Geplaatst door NTT

Onderzoek: Organisaties blijven de concurrentie voor door versnelde toepassing van Edge – bijna 70% lost daarmee hun kritieke uitdagingen op

NTT’s Edge Advantage rapport onderzocht 600 organisaties die gebruik maken van edge om datagedreven besluitvorming mogelijk te maken en ontdekt zorgen over infrastructuurmogelijkheden.
  • 88% noemt 5G als een belangrijke enabler; degenen die private 5G en edge combineren melden de grootste voordelen.
  • 93% beschouwt edge als een concurrentievoordeel.
  • Belangrijkste redenen om in edge te investeren zijn het ondersteunen van automatisering, AI en real-time gegevenstoegang, operationele efficiëntie en toename van IoT-apparaten.
  • Industrieën die edge gebruiken zijn productie, gezondheidszorg, transport en logistiek, energie en nutsvoorzieningen, en financiële dienstverlening.
Barneveld, 1 juni 2023NTT Ltd., een toonaangevend wereldwijd IT-infrastructuur- en dienstenbedrijf, lanceert vandaag het Edge Advantage Report. Hieruit blijkt dat bijna 40 procent zich zorgen maakt dat de huidige infrastructuurcapaciteiten de belofte van edge niet zullen kunnen ondersteunen, hoewel twee derde van de organisaties die in edge investeren zakelijke uitdagingen oplossen en meer dan 8 van de 10 organisaties verwachten dat hun afhankelijkheid van edge-diensten van derden de komende twee jaar zal groeien.
Organisaties over de hele wereld ontdekken het voordeel van edge en profiteren van digitale technologieën die datagedreven besluitvorming versnellen, fysieke en virtuele apparaten beveiligen en duurzame operaties aansturen. Maar hoewel meer dan 80 procent van de technologiebeslissers zegt dat hun verwachtingen ten aanzien van investeringen in edge zijn uitgekomen of is overtroffen, vrezen velen dat het snelle tempo van de technologische evolutie hen op de lange termijn duur kan komen te staan.
Mogelijkheden in de infrastructuur
Huidige gebruikers zien het gefragmenteerde beheer van compute, connectiviteit en IoT-apparaten als een belemmering voor het realiseren van het potentieel van edge. Organisaties die private 5G- en edge-technologieën combineren, rapporteren dan ook de grootste voordelen ten opzichte van organisaties die voor een oude, gescheiden of geen aanpak hebben gekozen.
Uit het rapport blijkt ook dat bijna 40% van de organisaties die edge-implementaties plannen, erkennen dat ze hun netwerk moeten upgraden om de verwachte piek in verbonden apparaten en toepassingen in de toekomst te ondersteunen. Bijna twee derde van de organisaties die edge al hebben geïmplementeerd, heeft een vernieuwing van het wide area network gecoördineerd.
Dit is de reden waarom veel organisaties van plan zijn zich tot partners te wenden om hen te helpen op de weg naar edge. Zozeer zelfs dat 88 procent denkt dat hun organisatie afhankelijker gaat worden van edge-diensten van derden in de komende 24 maanden, waarbij 90 procent een voorkeur uitspreekt om edge-diensten te gebruiken van één partner die een centraal punt van verantwoording biedt en 94 procent verklaart dat “het hebben van meer managed service-opties” een topfactor is om edge-gebruik gemakkelijker te maken.
“De groeiende behoefte aan snellere verwerking en een gedistribueerde digitale architectuur zorgt voor meer druk op netwerken en infrastructuurmogelijkheden, waardoor zowel de versnelde adoptie van private 5G als edge wordt gestimuleerd”, aldus Shahid Ahmed, EVP New Ventures & Innovation bij NTT Ltd. “Het bereiken van het edge-voordeel vereist end-to-end oplossingen met volledig management en compromisloze verantwoording. Alleen door gebruik te maken van deze oplossingen kunnen ondernemingen direct toegang krijgen tot gegevens, waar deze worden gegenereerd of verzameld, met bijna geen latentie, en deze benutten om krachtige bedrijfsresultaten te stimuleren.”
De visie van de industrie
De motivatie voor het gebruik van edge-oplossingen kan per bedrijfstak verschillen. Bij productiebedrijven staat operationele efficiëntie bovenaan, met databeveiliging op de tweede plaats. Productiebedrijven streven ernaar just-in-time-organisaties te zijn die voldoen aan en anticiperen op marktbehoeften en gegevens omzetten in concurrentievoordeel.
De belangrijkste redenen om edge-oplossingen in te zetten:
·       Verhoging van de veiligheid, ervaring en efficiëntie van werknemers (79%)
·       Stroomlijnen/digitaliseren van bedrijfsprocessen (76%)
·       Klantervaring verbeteren/anticiperen op klantbehoeften (74%)
·       Meer gebruik maken van inzichten uit data voor besluitvorming (72%)
Als het gaat om het verbeteren van de efficiëntie en weerbaarheid van de toeleveringsketen, zijn de verwachtingen over de edge waargemaakt of overtroffen van 100 procent van de organisaties in de gezondheidszorg, het transport en de productie. Hetzelfde kan gezegd worden over het verhogen van de veiligheid, ervaring en efficiëntie van werknemers in de energiesector.
Edge geoptimaliseerde toepassingen profiteren van lage latentie, voorspelbaarheid en hoge bandbreedte voor real-time dataverzameling om te presteren volgens industrie specifieke behoeften. Met de voordelen van edge is het niet verwonderlijk dat negen op de tien (93%) respondenten het als een concurrentievoordeel binnen hun sector beschouwen.
“Steeds meer use cases vertrouwen op de combinatie van edge computing met 5G en AI. De vraag is niet langer of organisaties wel of niet edge zullen implementeren, maar wanneer. Dat blijkt ook uit ons onderzoek: zo hoopt 83% van de respondenten in de Benelux deze oplossingen te gebruiken voor automatisering, 78% voor beveiliging van bedrijfs- en klantengegevens tegen cyberaanvallen, 75% voor verbetering van de ervaring, efficiëntie en veiligheid van werknemers en 72% voor meer data-inzichten voor betere besluitvorming”, benadrukt Jeroen van Hamersveld, Managing Director van NTT in Nederland.
Complexe omgevingen
Volgens organisaties die edge al hebben ingezet, zijn de belangrijkste redenen om te investeren in het automatiseren en integreren van AI in bedrijfsprocessen en het verkrijgen van real-time toegang tot gegevens. Maar het bereiken van deze doelstellingen is een enorme uitdaging omdat ze vereisen:
·       Strakke coördinatie van hardware, platforms, systemen en apparaten
·       Consistente operationele prestaties zonder afbreuk te doen aan de beveiliging
·       Het afbouwen van oude infrastructuur en technische achterstand
Organisaties hebben hulp nodig bij het navigeren door de complexiteit van de invoering van edge en nieuwe-generatietechnologieën in een complexe omgeving die men liever niet verandert. Verouderde protocollen en systemen moeten zorgvuldig worden beheerd om ervoor te zorgen dat de productie niet wordt beïnvloed terwijl de transformatie plaatsvindt.
De uitdagingen waarmee een organisatie kan worden geconfronteerd, zijn een belangrijke reden waarom 94 procent van de organisaties partnerschappen aangaat voor edge expertise en 90 procent één edge partner wil die alles kan. Maar degenen die met succes de voordelen van edge benutten, kunnen hun bedrijf laten groeien, duurzame bedrijfspraktijken bevorderen en de kwaliteitscontrole en hun flexibiliteit verbeteren.
“Extern beheer is zeer populair omdat het inzetten en beheren van een edge complex is”, zegt Camille Mendler, hoofdanalist bij Omdia. “Een managed services model kan ondernemingen ook behoeden tegen veroudering van de infrastructuur.”
De weg naar Edge
Eind vorig jaar kondigde NTT de lancering aan van zijn Edge-as-a-Service aanbod om de digitale transformatie van organisaties te helpen beveiligen, optimaliseren en vereenvoudigen. Door gebruik te maken van NTT’s netwerkinfrastructuurmogelijkheden en wereldwijde aanwezigheid, geeft het managed edge compute platform organisaties de mogelijkheid om snel te implementeren en veilig applicaties dichter bij de edge te beheren en te monitoren.
Aan het einde van het rapport heeft NTT een gids samengesteld met startpunten en paden die organisaties kunnen overwegen voordat ze aan hun ‘Edge Journey’ beginnen. Download hieronder het volledige ‘2023 Edge Advantage Report’ en de Infographic.
2023-edge-advantage-report-ntt.pdf
1.63 MB
2023 Edge Advantage Report Global Infographic.pdf
889.06 KB
Over NTT Ltd.
Als onderdeel van NTT DATA, een IT-dienstverlener met een omzet van 30 miljard dollar, is NTT Ltd. een toonaangevend bedrijf voor IT-infrastructuur en diensten dat 65% van de Fortune Global 500 en meer dan 75% van de Fortune Global 100 bedient. Wij zorgen voor het fundament voor het edge-to-cloud netwerkecosysteem van organisaties, vereenvoudigen de complexiteit van hun workloads in multicloud omgevingen en innoveren aan de edge van hun IT-omgevingen waar netwerken, cloud en applicaties samenkomen. Wij bieden infrastructuur op maat en zorgen voor consistente best practices in ontwerp en operaties in onze veilige, schaalbare en aanpasbare datacenters. Met het oog op een softwaregedefinieerde toekomst ondersteunen wij organisaties met onze platformgebonden infrastructuurdiensten. We enable a connected future.