Industry Wire

Resultaten derde kwartaal van de Belgacom Groep

Sinds ze in april 2013 haar aanbod van aantrekkelijke mobiele tarieven heeft gelanceerd en dankzij haar activiteiten inzake klantenbehoud en -werving heeft Belgacom voor een omslag gezorgd in de groei van haar mobiele postpaidklantenbasis.  Ook al is het derde kwartaal traditioneel kalmer vanuit commercieel oogpunt, toch bleef Belgacom haar mobiele postpaidklantenbasis stevig uitbreiden, terwijl het verlies van de prepaidklanten vertraagde.  Ook de klantenbasis voor tv, internet en de packs bleef aangroeien:

  • + 33.000 mobiele kaarten (+ 83.000 postpaid, – 50.000 prepaid); een totaal van 5.443.000 mobiele kaarten (incl. spraak-en datakaarten verkocht via de segmenten CBU, EBU, Tango, MVNO en SDE&W)
  • + 19.000 Belgacom TV-klanten, goed voor een totaal tv-klantenbestand van 1.447.000
  • + 8.000 vaste internetlijnen, goed voor in totaal 1.660.000 internetklanten
  • + 17.000 multiplay-Packs, goed voor in totaal 1.295.000 Packs
  • – 33.000 vaste telefoonlijnen, goed voor in totaal 2.969.000 vastelijnklanten

Financiële resultaten op koers om te beantwoorden aan de verwachtingen voor het jaar 2013

De Belgacom Groep rapporteerde over het derde kwartaal van 2013 1.568 miljoen EUR opbrengsten, of -3,2% op jaarbasis. Naast de impact van de regelgeving waren de lagere groepsopbrengsten ook het gevolg van de aanhoudende druk op de mobiele diensten in de beide klantenbusinessunits, de negatieve impact van eenmalige elementen en lagere verkopen van eindapparatuur in het Consumersegment.  Dit werd in zekere mate gecompenseerd door de aanhoudend sterke prestaties van de vastelijnproducten en van BICS.

Belgacom rapporteerde over het derde kwartaal van 2013 een groepsebitda van 428 miljoen EUR, of 7,7% lager dan in dezelfde periode van 2012. Op vergelijkbare basis, d.w.z. gecorrigeerd voor een netto positieve impact van terugnemingen voor geschillen voor het verschil, daalde de ebitda in het derde kwartaal met – 9%, dezelfde daling als in het vorige kwartaal.  Afgezien van de impact van de regelgeving is de lagere ebitda vooral het gevolg van een gestage daling van de directe marge, licht gecompenseerd door lagere kosten.

In het derde kwartaal van 2013 investeerde Belgacom 176 miljoen EUR, wat de capex YTD september 2013 op 546 miljoen EUR bracht, of 11,5% van de groepsopbrengsten. Belgacom investeerde onder meer in een verdere verhoging van de snelheid en de capaciteit van zowel haar mobiele als haar vaste netwerk, alsook in IT- en netwerkvereenvoudigingsprojecten.

In het derde kwartaal van 2013 genereerde Belgacom een vrije kasstroom van 274 miljoen EUR, of 26 miljoen EUR meer dan in dezelfde periode van 2013. Dit was het gevolg van een verschil in het tijdstip van betaling van de inkomstenbelasting en van een lagere ebitda.

Op 24 oktober 2013 verleende de Raad van Bestuur van Belgacom zijn goedkeuring om de aandeelhouders een totaal interim-dividend van 0,50 EUR bruto per aandeel uit te keren:

  • Ex-coupondatum: 3 december 2013
  • Registratiedatum: 5 december 2013
  • Uitbetalingsdatum: 6 december 2013

Didier Bellens, Gedelegeerd Bestuurder van Belgacom:

  

“’De consistente focus en uitvoering van onze convergentiestrategie in de voorbije jaren maakt dat we vandaag over een duidelijk concurrentievoordeel beschikken. De intensieve investeringen die we gedurende vele jaren in ons vast en mobiel netwerk hebben gedaan, laten ons toe om met succes een uitdagende economische en concurrentiële markt het hoofd te bieden.  Terzelfder tijd slaagt Belgacom erin om financieel gezond te blijven, met een van de laagste schuldniveaus in de Europese telecomsector. Onze operationele en financiële resultaten van het derde kwartaal bewijzen dat we de juiste keuzes hebben gemaakt door ons te differentiëren inzake kwaliteit van het mobiele netwerk, onze aanbiedingen te vereenvoudigen en te focussen op quadrupleplay Packs. Terwijl de klantentevredenheid een van onze topprioriteiten blijft, gaan heel wat van onze inspanningen naar het vereenvoudigen van de interactie van de klanten met Belgacom. Onze versnelde netwerkinvesteringen, gecombineerd met aantrekkelijke mobiele tariefplannen, zijn door onze klanten goed onthaald. Dit blijkt uit de churn voor mobile postpaid, die stilaan weer normale waarden bereikt, en uit de groei van onze postpaidklantenbasis in de voorbije drie kwartalen. In de context van een moeilijke, maar niet verslechterde, mobiele markt ging de tendens verder waarbij klanten kiezen voor een van de nieuwe aantrekkelijke tarieven, wat verder op de mobiele opbrengsten woog. Eind september waren bijna 70% van onze mobiele residentiële klanten overgestapt op nieuwe tariefplannen. De druk op mobile werd enigszins gecompenseerd door de sterke prestaties van onze vaste activiteiten, waarvoor we klanten blijven bijwinnen. Met name onze multiplay Packs blijven in trek bij de klanten, die steeds meer opteren voor Packs met een mobiele component.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht