Industry Wire

Geplaatst door Dassault Systèmes

Peugeot Sport optimaliseert hypercar met simulatietechnologie van Dassault Systèmes

Dassault Systèmes heeft Peugeot Sport geholpen bij de optimalisatie van de aerodynamica van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar voor het endurance-raceseizoen van 2024. Hiermee wil men zowel de prestaties van elektrische mobiliteit in de autosport tonen als waarde creëren voor de automerken van Stellantis.

Met behulp van de SIMULIA PowerFLOW-applicatie van Dassault Systèmes, die draait op het 3DEXPERIENCE-platform, werd een digitale tweeling van de volledige carrosserie gecreëerd. Deze tool kan nauwkeurig voorspellen hoe verschillende ontwerpen de aerodynamica beïnvloeden, met name wat betreft prestaties, neerwaartse druk en stabiliteit. Dankzij de naadloze koppeling van ontwerp- en simulatiegegevens in de cloud kon Peugeot Sport ontwerpideeën efficiënt evalueren en optimaliseren. Hierdoor werden
uiteindelijke ontwerpbeslissingen sneller en kosteneffectiever genomen.

Fia WEC 2024
De PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar van Peugeot Sport zal deelnemen aan het FIA World Endurance Championship (WEC)-seizoen van 2024. Dit seizoen bestaat uit negen races wereldwijd, waaronder de prestigieuze 24 uur van Le Mans. In de categorie hybride hypercars moeten deelnemers zich aan strikte ontwerpvoorschriften houden en hun voertuigen testen in dezelfde windtunnel. Dit onderstreept de cruciale rol van aerodynamica bij het behalen van een competitief voordeel.

Peugeot Sport gebruikte al CATIA-applicaties van Dassault Systèmes voor hun mechanisch ontwerp. Echter wilden ze hun aerodynamische studies sneller op gang brengen en alle tests virtueel uitvoeren, voordat de fysieke auto in de windtunnel werd getest. Met behulp van de oplossingen van Dassault Systèmes werden meer dan 10.000 simulaties uitgevoerd. Hierbij werd onderzocht hoe de lucht bijvoorbeeld onder de aandrijflijn, rond de frontsplitser en langs de achterkant zonder spoiler zou stromen.

Simulatie als basis voor beslissingen
“Dassault Systèmes staat met zijn technologie en expertise centraal in ons ontwerp- en simulatieproces. Dankzij deze samenwerking kon ons team van 120 mensen samenwerken, snel innoveren en onze doelstellingen behalen”, aldus Olivier Jansonnie, Motorsport WEC Project Director bij Stellantis. “Vanaf dag één konden we gemakkelijk de resultaten van de stroomsimulaties begrijpen en de eerste beslissingen nemen die de rest van onze ontwerpen stuurden. We waren in staat om 80 tot 90% van onze ontwikkeling alleen met simulatie te bereiken.”

“Autosport is veeleisend voor zowel coureurs als hun voertuigen. Snelheid en precisie zijn cruciaal”, aldus Laurence Montanari, Vice President, Transportation & Mobility Industry bij Dassault Systèmes. “Dassault Systèmes heeft in de cloud een omgeving gecreëerd waar de ingenieurs van onze twee bedrijven konden samenwerken. Ze konden de aerodynamica van de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar in alle stadia simuleren. Onze experts analyseerden de simulatieresultaten en stelden verbeteringen voor om aan de eisen van het WEC te voldoen. Peugeot Sport is erin geslaagd om een competitieve hypercar met een hoog uithoudingsvermogen te ontwikkelen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht