Industry Wire

Geplaatst door CCV

Pilot met contactloos betalen en nieuwe kassaoplossing van CCV in Rockvillage

CCV, internationaal dienstverlener in betaaloplossingen, heeft afgelopen weekend op het vierdaagse popfestival Rock Werchter een succesvolle pilot uitgevoerd met een contactloze betaalkaart en een nieuwe digitale kassaoplossing. Tijdens het weekend werden zo’n 12.000 transacties met de card en de kassaoplossing verwerkt. De betaalkaart was de enige manier waarop de bezoekers van Rockvillage, de camping bij het rockfestival, konden betalen. Het contactloos betalen gebeurde via CCV-betaalterminals, die gekoppeld waren aan de nieuwe kassaoplossing van CCV, die op iPads bij de verkooppunten draaide. Met de kassaoplossing werden niet alleen de betaaltransacties geregeld, maar ze gaf de verkooppunten ook realtime informatie over de verkoop.

 

Rockvillage gebruikte de betaalkaart van CCV al voor het derde jaar, maar de koppeling met de CCV-kassaoplossing was nieuw. De betaalkaart is voor de bezoekers van Rockvillage de enige manier om drank en eten af te rekenen. Zij kunnen vooraf via de website van het festival een tegoed op de kaart zetten of dat tijdens het festival bij een van de terminals doen.

Dit jaar werd tijdens het festival voor het eerst de nieuwe kassa-oplossing van CCV gebruikt. Van alle verkooppunten waren het assortiment en de prijzen in het systeem opgenomen. Als kassaterminals werden iPads gebruikt, die op een metalen steun gemonteerd waren. De iPads communiceerden met de CCV-betaalterminals op de balies. De bezoekers konden op hun mobiele telefoons een app installeren, waarmee ze precies konden zien, welke uitgaven ze gedaan hadden en wat het resterende saldo op de kaart was. Ze konden de kaart via de app blokkeren in geval van verlies of diefstal.

Ook voor de organisatie en de verkooppunten bleek de betaaloplossing een nuttige tool. Dankzij de realtime informatie over de verkoop konden de verkooppunten snel inspelen op goed lopende producten en extra voorraad bestellen. Het assortiment per verkooppunt kan elk moment in het digitale kassasysteem aangepast worden. Als de internetverbinding uitvalt kan de kassa ook offline doorwerken. Zodra de verbinding herstelt, worden de transacties met het kassasysteem gesynchroniseerd. Direct na het evenement zijn alle transacties in Rockvillage via de kassa-oplossing verwerkt en met de individuele exploitanten van de verkooppunten verrekend. Dat was voorheen, door het werken met papieren bonnetjes een complex en tijdrovend proces.

Het gebruik van de kaarten tijdens het festival heeft de omzet tussen de 5 en 10 tien procent verhoogd. De ervaring heeft geleerd dat bezoekers over het algemeen vrij grote bedragen op de kaart zetten en dankzij het gemak van contactloos betalen gemakkelijker geld uitgeven.

De nieuwe kassaoplossing van CCV is speciaal ontwikkeld voor het midden- en kleinbedrijf. Naast de pilot in Rock Village en tijdens diverse andere concerten lopen er pilots bij zo’n twintig retailers en horeca-ondernemers in België en Nederland. De nieuwe kassa-oplossing van CCV wordt in het eerste kwartaal van 2017 geïntroduceerd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht