Onderzoek RES Software toont kans voor IT-afdelingen om strategische rol binnen bedrijf te krijgen

IT-afdelingen hebben de kans om hun strategische bijdrage aan de bedrijfsvoerig te vergroten. Slechts 28 procent van de IT-afdelingen gelooft momenteel dat ze effectief kan voldoen aan de eisen van hun business, zo blijkt uit onafhankelijke onderzoek dat de analisten van IDG in opdracht van RES Software hebben uitgevoerd. IT-afdelingen voelen de druk om hun concrete toegevoegde waarde te bewijzen aan het management en tegelijkertijd hun service levels consistent te houden en te voldoen aan de vraag naar nieuwe technologieën vanuit de medewerkers.
Voor het onderzoek werden 100 senior IT-beslissers gevraagd naar hun mening, met als doel de IT-strategie en huidige pijnpunten in kaart te brengen en te onderzoeken wat de investeringsplannen zijn voor de komende drie jaar. Hieruit komt naar voren dat cloud computing (53%), veiligheid (41%) en mobiele werknemers (43%) de belangrijkste investeringsgebieden zijn, hoewel de meerderheid van de respondenten (76%) verwacht dat hun IT-budget gelijk blijft of daalt. Deze uitkomst bevestigt dat IT-afdelingen een drastische verschuiving dienen te maken richting automatisering en selfservicing om de benodigde IT-resources en budgetten vrij te maken.
Enkele resultaten zijn verontrustend en benadrukken de dringende behoefte van IT-afdelingen om meer toegevoegde waarde te bieden. De helft van de respondenten waarderen de relatie tussen de IT-afdeling en het bedrijf als “slecht” en 65 procent merkt dat eindgebruikers een dringende behoefte hebben aan een betere gebruikerservaring en dienstverlening.
Organisaties kijken ook vaker naar zakelijke app stores als oplossing om via selfservicing de productivititeit van gebruikers te verhogen. Echter meent de meerderheid (70%) dat er bij de huidige oplossingen belangrijke functionaliteiten ontbreken, zoals het bieden van alle IT-diensten in plaats van enkel applicaties. Bijna de helft (46%) van de respondenten geeft aan dat hun afdeling het meeste tijd besteed aan algemene IT-taken. Een meerderheid (84%) ziet liever dat hun team meer tijd en focus heeft voor innovatie en strategische activiteiten.
“De dagelijkse taken die nodig zijn om IT-systemen simpelweg draaiende te houden en de gebruikers up & running te houden kunnen ongelooflijk tijdrovend zijn. Toch willen IT-beslissers hun gebruikers graag dezelfde eenvoudige en intuïtieve ervaring bieden die ze privé ook kennen. Maar omdat IT-afdelingen zoveel resources besteden aan het draaiend houden van de operatie, voelt IT zich ver verwijderd van hun ideaalbeeld en de verwachtingen van hun bedrijf,” zegt Tracey Mustacchio, Chief Marketing Officer, RES Software.
“IDG’s onderzoek bevestigt dat IT moet veranderen en evolueren door innovatie te benutten en zich strategischer te positioneren. IT kan erkend worden als een cruciale factor voor de productiviteit van werknemers zodra IT in staat is om proactief IT-diensten te leveren aan gebruikers en additionele diensten via selfservice beschikbaar te stellen. Het verbeteren van de gebruikerservaring heeft een positieve impact op zowel de gebruikers als de IT-afdeling, die manieren zoekt om een positieve bijdrage te leveren aan het bedrijf.”
Over RES Software
RES Software verandert de manier waarop gebruikers IT-diensten consumeren door middel van proactieve, veilige en geautomatiseerde levering en retournering van IT-middelen, met een geweldige gebruikerservaring. RES Software helpt IT-professionals om de gevolgen van IT Consumerization, steeds meer vooruitstrevende zakelijke gebruikers, Bring Your Own Device-initiatieven en Cloudtechnologieën te beheersen door het fundament te leveren dat IT as a Service mogelijk maakt. De gepatenteerde technologieën van RES Software worden wereldwijd gebruikt en worden ondersteund door een hoogwaardige klantenservice. Volg updates op Twitter @ressoftware_NL en ga naar www.ressoftware.nl of www.resitstore.nl voor meer informatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.