Geplaatst door Bekendopinternet.nl

Software van Innovadis maakt gemeentelijke schulddienstverlening toegankelijker en efficiënter

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden er in 2014 circa 12,3 duizend particulieren toegelaten tot de gemeentelijke schulddienstverlening. Dit hele proces verloopt nog steeds op de ‘ouderwetse’ manier, dat zorgt voor veel extra administratieve rompslomp in verschillende systemen, lange wachttijden, irritatie en hoge kosten. De oplossing van Innovadis brengt daar nu verandering in…

Bij veel Nederlandse gemeenten is het nog steeds zo dat mensen in de schulddienstverlening hun rekeningen en aanvragen voor extra uitgaven op papier moeten indienen. Dit zorgt niet alleen voor een enorme papieren rompslomp en hoge kosten bij de gemeenten, maar is ook nog eens een tijdrovende bezigheid voor alle mensen in de schulddienstverlening. Innovadis, expert op het gebied van het integreren van complexe offline processen met online systemen, zorgt voor een oplossing voor dit probleem en ontwikkelde speciaal hiervoor het online Webportaal Schuldhulpverlening.

Webportaal Schuldhulpverlening
Op het platform Webportaal Schuldhulpverlening worden producten en modules geplaatst die de desbetreffende gemeente wenst te gebruiken. Het portaal kan op deze manier helemaal naar eigen wens worden ingevuld. De producten sluiten aan op de dienstverlening van kredietbanken; budgetbeheer, aanmelding, schulddienstverlening en kredietverstrekking. Met de verschillende modules kunnen de standaardproducten naar wens worden uitbreid of kunnen er extra functionaliteiten worden toegevoegd aan het webportaal. Zo kan er bijvoorbeeld aanvullende informatie inzichtelijk worden gemaakt of kunnen (betaal)opdrachten door mensen in de schulddienstverlening digitaal worden ingediend.

Dit uiterst ingenieuze systeem vergroot de efficiency, stimuleert zelfredzaamheid en geeft 24/7 realtime inzage in de budgetbewaking door een koppeling met een bankapplicatie. Dit zorgt voor transparantie voor zowel de gemeente als de mensen in de schulddienstverlening. Het webportaal is beveiligd volgens de huidige veiligheidsstandaard voor de overheid en is, indien gewenst, toegankelijk met behulp van DigiD. Jaarlijks wordt er bij Innovadis een onafhankelijke audit uitgevoerd door een externe partij om de processen en ICT-systemen te controleren.

Ervaringen
Webportaal Schuldhulpverlening wordt op dit moment al naar volle tevredenheid gebruikt door 11 gemeentelijke instanties in Nederland, waaronder de gemeente Groningen, Zwolle, Leiden, Zaandam, Nissewaard en Stadsbank Oost Nederland. Voor de gemeente Rotterdam en Den Haag wordt het webportaal binnenkort geïmplementeerd. De applicatie is zo ontworpen dat het mogelijk is om binnen 2-3 maanden de applicatie operationeel te hebben binnen een organisatie. Alleen al in de regio Twente (de eerste opdrachtgever)maken op dit moment circa 6.000 mensen gebruik van het webportaal, waarvan ruim 1.000 mensen zelfs dagelijks. Het systeem maakt gebruik van doorontwikkelde producten en modules, is uitvoerig getest en direct inzetbaar. De efficiency is zo groot dat een gemiddelde gemeente haar investering binnen 6 tot 12 maanden heeft terugverdient.

Over Innovadis
Innovadis uit Enschede bestaat sinds 1994 en is sindsdien volop bezig om uiteenlopende klanten te voorzien van online oplossingen. Het bedrijf ontwerpt en bouwt complexe systemen en ontwikkelt onder andere e-commerce platforms, webapplicaties, portalen en verzorgt koppelingen met diverse backoffice software. Innovadis werkt onder andere voor Leen Bakker, Blokker, Vredestein, Asito en Ardanta.