Geplaatst door UtrechtInc

Onderzoekers en startups speeddaten met ondernemers

Op 11 april organiseren UtrechtInc en Climate-KIC het MYC-event om innovaties met marktpotentie een stap verder te brengen. (Toekomstige) startups en onderzoeks- en onderwijsinstituten willen hun innovatieve oplossing ontwikkelen tot echte business. Vaak missen zij hierbij (mede)ondernemers. Tijdens het matchmaking event komen beide partijen bijeen. Zij krijgen uitgebreid de kans om kennis te maken en eventueel een team te vormen. Met als uiteindelijk doel vanuit een prototype, publicatie of wetenschappelijk onderzoek een bedrijf op te zetten dat bijdraagt aan een gezond klimaat en onze samenleving.

Complementair team
UtrechtInc en Climate-KIC Benelux hebben inmiddels bijna 300 startups begeleid. In de praktijk blijkt dat het voor startups vaak lastig is om een complementair team samen te stellen. Marcellien Breedveld van UtrechtInc: “Zo is een wetenschapper niet per definitie een ondernemer. En bedenkt een commercieel talent niet altijd zelf de innovatie. Samen heb je meer expertise en daadkracht in huis. Alleen, hoe vind je elkaar?” Ook binnen de innovatieprojecten die Climate-KIC ondersteunt, ligt vaak de nadruk op alleen de technische innovatie. Een ondernemersgeest mist om deze innovatie daadwerkelijk te vermarkten.

Speeddaten
Om in die behoefte te voorzien, organiseren UtrechtInc en Climate-KIC op 11 april een matchmaking event. Startups, onderzoekers en vertegenwoordigers vanuit projecten laten zien aan welke innovaties zij werken en welke mogelijkheden er zijn om deze op de markt te brengen. (Toekomstige) ondernemers kunnen zich voor dit event aanmelden om zich te oriënteren op de oplossing die hen aanspreekt. Dit zijn professionals in bijvoorbeeld Business Development, Finance, Sales, Operations en IT die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Via speeddaten en pitches maken zij kennis met elkaar om vervolgens een team te vormen. Het MYC-event koppelt zo innovators aan ondernemende co-founders.

Succesverhalen
Beide partners hebben een dergelijk event eerder georganiseerd. Zo is naar aanleiding van het event van vorig jaar het bedrijf Office Vitae opgericht; een bedrijf dat zorgt voor een gezonde werkomgeving en voor een verbetering van de vitaliteit van medewerkers. Op dit moment is zij bezig met de herinrichting van een aantal kantoorruimten bij TU Delft.