Picnic lanceert nieuwe app voor blinden en slechtzienden

Amsterdam, 15 november 2016 – Online supermarkt Picnic lanceert vandaag een boodschappen-app die speciaal is aangepast voor mensen met een visuele beperking. De online supermarkt werkte hiervoor samen met klanten die zelf blind zijn. De app is ontwikkeld door de eigen iOS-developers van Picnic dat hiermee een primeur heeft voor het doen van online boodschappen.
Een van de klanten waarmee Picnic de app ontwikkelde is de visueel beperkte Ruud van Zomeren. Hij was reeds klant bij Picnic, nam contact op met het bedrijf en droeg ideeën aan om de app toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden. Tot volle tevredenheid van Van Zomeren. “Ik kan nu twee keer zo snel mijn boodschappen bestellen en ben er dan ook prima over te spreken. Ik denk dat de meeste gebruikers prima overweg kunnen met deze nieuwe app.”
Hulp vragen
“Met de app kan ik nu zelfstandig boodschappen doen, waar ik ook ben”, zegt de erg slechtziende Esther Döll uit Amersfoort. “In de fysieke winkel kon ik niet alle boodschappen zien en moest ik vaak hulp vragen. Nu hoeft dat niet meer en daarom ben ik erg blij dat Picnic dit heeft ontwikkeld.”
Dat apps nog lang niet voor iedereen geschikt zijn blijkt uit recent onderzoek van Accessibility, een stichting die bedrijven en overheden helpt bij het toegankelijker maken van websites en apps. “De toegankelijkheid van apps is zeer wisselend. Ik denk dat de app van Picnic ook voor de doelgroep blinden en slechtzienden erg interessant kan zijn”, zegt Ron Beenen, onderzoeker van Accessibility.
Ruim 15.000 consumenten hebben inmiddels een bestelling geplaatst bij Picnic, de vernieuwende dienst die door zijn elektrische bezorgwagentjes veel duurzamer is dan traditionele supermarkten. Veel nieuwe klanten bestelden nooit eerder online hun boodschappen. Muller: “Wij bouwen Picnic samen met onze klanten en het is geweldig dat we nu ook onze app beter geschikt hebben kunnen maken voor blinden en slechtzienden. En extra leuk dat daar ook een klant weer bij geholpen heeft.” Het bedrijf bezorgt de boodschappen gratis tegen de laagste prijs in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. Eerder verdubbelde het bedrijf wegens succes het aantal bezorgdagen van drie naar zes.
Over Picnic
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.