Industry Wire

Geplaatst door Tele2

Ruim helft Nederlanders geen idee van kosten mobiel datagebruik

Diemen, 26 oktober 2017 – Verdwaald en ook nog eens een lege databundel? Ergens de weg vinden zonder toegang tot mobiele data is voor Nederlanders dé ultieme ergernis. Een kwart van de jongeren houdt aan het einde van de databundel standaard een stuk maand over. Niet gek; ruim de helft van alle Nederlanders heeft geen enkel idee wat het streamen van video’s of muziek op een mobiele telefoon eigenlijk kost. De wens om meer onbeperkt mobiel data te gebruiken is groot en toch verwacht één op de twee Nederlanders dat dit buiten hun financiële bereik ligt. Dit en meer blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct onder meer dan 1.000 respondenten in opdracht van Tele2. De provider liet onderzoeken hoe het is gesteld met ons mobiele datagebruik on the go.

Verknocht aan je smartphone
Waar men het zich 20 jaar geleden niet kon voorstellen om altijd telefonisch bereikbaar te zijn, kunnen we het ons nu bijna niet meer voorstellen om zonder telefoon door het leven te gaan. Zes op de tien Nederlanders gebruiken mobiele data vooral gedurende het reizen met het openbaar vervoer en eenderde tijdens het bankhangen thuis. Onze smartphone komt ook geregeld tevoorschijn op de wc (12%) of tijdens een bezoek aan onze (schoon)ouders (5%). Waar we dan zo druk mee zijn? Nederlanders zetten hun databundel het liefst in voor: 1. het lezen/versturen van mails, 2. praktische apps zoals Buienradar en online bankieren, 3. het surfen naar informatie en 4. social media. De enige dingen die Nederlanders nóg liever doen dan onbegrensd mobiel internetten, zijn: ongelimiteerd op vakantie gaan (45%) en alles eten zonder aan te komen (16%). Vrouwen hebben overigens twee keer vaker dan mannen de behoefte om onbeperkt te kunnen eten zonder daar extra kilo’s voor terug te krijgen.

Man gaat voor nieuws, vrouw voor social media
Dat in het mobiele datagebruik (grote) verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen, is wel duidelijk. Zo is het bekijken van nieuwssites ongekend populair bij het mannelijke geslacht (62% versus 40% bij de vrouwen) en kijken mannen (21%) nóg liever naar video’s dan vrouwen (11%). Vrouwen (64%) hechten aanzienlijk meer waarde aan het bijhouden van hun social media kanalen dan mannen (55%). Overeenkomsten zijn er ook: mannen en vrouwen gebruiken hun databundel opvallend genoeg even vaak om online te winkelen (22%). Mannen hebben overigens twee keer zo vaak een databundel zonder limiet als vrouwen. Ook laten mannen hun humeur vaker negatief beïnvloeden als ze een keer geen toegang hebben tot mobiele data.

Weg met kopzorgen of verrassingen
De helft van Nederland en zelfs 66 procent van de jongeren verwacht dat toegang tot unlimited data te kostbaar is. Of we ons in de toekomst nog zorgen maken over de hoeveelheid data die we er doorheen jagen? Jongeren onder de 30 jaar bestempelen onbeperkt mobiel datagebruik op korte termijn als absolute norm. Bijna 70 procent van de jongeren denkt dat (vrijwel) iedereen over vijf jaar een ongelimiteerde databundel heeft. Als grootste voordeel wordt genoemd dat je dan precies weet waar je aan toe bent als het gaat om de maandelijkse telefoonrekening (61%). Drie op de tien Nederlanders denken de mobiele telefoon niet meer weg te kunnen leggen bij onbeperkt toegang tot mobiel internet. Opvallend is dat vooral ouderen boven de 60 jaar hier gevoelig voor zijn (55%).

Over het onderzoek
In opdracht van provider Tele2 voerde onderzoeksbureau PanelWizard Direct in oktober 2017 onafhankelijk onderzoek uit naar hoe Nederlanders denken over het gebruik van data op hun mobiele telefoon. Welke rol speelt het explosief groeiende mobiele datagebruik in onze levens, welke irritaties komen hierbij kijken en hoe belangrijk vinden we het om onbeperkt online te zijn? In totaal namen meer dan 1.000 respondenten vanaf 16 jaar en in het bezit van een mobiele telefoon deel aan het onderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie.

Over Tele2
Fearlessly liberating people to live a more connected life – dat is de missie van Tele2. Wij geloven dat een connected life een beter leven is. Daarom is het ons doel om connectiviteit steeds toegankelijker te maken voor onze klanten, ongeacht waar of op welk moment dat nodig is. Sinds Jan Stenbeck in 1993 ons bedrijf in Zweden oprichtte, zijn we een onverzettelijke uitdager van voormalige staatsmonopolies en andere gevestigde providers. Tele2 biedt mobiele diensten, vast breedband en telefonie, datanetwerkdiensten, content services en mondiale Internet of Things-oplossingen. Elke dag genieten onze 17 miljoen klanten in negen landen waaronder Nederland van een schandalig snelle draadloze experience via onze prijswinnende netwerken. Tele2 is sinds 1996 genoteerd aan de NASDAQ OMX-beurs in Stockholm. In 2016 bedroeg de netto-omzet van de Tele2 Group SEK 28 miljard en realiseerden we een operationele winst (EBITDA) van SEK 5,3 miljard. Voor definities of maatstaven verwijzen we naar ons jaarverslag over 2016. Meer nieuws en informatie over Tele2 Nederland vind je via newsroom.tele2.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht