Raleigh kiest voor een nieuwe koers en lanceert uitgesproken merkcampagne

Amsterdam, donderdag 07 augustus 2025 – Raleigh, het iconische Britse fietsmerk dat sinds 1887 het straatbeeld kleurt, trapt een nieuw hoofdstuk af. In samenwerking met digital agency DEPT® introduceert het merk een volledig nieuw merkplatform, inclusief een Europese campagne rondom de elektrische Raleigh ONE. De lancering brengt alles samen: een frisse visuele stijl, een heldere positionering en een flinke dosis karakter.
Raleigh draait niet om het verleden of de toekomst, maar om het gevoel van nu. Al meer dan 130 jaar maakt het merk fietsen die meer doen dan mensen van A naar B brengen: ze bewegen cultuur. In een wereld vol matte frames en tech-speak, had Raleigh op kunnen gaan in de massa. Maar in plaats van mee te liften op trends, koos het merk opnieuw voor eigenheid. Met deze vernieuwing laat Raleigh zien hoe een klassiek merk midden in het heden kan staan.
Raleigh opnieuw vormgegeven
Het nieuwe merkplatform bestaat uit drie pijlers: een strategische herpositionering, een visuele identiteit en een nieuw campagneconcept. De vernieuwde look ademt modern heritage: vertrouwd, maar fris. Het logo is gemoderniseerd, met de iconische reiger weer prominent in beeld. De kleuren knipogen naar het verleden, maar spatten van het scherm. Typografie, beeldtaal, en toon brengen persoonlijkheid, lef en herkenbaarheid.
De stad als canvas
Centraal in de campagne staat de nieuwe e-bike: Raleigh ONE. De campagnefilm brengt de Raleigh ONE tot leven in een visuele reis langs buurten, stijlen, culturen en tijdsgeesten, met de stad als dynamisch canvas. Geen verhaal met begin en einde, maar een rit vol energie, diversiteit en gevoel. Regisseur Kelvin Jones staat bekend om zijn rauwe, emotionele stijl en wist de energie van het merk feilloos te vangen. Camerawerk is in handen van Ben Cotgrove, een bekroonde cinematograaf wiens beelden de campagne karakter en diepte geven. De productie kwam tot stand in samenwerking met het Amsterdamse productiehuis 100%, met sounddesign van Audentity en montage door Trim Editing.
Barry Schmits, Global Brand Marketing bij Accell Group (moederbedrijf Raleigh): “Deze herpositionering draait om meer dan een frisse look. We wilden een identiteit die vooruit beweegt, maar tegelijkertijd trouw blijft aan het Raleigh-DNA en erfgoed. In samenwerking met DEPT® hebben we gewerkt aan een helder merkverhaal, een visuele stijl met karakter en een campagne die het geheel voelbaar maakt. Alles valt samen in dit nieuwe hoofdstuk.”
Lucas Nutbey, SVP of Strategy EMEA bij DEPT®: “Raleigh ís karakter. Geen marketingconstruct, maar een merk dat zijn eigen pad kiest. De rebranding en nieuwe merkfilm dragen dat gevoel. Dit project gaf ons de kans om strategie, design en storytelling naadloos samen te brengen. En na zes jaar samenwerking voelde dit als het juiste moment om Raleigh in zijn volledige kracht neer te zetten.”
Deliverables
De rebranding bestaat uit een merkfilm voor online en social, fotografie, visuele identiteit en bijbehorende merkdocumentatie. Alle uitingen zijn opgebouwd vanuit een helder systeem, waarmee Raleigh zich op elk kanaal krachtig en consistent positioneert.
Campagne video: https://youtu.be/yogkUKa2rl4
Case video: https://youtu.be/3LtpZTbVZ8Q
Meer informatie: www.raleighbicycles.com | www.deptagency.com
Credits
Klant: Raleigh (onderdeel van de Accell Group)
DEPT®
Creative Directors: Manuel Di Tolve & Emilio de Haan
Associate Creative Director (copy): Joseph Jordan
Senior Designer: Immanuel de Jong
Designer: Dóra Visky
Design intern: Kat Kulesza
Creative Strategists: Anna van den Bijgaart & Carlijn Danser
Agency Producer: Michelle Krevetzky
Head of Production: Nikki Haighton
Project Manager: Amber Wagenaar
Head of Account: Thomas van Slooten
Account Manager: Ayaan Nour
Fotografie: Cas Kerssens
Productie: 100%
Regie: Kelvin Jones
Director of Photography: Ben Cotgrove
Film Producer/ Partner: Gijs Determeijer
Director’s Rep: Alessandro Tomasi
Executive Producer: Aemilia van Lent
Producer: Natalie Wetherell
Productie Manager: Minou Hiemstra
Regieassistent: Joshua Simpkins
Postproductie
Post Production Company: The Compound
Editor: Ben Elkaim (Trim Editing)
Online & VFX: Koen van Someren Greve, Nina Blaauwbroek, Saba Nagayam, Tim van Paassen
Supervisie VFX: Tim van Paassen
Online editor: Nino Oosterwijk
Grading: Megan Lee
Muziek & Sound Design: Audentity
Service Productie: Shelter Brussels
Founder / EP: Albert Zurashvili
Executive Producer: Dorothée Hernandez
Line Producer: Robin Paul
Productiecoördinator: Flora Bernard
Productieassistent: Ruth Jansegers
Production Designer: Tanker
1st AD: David Oeyen
Gaffer: Bram Lens
Key Grip: Benjamin Speyer
Lead Stylist: Eveline Briand
Stylist: Isabel Van Renetergem
Hair & Make-up: Emilie De Roo
Casting Director: Celine de Waele
DEPT®
DEPT® is een 50/50 technologie- en marketingbedrijf dat merken helpt om de mogelijkheden van morgen vandaag al te benutten. Met meer dan 4.000 AI-native specialisten op 30+ locaties wereldwijd werkt DEPT® aan Brand & Media, Customer Experience, Commerce Growth, en Technologie & Data. Klanten als Google, KFC, Philips, Audi, Twitch, Patagonia en eBay vertrouwen op DEPT® om voorop te blijven lopen. DEPT® zet zich in voor een positieve impact op de planeet en is sinds 2021 Climate Neutral en B Corporation-gecertificeerd. www.deptagency.com
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.