PTTRNS.ai en Parfumado zetten AI in om gebruikers te helpen bij de zoektocht naar het perfecte parfum

Kunstmatige Intelligentie om persoonlijke geurprofielen en parfums te begrijpen
De snelgroeiende Europese parfum abonnementsservice Parfumado betreedt op een revolutionaire manier de parfumindustrie. Het bedrijf laat consumenten op abonnementsbasis kennismaken met ruim 350 merkparfums en zet sinds enkele maanden ook een uniek Artificial Intelligence algortime in, ontwikkeld met PTTRNS.ai, om consumenten de parfums aan te bevelen die het beste bij hun persoonlijke smaak en stijl passen.
De AI-gedreven parfum recommender adviseert, op basis van verzamelde gebruikersdata van zeven eenvoudig te beantwoorden vragen en data over geurnoten en -families van de ruim 350 parfums uit het assortiment, heel gericht drie parfums aan Parfumado-gebruikers. Daarna leert het algoritme van klantbeoordelingen, waardoor het algoritme sterker wordt en steeds gerichter aanbevelingen kan doen.
Personalisatie voor stijl en smaak
Jelle Stienstra van PTTRNS.ai: “Geurbeleving van parfum is iets heel persoonlijks en een uitdaging om in data te vangen. Om van gebruikers het unieke geurprofiel in kaart te brengen, gebruikt de AI-gedreven parfum recommender antwoorden van een eenvoudige quiz over onder andere levensstijl, geurvoorkeur en gebruik. Met deze data en data van geurnoten en geurfamilies van parfums uit het Parfumado-assortiment hebben we het algoritme getraind om aan gebruikers drie persoonlijke, bij jou passende parfums aan te bevelen.”
Consumenten nieuwsgierig naar persoonlijke aanbod
Martijn van Rooy, Founder van Parfumado: “We zien dat mensen nieuwsgierig zijn naar onze persoonlijke parfumaanbevelingen. Zo heeft 10% van onze abonnees op de eerste dag na de mailing de geurquiz gedaan. Op basis van klantbeoordelingen weten we dat op dit moment 84% van de aanbevelingen spot on is. En die score kan alleen maar beter worden dankzij de kracht van het algoritme.”
Marco van Herpen PTTRNS.ai: “De kracht achter de persoonlijke aanbevelingen zit voornamelijk in de zelflerendheid van het algoritme. De nauwkeurigheid verbetert sterk door grote hoeveelheden data aan het algoritme aan te bieden. We hebben ervoor gekozen om het unieke algoritme dat Parfumado gebruikt als SaaS neer te zetten. Daardoor kunnen we samen met bedrijven de kracht van het algoritme laten groeien. Dat brengt voordelen voor alle partijen: de instapkosten zijn lager, omdat er beperkt maatwerk software nodig is en je slechts betaalt voor het gebruik.”
Uniek geurprofiel op basis van data
Een belangrijke voorwaarde om het algoritme gericht de juiste aanbevelingen te laten doen, is het beschikken over voldoende en gestructureerde data. Martijn vertelt dat dat geen probleem is: “Gezien het ledenaantal en het enorme aantal nieuwe abonnees dat Parfumado maandelijks verwelkomt, verzamelen we voldoende data om unieke geurprofielen op te bouwen en personalisatie met de parfum recommender mogelijk te maken.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.