Geplaatst door Medialab

Regionale omroepen stappen over naar digitaal platform MediaLab

Regionale omroepen Omroep West en Omroep Zeeland zijn een overeenkomst aangegaan met mediamanagement-platform MediaLab. Het platform, dat gebruikmaakt van een uniek hybrid cloud-concept, wordt vanaf nu gebruikt voor het aanleveren, opslaan en managen van alle mediacontent.

Beide omroepen waren op zoek naar een gebruiksvriendelijke oplossing voor het gecentraliseerd aanleveren en beheren van mediacontent, en kwamen al snel uit bij MediaLab, dat ook grotere klanten als RTL, Talpa en publieke omroepen bedient. “Vanaf nu hebben we één centrale plek voor alle aangeleverde content”, vertelt Bert van der Es, Coördinator Mediafaciliteiten bij Omroep Zeeland. “Viewingversies worden automatisch gemaakt en het up- en downloaden gaat erg snel. Het geven van feedback is een zeer prettige feature van het platform, waardoor dit niet meer op voorhand als probleem wordt ervaren.”

De werkwijze van regionale omroepen verschilt met die van grotere organisaties, omdat ze bijvoorbeeld gebruikmaken van een netwerk van vrijwilligers, die content met hun telefoon opnemen en direct moeten kunnen uploaden naar de omroep. “Door de schaalbaarheid van ons mediamanagement-platform is het perfect in te zetten voor deze vraag”, zegt Hans de Heus, CEO van MediaLab. “Verder hebben Omroep West en Omroep Zeeland binnen het platform de beschikking over precies dezelfde features als de grote zenders.”

Omroep West en Omroep Zeeland zullen voornamelijk de MediaLab-app gebruiken. Gemaakte content kan direct naar het platform worden geüpload en wordt direct in het juiste formaat, op de juiste plek gezet. Dit lost een aantal hardnekkige problemen van de omroepen op, legt Van der Es uit: “Vaak waren bestanden zoek, moesten er aparte viewingversies worden gemaakt en duurde het lang om bestanden te verzenden. Nu hebben we overzicht, snelheid én gemak.”

De Heus is blij met de regionale samenwerking: “Het persoonlijke contact met onze klanten, groot of klein, is enorm belangrijk voor onze dienstverlening. Beide omroepen kunnen makkelijk schakelen. Geen callcenter of wachtmuziek, maar direct contact met ons. Zo kunnen we gezamenlijk de mediaflows doornemen en direct tot een oplossing komen.”

Over MediaLab

MediaLab biedt het beste digitale platform om al je professionele mediaworkflows te managen. Met onze veilige cloudoplossing kunnen zowel interne teams als externe stakeholders gemakkelijk geüploade mediabestanden en branded content bekijken, controleren, ordenen, delen en opslaan.