Geplaatst door Skoon Energy

Skoon Energy haalt €5 miljoen op om het team en softwareplatform voor schone mobiele energie internationaal uit te breiden

ROTTERDAM, Nederland – 19 oktober 2023 – Skoon Energy, het toonaangevende softwareplatform voor schone mobiele energie, heeft vandaag aangekondigd dat het €5 miljoen heeft opgehaald in een Series A investeringsronde, geleid door het Amerikaanse fonds Blue Bear Capital, met deelname van het Graduate Entrepreneur Fund uit Rotterdam. De nieuwe financiering stelt Skoon in staat om haar team uit te breiden, de ontwikkeling van het softwareplatform te versnellen en door te groeien in nieuwe internationale markten.

Opgericht in 2017, heeft Skoon Energy als doel om de plaatselijke energievoorziening te hervormen door gebruikers van traditionele dieselgeneratoren te verbinden met leveranciers van schone mobiele energiesystemen, zoals batterijen en waterstof- en zonnegeneratoren. Skoon’s softwareplatform stelt klanten in staat om met behulp van slimme AI-tools het beste energiesysteem voor hun specifieke behoeften te selecteren, hun energieverbruik te monitoren en met één druk op de knop te rapporteren over CO2besparingen.

Door zowel het aanbod als de vraag van schone energiesystemen te faciliteren, maakt Skoon emissieloze energie toegankelijk en betaalbaar  voor toepassingen zoals bouwplaatsen, evenementen en filmproducties. Leveranciers van de schone energiesystemen profiteren van een verhoogde bezettingsgraad van hun producten via Skoon’s verhuurmarktplaats. De softwaretools van Skoon combineren financiële en energie-gerelateerde data, om het beheer van de  verhuurvloot te optimaliseren.

De online marktplaats van Skoon is met meer dan 150 geverifieerde leveranciers ’s werelds grootste netwerk van  schone mobiele energiesystemen, die tijdelijke energiebehoeften oplossen voor verschillende markten en eindklanten. Momenteel wordt het platform van Skoon gebruikt door verhuurbedrijven in heel Europa, waaronder Atlas Copco, Volta Energy en Morillo Energy, evenals grootschalige energiegebruikers zoals Vattenfall, het Nederlandse Ministerie van Defensie en de Haven van Amsterdam.

Met schaalbare en datagestuurde toegang tot energiesystemen wereldwijd kunnen netbeheerders zich bij Skoon aansluiten om flexibiliteit in het elektriciteitsnet mogelijk te maken. In plaats van vast te zitten in verouderde infrastructuur, kunnen netbeheerders een mobiel energienetwerk implementeren om het elektriciteitsnet op grote schaal te ondersteunen of te vervangen. Deze flexibiliteit in tijd en locatie stelt netbeheerders en hun klanten in staat om kosten te besparen. Skoon als flexibele laag rondom het elektriciteitsnet draagt ook bij aan de efficiëntie en planning van de netuitbreiding.

“De energiemarkt ondergaat momenteel een enorme groei en snelle verandering, wat voor de meeste bedrijven uitdagend is om bij te houden. Dankzij onze jarenlange ervaring in het vervangen van dieselgeneratoren op projectlocaties, zoals bouw- en filmsets, is Skoon perfect gepositioneerd om schone mobiele energie overal aan te bieden. Dit betekent ook dat Skoon klaar is om grootschalige uitdagingen op het gebied van netcongestie aan te pakken”, aldus Peter Paul van Voorst tot Voorst, oprichter/CEO van Skoon Energy. “De financiering van Blue Bear Capital en het Graduate Entrepreneur Fund valideert niet alleen de waarde van ons platform, maar dient ook als een cruciale springplank om onze visie te verwezenlijken om het gebruik van fossiele brandstoffen op on-site projecten te verminderen en echte flexibiliteit te bieden aan elektriciteitsnetten wereldwijd.”

Volgens BloombergNEF moet tegen 2050 minstens $21,4 miljard worden geïnvesteerd in het elektriciteitsnet om de net-zero doelen voor de wereld te ondersteunen. Momenteel blijft elektrificatie in gebouwen en transport terrein winnen, maar het gebruik van vervuilende dieselgeneratoren voor tijdelijke toepassingen blijft hoog, omdat deze verouderde systemen nog steeds worden gebruikt om netcongestie te bestrijden of stroomstoringen te voorkomen.

“Skoon ontsluit toegang tot schone energieopwekking om de wereldwijde markt voor energieverhuur van $10 miljard te decarboniseren”, aldus Dr. Carolin Funk, partner bij Blue Bear Capital. “Het platform biedt een integrale dienst die moeilijk te elektrificeren use-cases verbindt met innovatieve leveranciers, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd en de algehele stabiliteit van het elektriciteitsnet wordt verbeterd.”

“Flexibiliteit is de toekomst van elektriciteit, en Skoon is de sleutel naar die toekomst – een platform voor eenvoudige toegang tot schone mobiele energiesystemen”, aldus Auke van den Hout, managing partner bij Graduate Entrepreneur Fund. “Peter Paul, Daan en het team van Skoon hebben de juiste achtergrond om dit bedrijf op te schalen. Als nieuwe investeerders zijn we erg gemotiveerd om hen te ondersteunen via onze internationale netwerken.”

De Series A ronde volgt op investeringen van Kees Koolen, vroege investeerder en CEO van Booking.com en voormalig COO van Uber; Damen Shipyards, Nederlands’ grootste scheepsbouwer; en Rabobank.

Over Skoon Energy

Skoon Energy is opgericht in 2017 en gevestigd in Rotterdam. Skoon is het toonaangevende softwareplatform voor schone mobiele energie. Skoon’s AI-gedreven marktplaats verbindt gebruikers van traditionele dieselgeneratoren met leveranciers van schone energiesystemen, voor tijdelijke toepassingen, zoals bouwplaatsen, evenementen en filmsets. Het platform van Skoon is gepositioneerd om flexibiliteit te bieden aan netbeheerders, om netcongestie en stroomstoringen tegen te gaan. Voor meer informatie kunt u terecht opwww.skoon.world.

Over Blue Bear Capital

Blue Bear is een durfkapitaal- en early stage venture capital fonds die de uitbreiding van digitale technologieën in wereldwijde markten op het gebied van energie, infrastructuur en klimaat stimuleert. Het team komt voort uit toonaangevende private equity-firms op het gebied van energie en beschikt over technologische expertise uit de start-up wereld. De portefeuille van Blue Bear omvat daarnaast ook operationele AI, IoT- en cyber security-technologieën, om connectiviteit en efficiëntie te bevorderen in ’s werelds meest kritieke sectoren. Meer informatie is te vinden op www.bluebearcap.com.

Over Graduate Entrepreneur Fund

Graduate Entrepreneur Fund is een €58 miljoen early-stage venture capital fonds uit Nederland, dat samenwerkt met visionaire alumni-ondernemers uit het ecosysteem van de universiteiten van Delft en Rotterdam. Het voorziet start-ups van kapitaal en toegang tot een uitgebreid netwerk van meer dan 140 succesvolle ondernemers. Het team van investment professionals heeft een technologie-agnostische focus en is in staat effectief te mobiliseren wat start-ups nodig hebben dankzij hun brede ervaring. Meer informatie is te vinden opwww.graduate.nl.

///