Geplaatst door Tutela

Onderzoek Tutela: T-Mobile biedt de beste mobiele ervaring in Nederland en Vodafone de beste 5G-dekking

25 november 2021 – Tutela, een onafhankelijk crowdsourced databedrijf met een wereldwijd panel van meer dan 300 miljoen smartphonegebruikers, onthult zijn 2021 ‘State of Mobile Experience Report’ voor Nederland. T-Mobile biedt de beste mobiele ervaring in Nederland. Dit blijkt uit Tutela’s nieuwe ‘State of Mobile Experience report 2021’. Volgens het rapport biedt de operator zijn gebruikers in Nederland de hoogste ‘Excellent Consistent Quality’-score van 89,1 procent. Dit betekent dat het netwerk volgens de tests 89,1 procent van de tijd een excellente ervaring biedt voor veeleisende applicaties zoals video streaming in HD, social media en gaming. T-Mobile biedt ook de grootste 4G/5G-dekking in Nederland, waardoor gebruikers op meerdere locaties 4G- of 5G-connectiviteit hebben.

Vodafone beste op het gebied van 5G
Vodafone neemt de leiding op het gebied van 5G met de beste ervaring en dekking op 5G-netwerken. Vodafone en KPN staan statistisch gezien beiden op de eerste plek voor de hoogste ‘Video Experience’, waar KPN de op één na hoogste 4G/5G-dekking en totale dekking heeft in Nederland.

Nederland vierde plaats
Nederland staat op de vierde plek in de top-30 van landen wat betreft beste mobiele ervaring, met een ‘Excellent Consistent Quality’-score van 85,38 procent volgens Tutela’s meest recente ‘Global State of Mobile Experience report 2021’.  Ter vergelijking: België staat op de negende plek met een ‘Excellent Consistent Quality’-score van 81,19 procent. [1]

Om de mobiele ervaring in Nederland in de afgelopen zes maanden te benchmarken, heeft Tutela tussen mei en oktober 2021 meer dan 400.000 snelheids- en latency-tests geëvalueerd. Deze werden uitgevoerd op de smartphones van echte gebruikers van nationale mobiele operators binnen ‘Common Coverage Areas’.

De belangrijkste bevindingen van de tests zijn:

• Vodafone heeft het leidende 5G-netwerk van Nederland, met de beste ervaring en de breedste dekking
    Vodafone leverde op meer locaties een 5G-signaal dan de andere operators. En wanneer gebruikers verbonden waren met 5G ervoeren ze een betere 5G-ervaring dan bij de andere netwerk operators.
  • T-Mobile biedt de beste mobiele ervaring
    T-Mobile Nederland biedt zijn mobiele gebruikers de beste mobiele ervaring. De operator heeft de hoogste ‘Excellent Consistent Quality’ en ‘Core Consistent Quality’-score. Wat betreft het 5G-netwerk heeft de operator de op één na hoogste ‘Excellent’ en ‘Core Consistent Quality’-score, net achter Vodafone
  • KPN is een sterke kandidaat in elke statistiek, gedeelde eerste plek voor hoogste ‘Video Experience’
    Hoewel KPN op de derde plek is geëindigd in de ‘Consistent Quality’-statistieken, staat de operator op een gedeelde eerste plek met Vodafone als het gaat om hoogste ‘Video Experience’-score. KPN is ook een sterke kandidaat wat betreft de dekkingsscores: KPN heeft zowel de op één na hoogste 4G/5G-dekking in Nederland, alsook voor de totale dekking en 5G-only dekking.

Tom Luke, VP bij Tutela, zegt: “Mobiele abonnees in Nederland ervaren nog steeds verbindingen van hoge kwaliteit. En nu we 5G meenemen in onze statistieken, zijn we ervan overtuigd dat Nederland geweldige verbeteringen zal zien in zijn toch al goede mobiele ervaringen. Operators in Nederland zijn competitief: T-Mobile laat zijn bekwaamheid zien met de eerste plek op het gebied van ‘Excellent Consistent Quality’, terwijl Vodafone de beste was wat betreft de 5G-only-statistieken. We zullen met belangstelling in de gaten houden wie de voorsprong kan behouden naarmate meer gebruikers 5G adopteren.”

Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Over Tutela
Tutela Technologies, Ltd., is een onafhankelijk crowdsourced databedrijf met een wereldwijd panel van meer dan 300 miljoen smartphonegebruikers. Het verzamelt informatie over mobiele infrastructuur en test de draadloze ervaring, waardoor organisaties in de mobiele industrie de netwerken over de hele wereld kunnen begrijpen en verbeteren. Gegevens en inzichten die door Tutela worden verstrekt, worden vertrouwd door de engineeringteams van mobiele netwerkoperatoren en fabrikanten van netwerkapparatuur van over de hele wereld. Ze worden gebruikt om operators te vergelijken en om geïnformeerde beslissingen te nemen bij netwerk- en infrastructuurplanning en -optimalisatie. Het hoofdkantoor van de organisatie is gevestigd in Victoria, British Columbia, Canada.

Tutela verzamelt geen gevoelige persoonlijke gegevens en voldoet aan internationale privacyregelgeving, waaronder GDPR en CCPA. Het privacybeleid en de activiteiten van Tutela zijn beoordeeld door PricewaterhouseCoopers. Voor meer informatie: www.tutela.com