Industry Wire

Geplaatst door Dutch Digital Agencies

Siteimprove en Dutch Digital Agencies zetten zich gezamenlijk in voor digitale inclusie

Amsterdam, 6 juni 2019 – Digitale inclusie staat hoog op de agenda van Dutch Digital Agencies en Siteimprove. In een eerder persbericht kondigden ze hun samenwerking op dit vlak al aan. Eerste wapenfeit was een inspiratiesessie rondom (web)accessibility.
Toegankelijkheid
Tijdens deze sessie die in het teken van digitale inclusie en toegankelijkheid stond, waren een mix van bureaus, commerciële organisaties en (semi)overheden vertegenwoordigd. Zij gingen het gesprek aan met elkaar over dit onderwerp om zich gezamenlijk in te zetten hiervoor en te zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders zelfredzaam zijn in het digitale contact. Een van de keynote speaker was Bram Duvigneau die zelf blind is, developer is en veel organisaties bijstaat met advies. Zijn rijtje aannames over blinde mensen is confronterend.
European Accessibility Act
Sinds 2017 moeten bedrijven volgens de ‘Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte’ zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. Daarnaast staat ook de Europese Accessibility Act op de agenda, die in 2025 van kracht wordt voor commerciële partijen. Siteimprove en DDA zijn van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. Gezamenlijk zetten ze zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda’s te krijgen in de markt. Tijdens de inspiratiesessie werden diverse uitdagingen met elkaar besproken als: hoe krijg ik de organisatie mee, en hoe ga je om met drempels zoals bijvoorbeeld visuals, gebruik van kleuren, lettertype, etc.
“Het belang van inclusiviteit staat hoog op de agenda bij Dutch Digital Agencies”, zegt Annemieke Deering (Director Dutch Digital Agencies). “Onze leden staan erom bekend dat zij de gebruiker centraal zetten. De kennis van de gebruiker en kennis van (nieuwe) technologie is aanwezig in onze branche. Tegelijkertijd kan nog steeds 15% van de Nederlanders niet vanzelfsprekend gebruik maken van de online dienstverlening. DDA wil met events als deze, zich inzetten om dit percentage naar beneden te krijgen”.
“Nog meer bewustwording van én betrokkenheid bij het inclusieve aspect tijdens de oplevering van digitale projecten aan zowel klant- als bureauzijde zullen ertoe leiden dat nog meer mensen gebruik kunnen maken van digitale kanalen voor hun aankopen. Deze stijging in het aantal conversies voor webwinkels is in mijn ogen, naast het algehele humane aspect, een hele fijne bijkomstigheid voor de commerciële sector” zegt Chantal van Melle, Strategic Alliance & Partner Manager Siteimprove Benelux.
Inclusieve dienstverlening
Alle aanwezigen zijn zich bewust van de onbekwaamheid die er nog is over het onderwerp. Het is een must dat we nadenken over de dienstverlening en tevens nadenken over alternatieven om dit in je dienstverlening tot uiting te brengen. Digitale inclusiviteit dekt niet de lading dit zou ‘Inclusieve dienstverlening’ moeten zijn. Naast digitaal is er namelijk ook een fysiek vangnet nodig.
“We praten in het digitale domein heel veel over digitale inclusiviteit maar eigenlijk draait het om inclusieve dienstverlening. Maar voor sommige mensen die niet meekunnen is het ook belangrijk dat er alternatieven zijn. We beredeneren vanuit inclusieve dienstverlening. Dat betekent automatisch dat we ook misschien wel nadenken over mogelijkheden binnen het fysieke domein zodat we iedereen vandaag de dag kunnen blijven bedienen”, aldus Ivo Roefs, voorzitter Dutch Digital Agencies.
“Het hebben van een toegankelijke website is niet langer bijzaak, het is een must-have voor ieder merk. Bezoekers verwachten nu dat websites voldoen aan universele ontwerpprincipes. Dit betekent dat websites voor iedereen bruikbaar moeten zijn, ongeacht een eventuele beperking van een bezoeker. Digitale inclusie zit in het DNA van Siteimprove, wij helpen al meer dan 15 jaar organisaties wereldwijd om de digitale aanwezigheid te perfectioneren. Een van de key onderdelen hiervan is toegankelijkheid” aldus Auke Grondsma, Managing Director Siteimprove Benelux

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht