Industry Wire

Onderzoek Rackspace: Digitale retailers staan aan vooravond van dollars, data en downtime

Amsterdam, 3 december 2013 – Uit onderzoek van Rackspace onder 4.000 consumenten in de Verenigde Staten en Groot Brittannië blijkt dat meer dan de helft van hen (51 procent) van plan is het grootste deel van hun kerstinkopen online te doen. Vorig jaar raakte meer dan de helft van de respondenten (55 procent) enigszins gefrustreerd tijdens het doen van hun online kerstaankopen. Vierenveertig procent zag af van hun aankoop en 34 procent probeerde de aankoop te doen via een andere website. De grootste frustraties die werden genoemd zijn een ingewikkelde check-out-procedure (29 procent), gevolgd door trage / langzaam ladende websites (25 procent).

86 Procent van de respondenten gaf aan dat hij of zij van plan is om tenminste een online aankoop te doen. Dat kunnen cadeaus zijn (69 procent), of kerstmuziek en games (13 procent) en ook (vlieg/trein/…)tickets voor het bezoeken van vrienden of familie (14 procent). Voor velen (52 procent) is het doen van deze online aankopen een avondaangelegenheid. Toch draait het online niet alleen om winkelen, maar lijkt het internet een onderdeel van de kerstradities geworden. Zelfs tijdens de kerstdagen is 65 procent van de respondenten van plan online te gaan voor bijvoorbeeld het versturen van een kerstgroet naar familie of vrienden (31 procent), en/of foto’s te posten op social media-kanalen ( 21 procent). Anderen spelen games (19 procent), surfen op het internet (17 procent) en/of kijken TV on-demand (12 procent).

Bijna een vijfde (18 procent) van de respondenten zal dit jaar online aankopen doen vanaf een tablet. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van de 10 procent vorig jaar. Daarnaast is er dit jaar ook een toename te zien (16 procent) vergeleken met vorig jaar (10 procent) in het doen van online aankopen vanaf een smartphone.

Drie op de tien (30 procent) ondervraagden is van plan om iemand een ‘connected device’ te geven voor kerst, zoals een tablet of smartphone en meer dan een kwart (28 procent) verwacht een dergelijk cadeau te ontvangen. Minder dan de helft (43 procent) geeft een digitaal cadeau, waarbij digitale tegoedbonnen het meest populair zijn (30 procent).

John Engates, CTO bij Rackspace zegt: “Ons onderzoek laat ziet dat dit waarschijnlijk de meest connected kerst ooit is. Dit betekent dat alle bedrijven die online actief zijn, en niet alleen retailers, ervoor moeten zorgen dat de hosting en infrastructuur op orde is voor deze onvermijdelijke drukte tijdens de komende feestdagen. Stel je de frustratie voor wanneer je niet in staat bent om op een bepaalde website online aankopen te doen voor Kerst of een app te gebruiken op je nieuwe tablet tijdens de kerstdagen. Omdat er veel te winnen en te verliezen is tijdens de feestdagen is het de hoogste tijd voor bedrijven om ervoor te zorgen dat dergelijke frustraties geen ongewenste kerstradities worden.”

Voorbereidingen die retailers en andere organisaties moeten treffen zijn:

  • Controleer en test de capaciteit: Om trage websites te voorkomen moeten e-tailers een complete audit van hun webhosting-omgeving uitvoeren en controleren of er deze bestand is tegen piekend netwerkverkeer en dus beschikbaar blijft om de stroom van webverkeer te kunnen verwerken. Daarnaast moeten zij websites testen door deze te overspoelen met een groot volume data en een grote verscheidenheid aan verzoeken, variërend van eenvoudige taken zoals het laden van de homepage tot zoekopdrachten tot het vullen van winkelmandjes en het afronden van de aankopen. Doordat 44 procent van de consumenten de aankoop niet afrondt als de website niet snel en eenvoudig is, kunnen e-tailers zich vertragingen in het systeem en downtime niet veroorloven.
  • Zorg voor ondersteuning: Pieken in traffic tijdens de kerstaankoopperiode en daarna zullen waarschijnlijk niet plaatsvinden tijdens werkdagen tussen 9 en 5. Het onderzoek laat zien dat 52 procent van de respondenten in de avonduren shopt en 65 procent zal tijdens de kerstdagen online zijn. Retailers moeten geschikte ondersteuning krijgen om hun website up en running te houden wanneer het nodig is.
  • Blijf verbeteren: Beoordeel als het piekseizoen voorbij is de prestatie van de website, analyseer eventuele downtime of andere prestatie-issues en gebruik de uitkomsten om problemen op te lossen. De meerderheid (56 procent) van de respondenten geeft aan dat het gemak de belangrijkste reden is om online aankopen te doen. Het is dus van cruciaal belang dit zo te houden.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd online uitgevoerd in oktober 2013 door OnePoll, onder 4.000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Een heldere infographic van het bovenstaande onderzoek kunt u via deze link bekijken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht