Geplaatst door The Young Digitals

Rotterdamse jongeren opgeleid tot digital marketeer

Elk jaar vallen grote groepen jongeren buiten de boot doordat zij geen opleiding af hebben gemaakt of door een krapte aan banen. Ook tijdens de coronacrisis is dit een probleem dat niet makkelijk op te lossen valt. Maar vandaag reikt sociale onderneming The Young Digitals vijftien online marketing certificaten uit aan jongeren in Rotterdam, mede dankzij partners als Stichting Doen en Economic Board Zuid-Holland.

Het gaat om jongeren die zijn vastgelopen in het vinden van een baan of geen opleiding hebben afgerond. Zij hebben de afgelopen tien weken gratis de basis geleerd van een vak met toekomst. Een vak waarin een overschot aan banen is, zelfs tijdens deze pandemie. “We zien dat onze trainees zich ongelofelijk goed ontwikkelen. We bieden graag meer jongeren deze kansen”, vertelt mede-oprichter Sjoerd Hauptmeijer. “We zijn hartstikke trots op wat onze jongeren bereiken. In de digitale wereld ligt hun toekomst!”

Vooral jongeren de dupe van corona
De afstand tot de arbeidsmarkt onder jongeren is algemeen bekend. Dat de coronacrisis grote gevolgen heeft voor de arbeidsmarkt is inmiddels ook bekend. Maar dat vooral jongeren de dupe zijn van een hoop factoren wordt weinig besproken. Zo blijkt uit de publicatie van Centraal Planbureau over “Langdurige effecten van de coronacrisis voor de arbeidsmarkt” dat de kans groot is dat mensen met een flexibel contract hun baan verliezen. Deze groep bestaat vooral uit laagopgeleide jongeren. Een andere reden voor het verliezen van hun baan, is dat jongeren zonder startkwalificatie of die lager opgeleid zijn, vooral in sectoren werken waarbij thuiswerken niet mogelijk is.

Ook studerende jongeren lopen tegen problemen. Door afgebroken stages, of stages die überhaupt niet mogelijk zijn, lopen veel studenten vertraging op. Het online volgen van lessen leidt ertoe dat jongeren minder goed presteren. Alsof het oplopen van studievertraging nog niet erg genoeg is, kampen studenten vanwege corona ook met meer stress en eenzaamheid.

Initiatief om jongeren een kans te bieden
Je kunt er op rekenen dat deze jongeren de komende jaren tegen carrière problemen gaan lopen. En dat terwijl er in de digitale wereld een overschot is aan banen, blijkt onder andere blijkt uit een onderzoek van Economic Board Zuid-Holland. Om deze reden is een deelakkoord opgezet binnen het Human Capital Akkoord. Dit heeft geleid tot een consortium van ruim vijftien lokale overheden, (particuliere en private) opleiders en het bedrijfsleven: WE IT, waarvan The Young Digitals een onderdeel is. Deze sociale onderneming helpt jongeren die vastgelopen zijn aan een baan als digital marketeer.

Een traject dat alles biedt wat nodig is voor een carrière
In een traject van anderhalf jaar krijgen de jongeren wat zij nodig hebben om zelfstandig verder te kunnen met hun carrière als digital marketeer. Dit traject bestaat uit een gratis tienweekse online marketing training. Vervolgens komen de jongeren negen maanden in loondienst bij de sociale onderneming, waarbij zij werkervaring opdoen voor uiteenlopende organisaties. En in de laatste stap worden de jongeren zes maanden gedetacheerd bij bedrijven waar de onderneming nauw mee samenwerkt. De jongeren hebben daarna voldoende werkervaring om aan de slag te kunnen voor een bedrijf waar zij graag zouden willen werken. “Ik heb veel geleerd op het gebied van online marketing en weet zeker dat de kennis die ik hierbij heb opgedaan mij bij mijn carrière als online marketeer gaat helpen!” liet Arun Bouter weten, een van de trainees die vandaag zijn certificaat ontvangt.

Over The Young Digitals
Sociale onderneming The Young Digitals helpt jongeren die vastgelopen zijn aan een baan als digital marketeer. Ze bieden deze jongeren een kosteloze training, waardevolle werkervaring en begeleiding naar een nieuwe werkgever. Hierbij werken zij samen met bedrijven en organisaties die een sprong voorwaarts willen maken op het gebied van digitale marketing. Ze bieden hun professionele online marketingdiensten en capaciteit. En tegelijkertijd doen de jongeren relevante werkervaring op.