Industry Wire

Geplaatst door DEPT®

Raleigh kiest voor een nieuwe koers en lanceert uitgesproken merkcampagne

Amsterdam, donderdag 07 augustus 2025 – Raleigh, het iconische Britse fietsmerk dat sinds 1887 het straatbeeld kleurt, trapt een nieuw hoofdstuk af. In samenwerking met digital agency DEPT® introduceert het merk een volledig nieuw merkplatform, inclusief een Europese campagne rondom de elektrische Raleigh ONE. De lancering brengt alles samen: een frisse visuele stijl, een heldere positionering en een flinke dosis karakter.

Raleigh draait niet om het verleden of de toekomst, maar om het gevoel van nu. Al meer dan 130 jaar maakt het merk fietsen die meer doen dan mensen van A naar B brengen: ze bewegen cultuur. In een wereld vol matte frames en tech-speak, had Raleigh op kunnen gaan in de massa. Maar in plaats van mee te liften op trends, koos het merk opnieuw voor eigenheid. Met deze vernieuwing laat Raleigh zien hoe een klassiek merk midden in het heden kan staan.

Raleigh opnieuw vormgegeven

Het nieuwe merkplatform bestaat uit drie pijlers: een strategische herpositionering, een visuele identiteit en een nieuw campagneconcept. De vernieuwde look ademt modern heritage: vertrouwd, maar fris. Het logo is gemoderniseerd, met de iconische reiger weer prominent in beeld. De kleuren knipogen naar het verleden, maar spatten van het scherm. Typografie, beeldtaal, en toon brengen persoonlijkheid, lef en herkenbaarheid.

De stad als canvas

Centraal in de campagne staat de nieuwe e-bike: Raleigh ONE. De campagnefilm brengt de Raleigh ONE tot leven in een visuele reis langs buurten, stijlen, culturen en tijdsgeesten, met de stad als dynamisch canvas. Geen verhaal met begin en einde, maar een rit vol energie, diversiteit en gevoel. Regisseur Kelvin Jones staat bekend om zijn rauwe, emotionele stijl en wist de energie van het merk feilloos te vangen. Camerawerk is in handen van Ben Cotgrove, een bekroonde cinematograaf wiens beelden de campagne karakter en diepte geven. De productie kwam tot stand in samenwerking met het Amsterdamse productiehuis 100%, met sounddesign van Audentity en montage door Trim Editing.

Barry Schmits, Global Brand Marketing bij Accell Group (moederbedrijf Raleigh): “Deze herpositionering draait om meer dan een frisse look. We wilden een identiteit die vooruit beweegt, maar tegelijkertijd trouw blijft aan het Raleigh-DNA en erfgoed. In samenwerking met DEPT® hebben we gewerkt aan een helder merkverhaal, een visuele stijl met karakter en een campagne die het geheel voelbaar maakt. Alles valt samen in dit nieuwe hoofdstuk.”

Lucas Nutbey, SVP of Strategy EMEA bij DEPT®: “Raleigh ís karakter. Geen marketingconstruct, maar een merk dat zijn eigen pad kiest. De rebranding en nieuwe merkfilm dragen dat gevoel. Dit project gaf ons de kans om strategie, design en storytelling naadloos samen te brengen. En na zes jaar samenwerking voelde dit als het juiste moment om Raleigh in zijn volledige kracht neer te zetten.”

Deliverables

De rebranding bestaat uit een merkfilm voor online en social, fotografie, visuele identiteit en bijbehorende merkdocumentatie. Alle uitingen zijn opgebouwd vanuit een helder systeem, waarmee Raleigh zich op elk kanaal krachtig en consistent positioneert.

Campagne video: https://youtu.be/yogkUKa2rl4

Case video: https://youtu.be/3LtpZTbVZ8Q

 

Meer informatie: www.raleighbicycles.com | www.deptagency.com

 

Credits

Klant: Raleigh (onderdeel van de Accell Group)

 

DEPT®

Creative Directors: Manuel Di Tolve & Emilio de Haan

Associate Creative Director (copy): Joseph Jordan

Senior Designer: Immanuel de Jong

Designer: Dóra Visky

Design intern: Kat Kulesza

Creative Strategists: Anna van den Bijgaart & Carlijn Danser

Agency Producer: Michelle Krevetzky

Head of Production: Nikki Haighton

Project Manager: Amber Wagenaar

Head of Account: Thomas van Slooten

Account Manager: Ayaan Nour

Fotografie: Cas Kerssens

 

Productie: 100%

Regie: Kelvin Jones

Director of Photography: Ben Cotgrove

Film Producer/ Partner: Gijs Determeijer

Director’s Rep: Alessandro Tomasi

Executive Producer: Aemilia van Lent

Producer: Natalie Wetherell

Productie Manager: Minou Hiemstra

Regieassistent: Joshua Simpkins

 

Postproductie

Post Production Company: The Compound

Editor: Ben Elkaim (Trim Editing)

Online & VFX: Koen van Someren Greve, Nina Blaauwbroek, Saba Nagayam, Tim van Paassen

Supervisie VFX: Tim van Paassen

Online editor: Nino Oosterwijk

Grading: Megan Lee

Muziek & Sound Design: Audentity

 

Service Productie: Shelter Brussels

Founder / EP: Albert Zurashvili

Executive Producer: Dorothée Hernandez

Line Producer: Robin Paul

Productiecoördinator: Flora Bernard

Productieassistent: Ruth Jansegers

Production Designer: Tanker

1st AD: David Oeyen

Gaffer: Bram Lens

Key Grip: Benjamin Speyer

Lead Stylist: Eveline Briand

Stylist: Isabel Van Renetergem

Hair & Make-up: Emilie De Roo

Casting Director: Celine de Waele

DEPT®

DEPT® is een 50/50 technologie- en marketingbedrijf dat merken helpt om de mogelijkheden van morgen vandaag al te benutten. Met meer dan 4.000 AI-native specialisten op 30+ locaties wereldwijd werkt DEPT® aan Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth, en Technologie & Data. Klanten als Google, KFC, Philips, Audi, Twitch, Patagonia en eBay vertrouwen op DEPT® om voorop te blijven lopen. DEPT® zet zich in voor een positieve impact op de planeet en is sinds 2021 Climate Neutral en B Corporation-gecertificeerd. www.deptagency.com

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht