Industry Wire

Geplaatst door Promptwatch

Promptwatch haalt €1,2 miljoen groeifinanciering op bij Arches Capital

Promptwatch, het Nederlandse Generative Engine Optimization (GEO)-platform voor zichtbaarheid en datagedreven optimalisatie in AI-zoekmachines, heeft €1,2 miljoen groeifinanciering opgehaald bij investeringsfonds Arches Capital. Het platform helpt organisaties hun zichtbaarheid op AI-platforms zoals ChatGPT, Claude en Perplexity te vergroten en hun prestaties te optimaliseren. Daarnaast monitort het vermeldingen en krijgen gebruikers waardevol inzicht in de achterliggende data en context, waardoor ze hun concurrentiepositie kunnen verbeteren.

Zichtbaarheid en datagedreven optimalisatie
Het platform is met name relevant voor marketing- en communicatieteams, digitale bureaus en merken die afhankelijk zijn van hun online zichtbaarheid. Ook kennisinstellingen, dienstverleners en verzekeraars behoren tot de doelgroep. Promptwatch is interessant voor hen omdat zij hun zichtbaarheid op AI-platforms zoals ChatGPT, Claude en Perplexity willen vergroten. ChatGPT en Perplexity groeien razendsnel in gebruik, en ook Google beweegt mee in de verschuiving van traditionele zoekresultaten naar AI-gedreven search (zoals AI Overviews). Veel search traffic loopt nog steeds via Google maar de manier waarop mensen zoeken is al fundamenteel veranderd.

Daarnaast beperkt Promptwatch zich niet alleen tot het meten van zichtbaarheid, zoals de meeste GEO-partijen, maar gaat een stap verder door ook inzicht te bieden in de data achter AI-antwoorden. Zo kunnen organisaties patronen herkennen die helpen hun merk sterker te positioneren. Dankzij deze datagedreven aanpak krijgen organisaties een helder beeld van hun eigen positie en van de bredere marktcontext en concurrenten.

Versnelde groei dankzij investering
Arches Capital heeft gekozen voor Promptwatch vanwege de groeiende markt en hoe het platform zichtbaarheid en datagedreven optimalisatie op unieke wijze combineert. Bovendien wist Promptwatch in slechts vier maanden klanten als Independer, Monks, Brunel, Erasmus Universiteit en a.s.r aan zich te binden, wat de sterke vraag naar deze oplossing onderstreept. AI-platforms zoals ChatGPT, Claude en Perplexity winnen steeds meer aan populariteit, vooral onder jongere gebruikers die op zoek zijn naar snelle en betrouwbare antwoorden (CBS). Hoewel ze traditionele zoekmachines nog niet op grote schaal vervangen, vormen ze een waardevolle aanvulling voor specifieke zoekbehoeften.

Met de nieuwe investering wil Promptwatch zijn platform versneld uitbouwen. Op de roadmap staan onder meer een verbeterde gebruikerservaring, meer gepersonaliseerde inzichten en een sterkere focus op het zichtbaar maken én duiden van data. Deze uitbreidingen sluiten naadloos aan bij de ambitie van het bedrijf om leider te worden in de GEO-markt.

“De manier waarop mensen informatie zoeken verandert fundamenteel door AI. Bedrijven moeten hierop inspelen en hun zichtbaarheid op AI-platforms vergroten, terwijl ze ook inzicht krijgen in de context waarin hun merk wordt genoemd,” zegt Frank Appeldoorn, Managing Partner van Arches Capital. “Het platform maakt niet alleen zichtbaarheid op AI-platforms mogelijk, maar legt ook de achterliggende data en context uit en voegt daarmee direct waarde toe. Dat ze in zo’n korte tijd al grote klanten hebben weten te overtuigen laat zien dat de vraag enorm is. Wij zijn dan ook trots hen te ondersteunen in deze groeifase.

“Waar mensen vroeger bij Google zochten op een term als ‘hotel Barcelona’, stellen ze AI tegenwoordig een vraag als ‘Wat is het mooiste boutique hotel in Barcelona met dakterras en zwembad voor een weekendtrip?’,” aldus Gijs de Groot, medeoprichter en CEO van Promptwatch. “De antwoorden die AI-systemen geven zijn geen lijstjes meer met links, maar directe antwoorden die informatie combineren. Als jouw hotels daarin niet voorkomen, mis je de aandacht van je doelgroep. Minstens zo belangrijk is te begrijpen waarom je wel of niet genoemd wordt, omdat juist die inzichten waardevol zijn.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht