Geplaatst door SAP

SUGEN verwelkomt nieuwe licentiemodel SAP voor indirect gebruik en verwacht nog meer

’s-Hertogenbosch, 10 april 2018 – Vandaag heeft SAP een nieuw licentiemodel aangekondigd voor ‘digital access’, beter bekend als indirect gebruik. Het model heeft als doel om het gebruik en de aankoop van SAP-software licenties makkelijker en transparanter te maken voor klanten. Dit is mede het resultaat van het werk van SUGEN (SAP User Group Executive Network), die vandaag een update geeft over het werk dat het Licensing en Auditing Charter-team heeft verzet in de afgelopen twee jaar. Het team heeft feedback aan SAP gegeven op het gebied van indirect gebruik en heeft discussies en workshops gehouden om hiervoor oplossingen te vinden. Focusgebieden waren voorspelbaarheid, transparantie, consistentie en redelijkheid.

“Dit model belooft de regels voor indirect gebruik te verduidelijken en brengt transparantie en eenvoud van SAP-licenties naar een volgend niveau”, zegt Rob van der Marck, directeur van de VNSG en projectleider van het SUGEN Charter. “Voorspelbaarheid en transparantie zijn sleutelfactoren voor klanten die nieuwe technologie van SAP willen implementeren. SUGEN en SAP mogen trots zijn op de ontwikkeling van het nieuwe model, dat hopelijk licentie-transparantie verder vergroot in de toekomst.”

Het SUGEN Charter-team en SAP hebben ook gewerkt aan de gang van zaken rondom audit en sales. Naar aanleiding hiervan heeft SAP organisatorische en governance veranderingen doorgevoerd, waardoor licentieverkoopafdelingen en –procedures strikt gescheiden blijven van auditing-afdelingen en –procedures. Dit betekent dat sales niet langer gemachtigd is om licentie-audits goed te keuren of te weigeren. Ook voorkomt het dat audits worden gebruikt als een onderhandelingstool bij salesgesprekken.

“De tijd zal leren hoe bestaande klanten gaan reageren op het nieuwe licentiemodel. Ze hebben de keuze om bij hun huidige model te blijven of over te stappen naar het nieuwe. SAP zal gedurende 2018 nieuwe meet- en audit-tools introduceren. Dit betekent dat gebruikers in Q1 2019 iedere potentiële kostenimpact in kaart kunnen brengen”, zegt Gianmaria Perancin, voorzitter van SUGEN. “Met dit in gedachten vraagt SUGEN aan SAP om de belofte die zij in 2017 heeft gedaan openlijk te herhalen, namelijk dat gebruikers het nieuwe model kunnen implementeren zonder verdere kosten te maken indien de bedrijfswaarde en de scope van het SAP-gebruik gelijk blijft. Hiermee kan SAP grote stappen zetten in het terugwinnen van het klantvertrouwen.”

—–

Over de VNSG

De Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) is sinds 1988 hét platform voor alle SAP-gebruikers in het Nederlandse taalgebied. De VNSG ondersteunt gebruikers van SAP-software bij het verhogen van de toegevoegde waarde van deze software binnen hun organisatie. Enerzijds door het stimuleren en organiseren van kennisuitwisseling, anderzijds door het behartigen van de belangen van SAP-gebruikers richting de SAP-organisatie. De VNSG heeft 30 focusgroepen, een magazine en diverse nieuwsbrieven. Ook worden er webinars, themadagen, bijeenkomsten en een jaarlijks congres georganiseerd. Wereldwijd is de VNSG de oudste SAP-gebruikersvereniging. Er zijn 750 organisaties met 9500 individuele leden aangesloten bij de VNSG. Meer informatie vind je op www.vnsg.nl.