Industry Wire

Geplaatst door MediaMonks

Persoonlijke animatiefilm in Facebookcampagne DELA

Na de internationaal geprezen ‘mooie woorden’-campagne lanceert coöperatie DELA vandaag een bijzonder vervolg. De site http://www.jullieverhaal.nl laat Facebookgebruikers het verhaal zien achter vriendschappen en relaties, in een zeer persoonlijke animatiefilm. De coöperatie bouwt daarmee voort op de beweging van vorig jaar, waarin Nederland met succes aangemoedigd werd om mooie woorden te delen. Ogilvy is verantwoordelijk voor het creatieve concept, de campagne werd geproduceerd door MediaMonks.

Bijzonder is met name de koppeling van twee verschillende Facebook-profielen, die een persoonlijke film oplevert. Anders dan een gepersonaliseerde film is dit zo persoonlijk, dat je het eerst alleen met elkaar mag delen – een nieuw soort intimiteit op het Facebook platform.

De nieuwe campagne is een vervolg op een van de meest bekroonde campagnes uit de Nederlandse reclamegeschiedenis. Zo werd DELA uitgeroepen tot ‘adverteerder van het jaar’ en won ze een internationaal prestigieuze Grand Prix in Cannes. Ogilvy is ook dit jaar verantwoordelijk voor het creatieve concept. “Op basis van het bijzondere gedachtegoed van DELA zochten we naar een platform om het publiek opnieuw de kans te geven mooie verhalen met elkaar te delen,” zegt Darre van Dijk, creatief directeur bij Ogilvy. “En niet zomaar mooie verhalen. Het concept en de uitvoering moesten wederom compromisloos zijn. JullieVerhaal.nl vormt het hart van dit nieuwe initiatief. De mooiste verhalen zullen uiteindelijk in de bioscoop worden vertoond.”

De scènes uit de film worden bepaald aan de hand van openbare informatie die de hoofdrolspelers op Facebook hebben gedeeld. In totaal zijn er bijna tienduizend verschillende combinaties mogelijk, op basis van je relatie met de andere persoon en Facebook data. De animatiefilm wordt extra persoonlijk door toepassing van een speciale techniek voor gezichtsherkenning. Deze selecteert automatisch de meest geschikte Facebook-foto en vertaalt de belangrijkste uiterlijke kenmerken naar geanimeerde illustraties van de hoofdrolspelers, waar gezicht, kapsel en huidskleur in meegenomen worden. Een team van 10 illustratoren en animatoren heeft twee maanden aan de film gewerkt.

Bij MediaMonks was Pierre Nelwan samen met regisseur Tom Rijpert verantwoordelijk voor de uitwerking van het concept: “De gehele film is dynamisch opgebouwd. Het verhaal dat we laten zien is daardoor ontzettend herkenbaar voor de hoofdrolspelers. Daarnaast worden ook de scènes zelf op verschillende manieren gepersonaliseerd, bijvoorbeeld door in te spelen op huidige gezinssituatie of door te verwijzen naar het favoriete restaurant, de favoriete band of tv-serie van de hoofdrolspelers.” Nelwan: “Elk shot is een schilderij. De beelden uit de film hebben zo’n sterke signatuur dat ze uiteindelijk ook in verschillende printuitingen zijn gebruikt.” Rijpert, verantwoordelijk voor het masterscript: “Het gebeurt niet vaak dat we de kans krijgen om zo’n oprechte, misschien zelfs ontroerende online ervaring te maken. Online vergeten merken vaak de kracht van storytelling en emotie. Deze campagne draait echter volledig om de verhalen van gebruikers, en is daardoor ontzettend persoonlijk en krachtig.”

De conclusie van de film: ‘Elk verhaal verdient een mooi einde.’ “Dat verwijst naar onze dienstverlening en de mogelijkheid je daarvoor te verzekeren. Maar we zijn bovenal een coöperatie die gelooft dat we er zijn voor elkaar. En dat laat dit nieuwe initiatief zien,” legt Martin Kersbergen uit namens DELA. “Net als vorig jaar vertellen we niet ons eigen verhaal, maar bieden we andere mensen de mogelijkheid om hun verhaal te delen met de personen die belangrijk zijn in hun leven. Iedere dag weer realiseren we hoe belangrijk het is dat mensen niet wachten met het delen van hun mooie woorden en verhalen. Met dit initiatief proberen we mensen daar meer bewust van te maken en geven we hen de mogelijkheid hun verhaal daadwerkelijk te delen.”

Binnenkort wordt het ook mogelijk om de films te downloaden: de makers willen dat het materiaal beschikbaar blijft en niet vast zit aan de campagne periode.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht