Industry Wire

Politie lanceert online opsporingsexperience voor financieel en digitaal talent

De politie lanceert #CRIMEDIGGERS: een online experience om hbo’ers en wo’ers te laten kennismaken met het complexe recherchewerk bij de politie. De experience is onderdeel van een wervingscampagne om meer hoogopgeleiden met een financiële of ICT-achtergrond te laten instromen in het opsporingswerk. De wervingscampagne start 20 april voor de eerste vacatures bij de digitale recherche.

Denkkracht nodig

Criminaliteit wordt steeds complexer, heeft steeds vaker een financiële of digitale component en speelt zich tegenwoordig vrijwel altijd af in het digitale domein. Cybercriminaliteit, malware, bitcoinfraude, illegale praktijken op het deep web (sites die niet door zoekmachines worden gevonden); voor al dit opsporingswerk zijn in de directe toekomst meer en meer hoogopgeleide politiemedewerkers nodig. Behalve voor de digitale opsporing neemt de politie hbo’ers en wo’ers aan voor de financiële recherche. Uiteraard om economische delicten − zoals witwassen − op te sporen, maar ook voor het blootleggen van transacties binnen grotere criminele netwerken.

#CRIMEDIGGERS experience

Om hoogopgeleide talenten met verschillende achtergronden en interesses aan te spreken, biedt de experience #CRIMEDIGGERS een financieel én een digitaal spoor. Kandidaten kunnen dus kiezen welke route ze volgen. Start van de zoektocht vormt het vermoeden van witwaspraktijken in een zonnestudio van ene Lara, mishandeld door een knokploeg, en haar verdwenen vriend Steve. “We hebben geprobeerd de online experience zo dicht mogelijk te laten aansluiten bij de werkelijkheid die we dagelijks tegenkomen in de opsporing”, vertelt Barend, digitaal specialist, eenheid Amsterdam. “Het mooie is dat je meteen kunt ontdekken of je, behalve je vakkennis, ook serieus talent hebt voor de opsporing. Je leert op een bijzondere manier kijken naar grote hoeveelheden informatie.”

Toegankelijk

De opsporingsexperience #CRIMEDIGGERS van de politie is te vinden op crimediggers.nl. De experience is toegankelijk voor iedereen, maar de makers geven aan dat je heel wat in huis moet hebben om de experience uit te spelen. De gemiddelde speeltijd is tussen de twee en vier uur. Voor wie vastloopt biedt de experience hints.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht