Industry Wire

Geplaatst door uButler

Slimme chat voorkomt vroegtijdig vertrek van kennismigranten uit Nederland

Amsterdam, 1 juli 2019 – Middels een slimme 24/7 chat applicatie ondersteunt de Amsterdamse start-up uButler kennismigranten gedurende het gehele verhuisproces naar Nederland.  ‘Sophie’, de virtuele assistent van uButler, fungeert als lokaal Nederlands contact van de door bedrijven aangetrokken medewerkers uit het buitenland. De app biedt langdurige persoonlijke ondersteuning en geeft sturing in het leggen van eerste sociale connecties zodat een vroegtijdig vertrek voorkomen kan worden.

Ondersteuning door slimme chat
uButler is in 2016 gelanceerd als 24/7 ‘alles kan’ chat assistent. De start-up gooit nu het roer om en besluit zich volledig te focussen op de relocation van kennismigranten en  in het buitenland aangetrokken talent. Via een innovatieve chatapplicatie worden alle noodzakelijke taken van een verhuizing geregeld, maar zorgt uButler ook voor de ‘zachte kant’, zoals het vinden van een sportclub of een baan voor de partner. Op dit moment lijkt het een grote uitdaging voor Nederlandse werkgevers om in het buitenland aangetrokken medewerkers de juiste begeleiding te bieden na aankomst in Nederland. Binnen de service van uButler geven gebruikers aan zich vaak opgelaten te voelen om voor minder urgente zaken naar hun werkgever te stappen. Eerder meldde Personce, een financieel adviesbureau voor internationals in Nederland, dat bijna de helft van de expats in de Brainport regio binnen vier jaar naar een andere werkgever vertrekt of terugkeert naar hun geboorteland. Het bureau sprak over de begeleiding van expats met tientallen werkgevers.

‘Mede door een gebrek aan technische innovatie in de relocation markt zie je dat Nederlandse werkgevers veel kleine gespecialiseerde partijen moeten inschakelen om het gehele relocation proces van hun nieuw aangetrokken medewerkers te kunnen managen. Dit speelt extreem hoge kosten in de hand en maakt het lastig voor een bedrijf om de kwaliteit van het begeleidingsproces te waarborgen. Aldus Laurens de Preud’homme, mede oprichter van uButler. ‘uButler fungeert als laag boven de gehele markt waardoor we een totaaloplossing kunnen bieden’

Op dit moment neemt de vraag naar buitenlandse medewerkers toe neemt door krapte op de arbeidsmarkt. Ook de onzekerheid van een Brexit zorgt voor een groei in de toestroom van kennismigranten naar Nederland. uButler speelt hierop in door haar service aan te bieden aan in Nederland gevestigde bedrijven en stelt zich vanaf juni 2019 alleen nog beschikbaar voor de relocation van expats/kennismigranten.

Over uButler
uButler is in 2016 opgericht als 24/7, ‘alles kan’ chat assistent. Inmiddels heeft de start-up 1.2 miljoen aan funding opgehaald. Door de combinatie van slimme technologie en getrainde ‘virtual assistants’, is uButler in staat om gebruikers dag en nacht bij te staan met ieder mogelijk verzoek. uButler antwoordt binnen gemiddeld 40 seconden, spreekt vloeiend Engels en Nederlands en opereert als schakel tussen de gebruiker en de markt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht