Geplaatst door www.cloudtools.nl

Review Microsoft Office 365 Outlook: Volwaardige tegenhanger van Gmail

Dit is de tweede review op www.cloudtools.nl over Microsoft Office 365. Eerder verscheen een review van de Microsoft Office 365 Web Apps (Word, Excel, Powerpoint en OneNote).

Met Office 365 Outlook kan e-mail opgehaald en verstuurd worden vanaf een eigen domein. Iedere gebruiker heeft de beschikking over een account van 25 GB die online gehost wordt in de Microsoft-cloud. Microsoft zorgt ook voor spam-filters en bescherming tegen virussen.

Functionaliteiten Office 365 Outlook: E-mail, agenda en takenlijst
Microsoft Outlook bevat een e-mail client, agenda, takenlijst en adresboek. Enkele opvallende elementen in het e-mail gedeelte:

* Verschillende mappen en sub-mappen om e-mail te ordenen en te archiveren.
* E-mails als conversatie tonen zodat antwoorden chronologisch getoond worden. De gebruiker kan er ook voor kiezen om iedere e-mail los in de inbox te tonen.
* Mails sorteren op onder andere datum, afzender, onderwerp, urgentie.
* Berichten filteren op verschillende parameters zoals afzender, datum, categorie.

Office 365 Outlook heeft ook een uitgebreide agenda:
* Afspraken maken en andere mensen uitnodigen. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen vereiste, optionele deelnemers of resource.
* Agenda delen met andere gebruikers. Per agenda en gebruiker is het mogelijk om in te stellen welke informatie te zien is (beschikbaarheid, onderwerp, alle informatie).
* Planningsassistent. Hier worden de verschillende agenda’s van deelnemers naast elkaar gelegd (indien er toegang is) om een tijdstip te vinden waarop iedereen kan. Ook kunnen agenda’s getoond worden van resources zoals vergaderruimtes.

De online software van Outlook bevat ook de mogelijkheid om een takenlijst bij te houden. Een aantal opties zijn:
* Start- en einddatum instellen
* Prioriteit aangeven
* Status en percentage volbracht aangeven
* Verwachtte aantal uren aangeven en het besteedde aantal uren bijhouden

Het is niet mogelijk om deadlines van taken in de Outlook agenda te tonen.

De online software Office 365 Outlook bevat daarnaast een adresboek met contacten. Outlook beschikt over een algemene contactenlijst die bijvoorbeeld door het gehele bedrijf gebruikt kan worden, maar ook over een persoonlijke contactenlijst.

Gebruikersgemak van Office 365 Outlook
De SaaS-versie van Outlook heeft een overzichtelijke en cleane uitstraling. Het wisselen tussen het e-mail, agenda en takenlijstgedeelte gaat snel en zonder laadtijd. Ook wanneer er een e-mail geopend wordt, is deze direct te zien. Hierdoor heeft de gebruiker een vergelijkbare ervaring als met een desktop-applicatie. Office 365 Outlook kan ook via (snel)toetsen bediend worden.

De interface van Office 365 Outlook heeft de vertrouwde look and feel van Microsoft. De meeste gebruikers zullen zonder al te veel moeite kunnen overstappen naar deze SaaS-versie van Outlook.

Data en beveiliging van Microsoft Office 365
Data wordt in de Microsoft-cloud opgeslagen. De datacenters bevinden zich in Ierland. De realtime back-ups staan in Amsterdam. Via SLA’s en met een terugbetalingsclausule wordt een beschikbaarheid van 99,9 % gegarandeerd.

Afhankelijk van het gekozen abonnement zijn er verschillende beveiligingsopties. In de duurste variant is het mogelijk om Office 365 gebruik te laten maken van de bedrijfsbeveiliging (via active directory).

Zoals te verwachten is Windows 7 Mobile goed geïntegreerd met Office 365. iPhone- en Android-gebruikers kunnen via Exchange Active Sync e-mail, contacten en agenda’s synchroniseren. Blackberry-telefoons ontvangen alleen push e-mailberichten.

Kosten Office 365
Momenteel is Office 365 in bèta-versie en gratis in gebruik. Naar verwachting komt de online software in juni 2011 officieel uit. Gebruikers hebben op dat moment nog 30 dagen de tijd om hun account om te zetten naar een betaald abonnement.

De abonnementen van Office 365 worden in 5 vormen aangeboden. De goedkoopste versie van de SaaS kost 5,25 euro per maand per gebruiker. Dit pakket heeft naast Outlook voor e-mail en agenda ook de Office 365 Web Apps. Voor grotere bedrijven zijn er abonnementen tussen de 9 euro en 25,50 euro per gebruiker per maand. Deze beschikken allemaal over de online software van Office 365 Outlook. (Overzicht van de abonnementen)

Eindoordeel Microsoft Office 365 Outlook
Microsoft Office 365 Outlook is een volwaardige e-mail client en agenda in de browser. En vormt zo een prima tegenhanger van Gmail en Google Agenda. De online software heeft alle benodigde functionaliteiten voor e-mail, agenda en taken. De interface is strak en overzichtelijk en voor gebruikers herkenbaar door de Office look and feel. De garantie dat data binnen de EU-grenzen wordt opgeslagen is een groot pluspunt.

Dit is het tweede deel van de reviews van Microsoft Office 365 www.cloudtools.nl. Eerder verscheen een review van de Microsoft Office 365 Web Apps (Word, Excel, Powerpoint en OneNote).