Utrechtse startup biedt kiezer kern van verkiezingsprogramma met interactieve tool

Utrecht, 30 september 2025 – De Utrechtse tech startup Intractive lanceert precies een maand voor de verkiezingen kiesinteractief.nl. Een website met alle verkiezingsprogramma’s in een interactief story format waarbij je in vijf minuten de kern van een programma leert kennen. Het bedrijf wil zich hard maken voor stemmen op basis van inhoud in plaats van oneliners of social media posts.
Fotobijschrift: op de foto: Luuk Koedam, CEO van Intractive.
“Na het vallen van twee kabinetten is het tijd dat we als kiezers onze verantwoordelijkheid nemen. Natuurlijk is het goed dat partijen erg hun best doen een visie te schetsen, maar wie leest er nou een verkiezingsprogramma van tussen de 40 en 165 pagina’s. Ik ben politiek geïnteresseerd, maar heb zelf nog nooit van A tot Z een programma gelezen, daar heb ik simpelweg de aandachtsspanne niet voor en ik denk 95 procent van de Nederlanders met mij, in ieder geval jongeren” aldus mede-oprichter en CEO van Intractive Luuk Koedam.
Luuk en zijn team zien kiesinteractief.nl als een oplossing om makkelijker en effectiever te leren wat een partij wil. Stemwijzer vergelijkt jouw mening op basis van standpunten, maar geeft niet een duidelijk beeld van een verkiezingsprogramma, terwijl de verkiezingsprogramma’s zelf weer veel te lang zijn. Het antwoord; een samenvatting in een interactief format waarbij jezelf bepaalt waar je meer over wilt weten. In een format dat geïnspireerd is op social media zodat navigatie herkenbaar en gemakkelijk is.
De interactieve ‘stories’ bevatten de zes meest prominente thema’s per programma, wat de partij van plan is en hoe ze denken deze plannen uit te voeren. Het geeft een duidelijk beeld van de kern van het programma in nog geen vijf minuten. In iets meer dan een uur zou je zo alle partijprogramma’s tot je kunnen nemen.
Intractive heeft politieke partijen hun ‘story’ aangeboden om gratis te gebruiken en vrij te verspreiden via o.a. via Whatsapp, LinkedIn, Instagram en TikTok. Inmiddels hebben al duizenden kiezers verkiezingsprogramma’s leren kennen in dit nieuwe format, nog voor de lancering van kiesinteractief.nl. De eerste reacties op deze nieuwe vorm zijn erg positief. Kiezers geven een gemiddelde beoordeling van 4,7 op 5 en ook politici zijn enthousiast:
Simone Ritzer, kandidaat kamerlid voor Volt (#4): “Ik ben groot voorstander van het democratischer maken van alle facetten van politiek. Daarom ben ik erg enthousiast over dit soort moderne communicatie. Hiermee wordt het makkelijker om snel een beeld te krijgen van een partij en het is daarmee een fijne aanvulling voor bijvoorbeeld de stemwijzer. Daar krijgen kiezers de verschillen op een klein aantal onderwerpen snel in beeld, maar is het lastig om je als kiezer met een partij te verbinden. Ik ben hier dus heel blij mee.”
Ook andere partijen reageren positief, al twijfelen sommige partijen nog om deze nieuwe vorm in te zetten. “We roepen partijen echt op om het te proberen, er zijn geen kosten aan verbonden. Je kunt er alleen maar van leren.” benadrukt Luuk.
Het bedrijf gelooft dat alles begint bij effectieve communicatie en dat dit soms om een aanpassing in de manier van communiceren vraagt. Naast kiesinteractief.nl zien ze nog meer toepassingen voor communicatie tussen de politiek en burgers.
Het interactieve storytelling platform dat Intractive ontwikkelt wordt veel gebruikt door corporates en universiteiten binnen recruitment, HR en marketing.
Links:
www.kiesinteractief.nl
www.intractive.app
https://www.linkedin.com/posts/â¡ï¸-luuk-koedam-1bb02285_kiesinteractief-verkiezingen-tk25-activity-7378705598206455808-CaS8?utm_source=social_share_send&utm_medium=member_desktop_web&rcm=ACoAAAYby4YBUGbebmsrf1jYsl63WZZu0mOITQw
https://www.linkedin.com/posts/â¡ï¸-luuk-koedam-1bb02285_kiesinteractief-tweedekamer-verkiezingen-activity-7369251109271478272-0J7K/?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAAYby4YBUGbebmsrf1jYsl63WZZu0mOITQw
https://www.linkedin.com/posts/intractiveplatform_we-hebben-officieel-kiesinteractiefnl-activity-7378441348909002752-URLK?utm_source=social_share_send&utm_medium=member_desktop_web&rcm=ACoAAAYby4YBUGbebmsrf1jYsl63WZZu0mOITQw
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.