Industry Wire

Geplaatst door Samsung

Ontwikkeling digitale skills cruciaal voor studenten economie en bedrijfskunde

Amsterdam, 19 april 2018 – 44% van de studenten die deelnemen aan de Digital Economy Days 2018 wil al in het tweede jaar van de studie in contact komen met het bedrijfsleven. Ze verwachten daarmee beter te zijn voorbereid op hun eerste baan in de nieuwe digitale economie. Dit blijkt uit een realtime-onderzoek onder de studenten. De economie digitaliseert en data spelen een steeds crucialere rol. Hierdoor groeit de vraag naar professionals met digitale skills en een groot probleemoplossend vermogen. Met de Digital Economy Days 2018 bieden Samsung en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de UvA studenten de kans theorie en praktijk met elkaar te verbinden ter voorbereiding op een carrière in de digitale economie.
“In de digitale economie gaan ontwikkelingen razendsnel. Daarom zijn mensen nodig die zich kritisch opstellen, snel kunnen denken én handelen, en risico’s durven nemen”, stelt Menno van den Berg, president van Samsung Electronics Benelux tijdens de opening van de Digital Economy Days. “Om succesvol te zijn is het essentieel om niet alleen academische kennis te hebben, maar deze vooral ook toe te kunnen passen om vervolgens verbanden te kunnen leggen. Op die manier kun je in teamverband tot slimme oplossingen komen voor individuele en maatschappelijke vraagstukken. Bij Samsung zoeken we mensen die dat kunnen.”

Vraag en aanbod
De nieuwe digitale economie leidt tot een enorme vraag op de arbeidsmarkt naar mensen met wetenschappelijke kennis, digitale skills én soft skills. Bij de FEB is er daarom binnen het curriculum veel aandacht voor onder meer analytische vaardigheden, kritische reflectie, communiceren, onderhandelen en presenteren. Net-afgestudeerden moeten zich vervolgens in de werkpraktijk verder ontwikkelen. Om het aanbod op de arbeidsmarkt beter te laten aansluiten op de vraag zijn bedrijven zoals Samsung, Atos en VodafoneZiggo graag bereid studenten te helpen hun professionele vaardigheden nader te ontwikkelen. Dit doen zij door de economie- en bedrijfskundestudenten cases, workshops en andere mogelijkheden aan te bieden om theorie en praktijk tijdens de studie te verbinden. Tijdens de Digital Economy Days staan workshops en interactieve sessies op het programma over onder andere kunstmatige intelligentie, privacy en cybersecurity, blockchain en personal branding. Ook kunnen de studenten in gesprek met medewerkers van verschillende bedrijven over hoe zij zich optimaal op hun eerste baan kunnen voorbereiden.

Digital Economy Days 2018
Tijdens de derde editie van de Digital Economy Days op woensdag 18 en donderdag 19 april zijn meer dan 250 studenten twee dagen bij elkaar om meer te leren over de digitale economie en hoe zij zich optimaal kunnen voorbereiden op een carrière in de economie van de toekomst. Sprekers zijn onder anderen Raymond Knops, staatssecretaris Binnenlandse Zaken en Digitale Overheid, en UvA-hoogleraar Alexander Rinnooy Kan van de Big Data Alliance. Ook zijn er inspiratiesessies en workshops van CEO’s en vakinhoudelijke experts van Atos Consulting, TomTom, Capgemini Consulting, VodafoneZiggo, Shell, Synechron, Privacy Valley, Arthur’s Legal, Accenture, ABN-AMRO en Samsung.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht