Geplaatst door Salesforce

Salesforce Q1 Shopping Index: groei omzetpercentage digitale verkoop in Nederland bijzonder hoog met 108% YoY

Nederlanders hebben in het eerste kwartaal een nieuwe mijlpaal in online uitgaven bereikt. Nooit eerder gaven Nederlanders gemiddeld zo veel uit per websitebezoek – ondanks de mogelijkheid tot ‘click & collect’ sinds begin februari en op afspraak weer fysiek te winkelen sinds begin maart. Een jaar waarin Nederland af en aan in lockdown heeft gezeten, heeft overduidelijk effect op ons online koopgedrag. De Q1 Shopping Index 2021 van Salesforce laat zien dat afgelopen kwartaal de digitale verkoop in Nederland met 108% is gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020 waar dat percentage wereldwijd op 58% ligt. De Shopping Index analyseert gegevens van de activiteit van meer dan een miljard wereldwijde kopers.

Betere online klantenbinding
Nederland zag met 40% de grootste toename van het websiteverkeer sinds het begin van de pandemie. Het zag ook de algehele ordergroei met 84% toenemen, het hoogste niveau sinds het begin van de pandemie. Daarbij gaven we ook nog eens meer uit. De gemiddelde besteding per online bezoek was met € 2,42 ($ 2,92: koersdatum 19/4/21) het hoogste ooit. Wat daarbij wel opvalt, is dat het aantal Nederlanders dat het online winkelmandje vult en vervolgens toch niet overgaat tot aankopen is gedaald. Toch blijft dit nog steeds hoog: op mobiel van 90% in het eerste kwartaal van 2020 naar 86% in het eerste kwartaal van 2021, op tablet van 85% naar 84% en op de computer van 80% naar 77%.

Soufyan el Hammouti, Managing Director bij Mason Garments zegt hierover: “Als ik naar onze emailmarketing kijk, hebben we in 2020 grote stappen gezet, ook wat betreft onze kijk op de ‘abandoned carts’. We zijn gestopt ze te zien als een verlies, maar juist als een aanleiding voor een relevant contactmoment met onze klanten. Mensen die bijna hun aankoopproces hadden afgerond en dan tóch op het laatste moment hun koop afbraken, krijgen een mail met een herinnering dat er nog iets in hun winkelmandje zit. Ik kan me voorstellen dat met de versnelde digitalisering veel bedrijven ook genoodzaakt waren op dit soort details in te spelen, waardoor het percentage toch is gedaald. Ook zien we dat door op een juiste manier in te haken op deze trends, de online klantenbinding juist nog beter is geworden.”

Verkoop via social media blijft stijgen
Mobiel gebruik domineert in Nederland zowel qua online verkeer (71%) als het aantal online aankopen (62%). Wat opvalt is dat verkeer dat via social-kanalen op aankoopwebsites terechtkomen, voornamelijk via tablets is (11,9%), terwijl dat in het eerste kwartaal van 2020 nog via mobiel was.

“De enorme groei in e-commerce in het eerste kwartaal is een signaal dat retailers hun digitale investeringen moeten blijven opschalen en tegelijkertijd de winkelervaring opnieuw zullen moeten uitvinden. Uiteindelijk moeten winkels een balans bieden tussen contactloze en verbonden ervaringen om aan de verschillende behoeften van consumenten te voldoen”, aldus Lena Olivier, Senior Regional Vice President, Retail & Consumer Goods bij Salesforce. “We zien momenteel ook dat het shoppen op afspraak niet de resultaten oplevert die retailers wellicht hadden verwacht. Het zal enigszins nog met onzekerheid te maken hebben en het gevoel van (fysieke) veiligheid, maar voornamelijk ook dat het digitale alternatief erg wenselijk blijkt. Door hier op in te spelen en te blijven investeren in e-commerce blijven retailers bij met de wensen van de consument.”

Over het onderzoek
De Salesforce Q1 Shopping Index geeft waardevolle inzichten in het winkelgedrag van 1,2 miljard shoppers over de hele wereld. 51 landen worden meegenomen in dit onderzoek, maar de focus ligt op de markten VS, Canada, VK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland, Australië/Nieuw Zeeland en de Scandinavische landen. Om in aanmerking te komen voor opname in de analyseset, moet een digitale handelssite transacties hebben uitgevoerd gedurende de analyseperiode, in dit geval van het eerste kwartaal 2019 tot en met het eerste kwartaal in 2021, en moet voldoen aan een maandelijkse minimumbezoekdrempel. Er worden aanvullende gegevenshygiënefactoren toegepast om een consistente metrische berekening te helpen garanderen.