –, moeten organisaties dezelfde strategieën hanteren als bij klantgerichte apps.”

Hoe IT omgaat met deze uitdaging

 

Het onderzoek toont aan dat bijna zeventig procent van de werknemers op dit moment privésmartphones en -tablets gebruikt op de werkvloer – een trend die zich blijft voortzetten volgens Gartner. Slechts 24 procent van de bedrijven uit het onderzoek van Mobiquity hanteert een formele BYOD-policy (Bring Your Own Device). IT-afdelingen blijken verschillende tactieken in te zetten om te voorkomen dat werknemers zelfgekozen apps downloaden en gebruiken. Voorbeelden zijn:

  • negen procent heeft een bedrijf-app store en schrijft voor welke apps gebruikt moeten worden op mobiele apparaten;
  • dertien procent bepaalt welke apps zijn toegestaan voor gebruik op privésmartphones en privétablets op de werkvloer;
  • twintig procent zorgt dat apps voorgeïnstalleerd staan op de mobiele apparaten van werknemers;
  • 25 procent blokkeert sommige of alle persoonlijke apps op smartphones van de zaak.

 

Ty Rollin, Mobiquity’s Chief Technology Officer: “Zodra CIO’s toestaan dat medewerkers hun eigen mobiele apparaten meenemen, openen ze de deur voor onbeveiligde bedrijfsdata en voorkomen dat die buiten je bedrijfsnetwerk terechtkomen, is niet te doen. Maar een BYOD-policy implementeren, kan ervoor zorgen dat je medewerkers onderdeel worden van de oplossing. Zo maak je ze ‘bewakers’ van zakelijke data.”

 

Over het onderzoek

ResearchNow ondervroeg duizend fulltime- en parttimemedewerkers die voor hun werk gebruik maken van smartphones en tablets. Het onderzoek vond plaats van 20 tot 25 september 2013  bij Amerikaanse bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

 

Over Mobiquity

Mobiquity is actief in mobile engagement en creëert innovatieve oplossingen die zorgen voor concrete zakelijke waarde. Aangezien mobiel in ons DNA zit, profiteren klanten van onze kennis en expertise om de drie kerndisciplines van mobile computing te combineren: strategie, gebruiksgericht ontwerp en technologie. Sinds onze oprichting in 2011 hebben we voor meer dan 150 bedrijven gewerkt, waaronder CVS, Fidelity Investments, MetLife, de New York Post, Putnam Investments, The Boston Globe, The Weather Channel en Weight Watchers International.www.mobiquityinc.com

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht