Geplaatst door AirHelp

Reizigers laten jaarlijks vijf miljard euro aan compensatie liggen

In veel gevallen kunnen vliegpassagiers compensatie claimen bij vertraagde of geannuleerde vluchten. Toch wordt vaak niet geclaimd, omdat reizigers hun rechten niet kennen of niet weten hoe ze een claim kunnen indienen. Dat blijkt uit onderzoek van claimbureau AirHelp onder 7.000 Europese reizigers.

– Uit een enquête van AirHelp onder ruim 7.000 vliegpassagiers blijkt dat 85 procent hun rechten niet begrijpt;
– Europees recht voor vliegpassagiers na 14 jaar nog steeds niet bij iedereen bekend;
– 66 procent van de respondenten vindt dat luchtvaartmaatschappijen hen niet genoeg informeren over hun rechten;
– 13 miljoen vliegpassagiers laten jaarlijks vijf miljard euro aan compensatie liggen.

UTRECHT, 14 maart 2018 – Uit een enquête van AirHelp onder 7.000 Europese reizigers blijkt dat 85 procent van de EU-burgers hun rechten als passagier niet kent. Jaarlijks laten zij vijf miljard euro aan compensatie liggen, waar zij recht op hebben in verband met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Slechts de helft van de gedupeerden van een verstoorde vlucht dient een claim in. De drie hoofdredenen dat passagiers geen claim indienen zijn dat zij hun rechten niet kennen (42%), zij dachten dat zij niet in aanmerking kwamen voor compensatie (36%) en zij niet wisten hoe ze de claim konden indienen (24%).

Compensatie in Nederland
Ruim 385.000 passagiers die in 2017 vlogen via Nederlandse luchthavens hebben recht op een financiële compensatie in verband met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Samen kunnen ze aanspraak maken op 135 miljoen euro. De compensatie per persoon kan oplopen tot maximaal 600 euro. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vertraging en de lengte van de vlucht. Buitengewone omstandigheden, zoals hevige sneeuwval, vormen een uitzondering.

13 miljoen passagiers met lege handen
Henrik Zillmer, CEO van AirHelp, zegt: “Het is erg waardevol dat de EC 261-regelgeving er – al veertien jaar – is om de rechten van reizigers te beschermen. Toch voelen vliegpassagiers zich nog steeds machteloos tegenover luchtvaartmaatschappijen en velen lopen een vergoeding mis door geen claim in te dienen. Elk jaar laten bijna dertien miljoen passagiers ruim vijf miljard euro aan compensatie voor verstoorde vluchten in de zakken van vliegtuigmaatschappijen zitten. Daarom zijn we erg blij om de resultaten van onze enquête met passagiers, beleidsmakers en vliegtuigmaatschappijen te delen, die laten zien dat er een noodzaak is om het bewustzijn en begrip van de rechten van vliegtuigpassagiers te vergroten. Met dit doel is AirHelp vijf jaar geleden opgericht en blijven we reizigers helpen om te krijgen waar ze recht op hebben én hen helpen bij verstoorde vluchten.”

Nieuwe brug slaan tussen EU-regelgeving en burgers
Pavel Telička, Vice President van het Europees Parlement en lid van het Transport Committee: “Recent verstoorde vluchten laten zien dat passagiers hun rechten niet kennen. Het feit dat er in de Europese Unie zo weinig bewustzijn is, ondanks dat de EU een zeer consumentvriendelijke wet in het leven heeft geroepen, is erg kwalijk. In een tijd waar niet iedereen vertrouwen heeft in de Europese Unie, is het onze taak om dit probleem aan te pakken en na te denken over een andere manier om nieuwe Europese wetten onder de aandacht te brengen van onze burgers.”

Vluchtproblemen? Dit zijn de rechten van de passagiers
Voor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht kunnen passagiers in bepaalde omstandigheden rekenen op een financiële compensatie van maximaal 600 euro per persoon. De voorwaarde hiervoor is dat de luchthaven van vertrek of de uitvoerende luchtvaartmaatschappij gevestigd is in de EU en dat de vlucht aankomt in de EU. De reden voor de vertraging van de vlucht moet veroorzaakt zijn door de luchtvaartmaatschappij. Compensatie kan worden geclaimd binnen drie jaar na de verstoorde vlucht. Buitengewone omstandigheden, zoals stakingen, stormen of medische noodgevallen, vormen een uitzondering.

Compensatie checken en claims indienen
Begin 2018 lanceerde AirHelp een gloednieuwe tool om reizigers te helpen zicht te krijgen op hun verstoorde vluchten en opeisbare claims. Middels een verbinding tussen de e-mailinbox van de passagier en AirHelp kunnen – met toestemming van de gebruiker – vluchten worden gevonden tot drie jaar terug die in aanmerking komen voor compensatie. Met de AirHelp-applicatie kunnen getroffen passagiers ook al op de luchthaven checken of hun vlucht recht geeft op schadevergoeding en deze vervolgens ter plekke binnen enkele seconden indienen. De AirHelp app is gratis beschikbaar in de Google Play Store en Apple App Store.

-einde-

Over AirHelp
AirHelp is ’s werelds toonaangevende vluchtvertraging en -compensatiebedrijf en helpt passagiers met het verkrijgen van een schadevergoeding bij vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten. Sinds de oprichting in 2013 heeft het bedrijf al meer dan 300 miljoen euro aan compensatie voor passagiers verwerkt en wereldwijd al meer dan vijf miljoen mensen bijgestaan. AirHelp heeft kantoren in vijf steden verspreid over Europa, Azië en Noord-Amerika, is actief in 30 landen, biedt ondersteuning in zestien talen, en heeft wereldwijd 500 mensen in dienst.

* Over de enquête
Tenzij anders vermeld, zijn alle gegevens verstrekt door YouGov Deutschland GmbH. 7.103 respondenten hebben deelgenomen aan de enquête, die gehouden werd tussen 31 januari 2018 en 6 februari 2018. De resultaten zijn relevant en representatief voor vliegreizigers in Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Italië, Noorwegen en Spanje (in de leeftijd van 18 jaar en ouder).