Industry Wire

Geplaatst door Cross-Border Commerce Europe

De opkomst van de resale tweedehands markt

De opkomst van de resale tweedehands markt. Vinted is de nummer 1 van de TOP 100 cross-border duurzame marktplaatsen die zowel in de EU 27 als in het VK actief zijn.

Brussel, 9 December 2021. Verwacht wordt dat de EU-markt voor tweedehands mode in de komende vier jaar zal verdubbelen en in totaal 34 miljard euro zal bedragen. 90 miljoen shoppers hebben in 2021 voor het eerst tweedehands doorverkoop uitgeprobeerd, tegenover 16 miljoen in 2020. De markt voor tweedehandsmode groeit momenteel 11 keer sneller dan de traditionele detailhandel. Tegen 2030 zal de resale markt 2x zo groot zijn als de fast fashion markt. Dat zijn de conclusies van de tweede editie van de “TOP 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces Europe”. Een studie uitgevoerd door Cross-Border Commerce Europe met de steun van FedEx Express en Worldline.

De TOP 100 van cross-border duurzame marktplaatsen in Europa is een compilatie van grensoverschrijdende duurzaamheidsgegevens van de best presterende marketplace websites. De ranking is gebaseerd op een score van 100 over 10 gewogen KPI’s:

I. Cross-border duurzaamheidsdoelstellingen
II. Cross-border duurzaam bedrijfsmodel
III. Cross-border duurzame winkelervaring
IV. Duurzaamheidscertificering en -labels
V. Duurzaam productassortiment
VI. Duurzame levering en transporteurs
VII. Merkpartners
VIII.Fabricage en transport van het Verre Oosten
IX. CO2-voetafdrukmeting
X. Duurzaamheidsverantwoordelijken (CSR)

Deze studie houdt rekening met alle soorten onlineplatforms (B2C, B2B, C2C, P2P) en bestrijkt alle sectoren behalve de reissector en de sharing platforms.
De top 10 van wereldwijde cross-border duurzame marktplaatsen in Europa is de volgende:
– Top 1: Vinted (Litouwen)
– Top 2: eBay (USA)
– Top 3: Vestiaire Collective (Frankrijk)
– Top 4: StockX (USA)
– Top 5: Depop (UK)
– Top 6: Artpal (USA)
– Top 7: Etsy (USA)
– Top 8: Rubylane (USA)
– Top 9: Amazon (USA)
– Top 10: Spoonflower (USA)

Deze TOP 10 wordt duidelijk gedomineerd door C2C tweedehands marktplaatsen:

Nummer 1 Vinted uit Litouwen behaalde een eRank score van 70/100 en heeft indrukwekkende prestaties (marktwaarde €4 miljard) met een geavanceerd C2C platform. De Vinted marktplaats staat symbool voor de “opkomst van de resale markt”. Met bijna €2,75 miljard GMV (Gross Market Value) heeft Vinted een resale marktaandeel van bijna 40% in Europa.

De succesvolle beursgangen van de Amerikaanse tech-centric C2C resale marketplaces ThredUP, Redbubble en Poshmark bewijzen de kracht van efficiënte groei van duurzame bedrijven en circulaire modellen. 45% van de online shoppers heeft al eens een circulair product gekocht, 7% refurbished, 3% gerecycleerd, 11% gepersonaliseerd en 66% tweedehandsgoederen. Een preloved vintage tweedehands damesjurk in vergelijking met een nieuwe jurk bespaart 4,3kg CO², het equivalent van 17 km rijden met een auto. Als een kledingstuk 9 maanden langer wordt gedragen door de consument, wordt 20% van de voetafdruk ervan gereduceerd.

De overname van Depop door Etsy is slechts het begin voor Resale Consolidatie. Het bewijs dat wederverkoop zo groot is, is te zien aan de stijging van 31% van het aanbod in tweedehandsartikelen op eBay in de afgelopen 3 jaar. 70% van de tweedehandskopers doet zijn eerste luxeaankoop op vintage resale marktplaatsen. 59% van de kopers van luxeproducten zegt bezorgd te zijn over de duurzaamheid.

De andere best scorende duurzame Europese marktplaatsen zijn resale marktplaats Vestiaire Collective (Frankrijk, eRank #3), gepersonaliseerde producten marktplaats Spreadshirt (Duitsland, eRank #14), Asos (VK, eRank #17), Zalando (Duitsland, eRank #19), Bol.com (Nederland, eRank #20), tweedehands marktplaats Leboncoin (Frankrijk, eRank #21), tweedehands marktplaats Tradera (Zweden, eRank #24), Farfetch (VK, eRank #26), refurbished marktplaats Rebuy (Duitsland, eRank #28), Momox (Duitsland, eRank #30)

Marktplaatsen hebben een belangrijk marktaandeel van ongeveer 50% van de cross-border B2C- en C2C-aankopen van online consumentengoederen in Europa. Tegen 2030 zal de wederverkoop resale markt twee keer zo groot zijn als de fast fashion-markt. Tegen het einde van dit decennium zal de tweedehandsmode de fast fashion overstijgen en zal het resale segment de tweedehandsmarkt aanvoeren.

Maar marktplaatsen staan voor een aantal serieuze uitdagingen. Logistieke knelpunten in de toeleveringsketen als gevolg van hoge online aankopen na de COVID-hervorming schaden de duurzaamheidsinspanningen van de marktplaatsen, consumenten veranderen hun houding ten opzichte van duurzaamheid. Merken die rechtstreeks aan de eindconsument verkopen (direct-to-consumer) en niet vertrouwen op marktplaatsen wat duurzaamheid betreft. Enorme investeringen zijn nodig in groene magazijnen en last mile logistiek. Verdere innovatie is vereist voor duurzame oplossingen om online retouren te verminderen en te verwerken.

In 2021 hebben de marktplaatsen hun inspanningen opgedreven in:
1. transparantie, authenticiteit en traceerbaarheid van de toeleveringsketen
2. naleving van duurzame certificaten, (eco-)labels, scores, (ISO-)normen, milieupacten en indexen
3. duurzaam productassortiment en duurzame diensten, gemakkelijk online vindbaar via filters en tags
4. duurzame productverpakkingen – aansluitingen bij certificaten
5. implementeren van nieuwe online AI, AR+VR en 3D technologieën – virtueel passen, verminderen van online retouren
6. 9R-diensten mogelijk maken – nieuwe bedrijfsmodellen voor circulariteit: hergebruik, doorverkoop, abonnement, huur, recycle..
7. in lijn zijn met komende duurzame EU-regelgeving
8. samenwerking met groene “last mile”-programma’s van transportbedrijven, duurzaam beheer van retourzendingen en afhandelingsdiensten
9. opbouwen van “duurzaamheidsteams” op management niveau
10. prioriteit geven aan samenwerking met duurzame retailers, niche duurzame merken en duurzame mode innovators en start-up dienstverleners. Bekende merken die zich uitstrekken tot marktplaatsen lanceren/werken met duurzame innovatieve diensten; 60% streeft naar het openen van een tweedehands aanbod.
11. realiseren van Carbon-, Product Environmental (PEF)- en biodiversiteit footprint doelstellingen met duidelijke communicatie voor online klanten door het online tonen van Sustainability Impact Data
12. Compensatie van CO2-uitstoot door CO2-neutrale energieprogramma’s

Retourzendingen zijn een biljoen-euro probleem voor de online fashion industrie. Virtueel passen is snel opgekomen als een methode om retouren te verminderen. Retouren worden slechts in zeldzame gevallen gerecycled. Wereldwijd belandt 85% van de kleding op de vuilnisbelt. Elke seconde wordt het equivalent van een vuilniswagenlading kleding verbrand of begraven op een stortplaats. Slechts 1% van de modeartikelen wordt gerecycleerd.
3 van de TOP 10 C2C duurzame marktplaatsen werken aan het verminderen van de CO²-uitstoot van hun eigen activiteiten door het implementeren van ‘directe verzending’ binnen de EU. Deze marktplaatsen compenseren ook de CO²-uitstoot door zich te houden aan koolstofneutrale energieprogramma’s.

“Ik wil graag onze marktonderzoekspartners FedEx Express en Worldline bedanken, die samen met ons onderzoeksteam al hun energie hebben gestoken in de tweede editie van deze studie. Het maakt duurzame marktplaatsen die actief zijn in Europa transparanter en stimuleert duurzaamheid voor deze hele sector.”, concludeert Carine Moitier, oprichtster van CBCommerce.eu.

Over Cross-Border Commerce Europe
Cross-Border Commerce Europe is het Europese netwerk- en kennisplatform voor alle e-commerce en omnichannel spelers aanwezig in minstens drie landen in Europa. CBCommerce.eu brengt de verschillende spelers in contact met elkaar zodat zij hun visibiliteit kunnen verhogen, de kennis van cijfers vergaren, trends en bijzonderheden van de verschillende Europese landen kunnen achterhalen. De leden bestaan uit merken en retailers van alle groottes, en de partners zijn de toeleveranciers van diensten in alle domeinen van innovatieve handel.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht