Geplaatst door Macaw

Sitecore ambieert positie als DXP-marktleider

Sitecore was regelmatig in het nieuws de laatste tijd. Op de kapitaalinvestering van 1,2 miljard dollar om groei te versnellen, volgden direct twee acquisities en in mei 2021 nummer drie. Dit alles gebeurde in amper 5 maanden na de aanstelling van Steve Tzikakis als de nieuwe CEO van Sitecore. De investering van 1,2 miljard dollar is de grootste kapitaalinvestering ooit in marketingtechnologie. En de wijze waarop Sitecore zijn organisatie nu aan het vormgeven is, vertoont overeenkomsten met de strategie van Adobe, voor velen de onbetwiste leider in de wereld van het Digital Experience Platform (DXP).

In de vijfde versnelling naar een volwaardig DXP
Een aantal redenen is debet aan de versnelling van Sitecore, en we gaan in op de drie belangrijkste:
1. Evolutie. Er bestaat geen ultiem DXP. En dat denken wij niet alleen bij Macaw. Onderzoeksbureaus als Gartner en Forrester delen deze mening. Een Digital Experience Platform is namelijk veel meer een rode stip op de horizon, die hand in hand gaat met de digitale transformatie met betrekking tot de customer experience. De klantervaring wordt steeds meer gepersonaliseerd waarbij de toepassing van hyperpersonalisatie vanuit één zogenaamde ‘seamless’ ervaring de voorkeur heeft. Dit omvat steeds vaker de gehele customer journey. Dus van de eerste interactie tot de afname van een product of dienst en de aftercare of support.
2. Flexibiliteit. Door het feit dat we steeds breder op de customer journey acteren en dit meer en meer gepersonaliseerd gaan doen, komen we ook steeds vaker terecht in een hybride systeemlandschap, waarbij de benodigde componenten niet meer enkel door één leverancier worden aangeboden. Vanuit de ‘evolutie’ ontstaat als het ware vanzelf de behoefte aan een flexibele, MACH-architectuur. Waarbij MACH staat voor Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless.
3. Digitale transformatie. Door de COVID-19-pandemie is de digitale transformatie versneld. We zijn in een ‘digital-first’ setting terechtgekomen, waarbij de digitale customer journey volledig moet worden begrepen, doorgrond en ondersteund. Dit om invloed te krijgen en relevantie te houden, in een (digitale) wereld waarin de klant breder dan ooit tevoren kijkt naar aanbieders, producten en diensten.

Sitecore als toonaangevende DXP-leverancier
Om in deze snel veranderde wereld een toonaangevende DXP-leverancier te zijn, is het zaak vooraan te lopen en zelf aan het roer te staan, voordat je in een niche wordt gedwongen. Het is in dit licht dat we de recente acties van Sitecore moeten zien. Ze willen duidelijk aan zet blijven en zelf de lijnen uitzetten. En dat is mooi om te zien!

De eerste drie bedrijven die het van oorsprong Deense softwarebedrijf heeft overgenomen, zijn Boxever, Four51 en Moosend. We lichten graag toe waarom we dit als een goede ontwikkeling zien en hoe dit aansluit op onze visie, maar stellen de bedrijven eerst voor.

Boxever
Het in 2011 in Dublin opgerichte Boxever, is een ‘digital optimization platform’ dat data en AI inzet om wereldwijde merken te helpen elke klantinteractie slimmer te maken en een unieke klantervaring te bieden. En het omzetten van waardevolle inzichten uit verschillende bronnen in slimme acties, die AI- en Advanced Analytics-gedreven zijn, was precies datgene wat Sitecore mistte omdat vaak alleen gegevens van een Sitecore-omgeving werden verzameld. Dat was in de praktijk veelal data over de websitebezoeken van klanten en prospects.

Het volwaardige SaaS-gebaseerde Customer Data Platform van Boxever past perfect in een scenario waarin een organisatie een klant op het juiste moment gepersonaliseerd wil aanspreken, en is primair gericht op de wereld van het Digital Experience Platform en de bijbehorende specifieke functionaliteit.
Hiernaast staan bijvoorbeeld vanuit Microsoft-perspectief het meer bredere Customer Data Platform concept, zoals Macaw dat aanbiedt of de Industry Cloud specifieke Customer Data Platforms. Gezien de aard van de opzet van Microsoft-omgevingen zijn ook deze omgevingen goed inpasbaar in een MACH-gedreven omgeving.

Four51
Four51, een MACH by design-oplossing, is de spreekwoordelijke volgende stap in commerce voor Sitecore. Waar de bestaande Experience Commerce (XC) oplossing vooral in traditionele, veelal B2C-omgevingen wordt ingezet, en vaak autonoom werkt, maakt Four51 deel uit van een moderne MACH-gedreven omgeving en biedt het meer diepte en diversiteit. Naast de duidelijke propositie voor de B2B-markt en een mooi ‘track record’, biedt Four51 commercespecifieke aspecten, inclusief Product Information Management (PIM) en een uitmuntende ervaring. Daarnaast is het ‘by design’ gebaseerd op het realiseren van doelgroepspecifieke ervaringen. En kan Four51 veel beter geïntegreerd worden met bijvoorbeeld Sitecore Content Hub, en in omgevingen van derden, vanwege de MACH-benadering.

Moosend
De derde overname die deel uitmaakt van de groeistrategie van Sitecore is het innovatieve Marketing Automation en Campaign Management Platform Moosend. Het platform biedt geavanceerde en onderscheidende functies die zich toespitsen op het leveren van een gepersonaliseerde klantervaring via elk kanaal. Marketeers kunnen via het platform makkelijk campagnes draaien, meten en aanpassen, en workflows automatiseren.

Daarmee gaat Moosend veel verder dan de bestaande Marketing Automation-oplossing van Sitecore, die door veel klanten als te beperkt wordt gezien op het moment dat men een bredere en diepere benadering zoekt bij de ondersteuning in de customer journey.

Strategie
Om een toonaangevende DXP-speler te zijn, weet Sitecore als geen ander dat dit gepaard gaat met de visie dat een DXP de gehele customer journey moet ondersteunen, en dat deze steeds meer data-gedreven wordt. Tegelijkertijd wordt het architectuurlandschap steeds meer hybride, zeker naarmate de klant een gepersonaliseerde en ‘seamless’ ervaring eist. In de basis ligt hier een contradictie die feitelijk wordt beantwoord door MACH.

Door te kiezen voor een MACH-compliant architectuur wordt voor Sitecore de executiesnelheid vergroot om door te groeien naar de toonaangevende DXP-speler. Sitecore creëert hierdoor voor zichzelf de ruimte om toekomstige acquisities makkelijker en snel te kunnen incorporeren. En door op de MACH-architectuur in te zetten, kunnen klanten de ondersteuning van een ‘seamless’ en datagedreven customer journey stap voor stap vormgeven.

Nu zou een scepticus kunnen denken, “is er dan geen andere optie?” “Is de gekozen route van Sitecore een keuze uit kracht of wellicht uit zwakte?” Of zelfs, “is dit geen oude wijn in nieuwe zakken?” En alhoewel hier zeker argumenten voor zijn, is de ingeslagen weg op dit moment de enige juiste optie. En het ‘geweld’ waarmee Sitecore dit doet, geeft aan dat het meer dan menens is.

Een DXP als integraal onderdeel van je digitale transformatie-strategie
De eerder geschetste redenen, zien we in de dagelijkse praktijk vorm krijgen. Het afgelopen jaar investeerde een toenemend aantal klanten in datagedreven werken gecombineerd met het meer en meer kunnen controleren en beheren van zijn rol in de totale leveringsketen.

Het ‘relevant zijn’ speelt hierbij een cruciale rol. Dankzij data ben je als het ware in staat je relevantie te duiden. En hiervoor gelden aloude criteria: volledigheid, juistheid, accuraatheid en betrouwbaarheid. Als datagedreven werken gepaard gaat met de juiste bedrijfsstrategie, en een hyperpersonalisatie benadering dan sta je voorgesorteerd als een winnaar in het digitale transformatie tijdperk.

Om uiteindelijk winnaar te kunnen worden dien je als organisatie zowel ‘de binnenkant’ (Forrester noemt dit het Digital Operations Platform), als de ‘buitenkant’ (het Digital Experience Platform) van je organisatie digitaal op orde te hebben, en dienen ze op elkaar te zijn afgestemd.

De visie van Macaw is hier sinds de oprichting in 1994 al op gebaseerd en we kiezen bewust voor de technologie van Sitecore en Microsoft omdat beide softwarebedrijven op hun eigen gebied excelleren. Microsoft is de onbetwiste marktleider op het gebied van Digital Operations Platformen. En versterkt zijn positie nog verder dankzij de recente aankondiging van de Industry Clouds en de bijbehorende investering. Sitecore maakt op zijn beurt de definitieve stap naar een leidende positie op het gebied van het Digital Experience Platform. Dit doet Sitecore door zwaar in te zetten op een productstrategie op basis van de MACH-principes.

Regie, controle en inzicht
Door je DXP-strategie IT technisch uit te voeren op basis van de MACH-principes, kun je van een aantal voordelen profiteren. Je bent beter in staat je eigen tempo te bepalen richting de eerder beschreven rode stip op de horizon op weg naar je ultieme DXP.

De MACH-principes vormen hierbij als het ware het cement tussen de noodzakelijke componenten en zorgen ervoor dat je op basis van data maximaal inzicht krijgt. En nog veel belangrijker: dit inzicht kun je omzetten in de juiste klantactie op het juiste moment.

Daarnaast behoud je zelf controle, zonder op voorhand in een lock-in van een specifieke leverancier te stappen. Essentieel omdat er aan de ‘digitale buitenkant’ van je organisatie geen sprake is van een geconsolideerd landschap van leveranciers. Sterker nog, het landschap diversifieert aan deze kant juist. En aangezien juist aan deze kant de klant bepaalt, moet je hier als organisatie flexibel op kunnen reageren.

Toekomst
Alle recente ontwikkelingen geven de strijd aan in de markt van het Digital Experience Platform voor marktdominantie en we hebben veel vertrouwen in de route van Sitecore. Vanuit ons perspectief komen de acties van Sitecore op het juiste moment.

Bij Macaw hebben we altijd heldere technische keuzes gemaakt voor onze partners. En hebben we een duidelijke wens om qua kennis en ervaring te kunnen excelleren op de technologieën van deze partners. We zijn dan ook zeer verheugd met alle recente ontwikkelingen zodat we onze klanten nog beter kunnen helpen hun digitale transformatie te versnellen.

Door: Jack Klaassen, Director Innovation & Technology bij Macaw